Quatre projectes de l’UJI indaguen sobre la influència de la intel·ligència artificial en les decisions humanes, la sostenibilitat de la compra pública, la resistència de les empreses i el dret a la informació davant de la protecció de dades

21/03/2023 | SCP

Quatre projectes de la Universitat Jaume I de Castelló han obtingut més de tres-cents cinquanta mil euros en l’última convocatòria del Pla Estatal de Recerca Científica, Tècnica i d’Innovació 2021-2023 en l’àmbit de les ciències socials i l’enginyeria per a esbrinar si la resposta humana és diferent quan interactua amb intel·ligència artificial; com incorporar criteris sostenibles a la compra pública; la influència dels clústers en els resultats empresarials i la convivència entre protecció de dades i dret a la informació.

El projecte «Característiques individuals i creences en entorns estratègics: experiments amb agents humans i artificials», dirigit pels professors Iván Barreda i Gerardo Sabater del Grup d’Economia Experimental i Computacional, es planteja donar resposta a tres preguntes. La primera és si el comportament humà en models de decisió econòmica es veu alterat quan s’interactua amb una intel·ligència artificial. La segona aborda com augmentar la confiança en altres participants en interaccions estratègiques de caràcter econòmic i la tercera explora la utilitat de mecanismes com a incentius monetaris i retroalimentació en la millora de les expectatives de l’estudiantat universitari sobre el seu rendiment acadèmic.

La recerca, que es durà a terme a través de set experiments i compta amb un pressupost de 120.879 euros, té entre els seus objectius plantejar qüestions per a la definició del marc ètic en el desenvolupament de la intel·ligència artificial; conèixer biaixos de comportament que podrien posar en perill iniciatives per a augmentar la confiança en el sistema financer o econòmic i analitzar si l’excés de confiança de l’estudiantat és un biaix cognitiu durador o pot veure’s mitigat per les intervencions de l’experiment.

L’estudi «Cap a una compra pública sostenible: eina per a la incorporació de criteris i la seua avaluació», dirigit per la professora M. Dolores Bovea del Grup INGRES- Enginyeria de Residus i Sostenibilitat, té per objectiu dissenyar recursos que impulsen la incorporació de criteris de sostenibilitat en els plecs de licitacions de compra pública i que en faciliten la valoració durant el procés d’adjudicació.

Dotat amb 96.074 euros, el projecte proposa un diagnòstic inicial per a avaluar l’alineació entre les recomanacions de la normativa (nacional i europea) i els criteris ambientals, socials i tècnics que s’inclouen en els plecs i, posteriorment, l’elaboració de recursos útils, tant per a l’administració com per a les empreses licitadores que incorporen aspectes ambientals, socials i de cost del cicle de vida per a realitzar adjudicacions amb transparència i el més objectives possible.

El projecte «Innovació, sostenibilitat i resiliència en contextos territorials d’empreses», dirigit per M. Teresa Martínez i Luis Martínez del Grup AERT - Aliances Estratègiques, Xarxes i Territori, analitzarà els sistemes territorials d’empreses com els districtes industrials i clústers per a esbrinar si aquestes xarxes socials externes influeixen de manera determinant en la consecució de determinats resultats empresarials, entre els quals hi ha la innovació o la supervivència de les empreses.

El propòsit de l’estudi, dotat amb 87.120 euros, és influir en l’àmbit socioeconòmic a través de prescripcions que afecten el disseny de polítiques públiques de desenvolupament territorial i la utilitat estratègica per a les empreses. D’aquesta manera, els resultats poden ser d’interès tant per a la direcció de les empreses com per a les institucions encarregades de dissenyar i implementar polítiques de desenvolupament territorial.

L’estudi «La conciliació del dret a la protecció de dades amb el compliment pels poders públics del deure de transparència i de lluita contra la corrupció», dirigit per les professores Rosario García i Beatriz Tomás del Grup PRODADEF-Protecció de Dades i Drets Fonamentals, té com a objecte central la revisió del dret a la protecció de dades com a límit del dret d’accés a la informació en la normativa general i sectorial sobre transparència amb el propòsit de resoldre els interrogants que planteja la necessària i complexa convivència entre les dues normatives.

Dotat amb 53.482 euros, el projecte analitzarà diversos aspectes com l’impacte en la limitació de l’accés per raó de protecció de dades en les reformes projectades per la normativa de transparència; les funcions desenvolupades per les administracions públiques com a responsables del tractament de dades, la protecció de dades en els arxius públics o en la recerca de les agències antifrau i protecció del denunciant o la certificació europea i nacional com a instruments de transparència i compliment multinivell de la normativa.

PLA ESTATAL DE RECERCA

El personal investigador de la Universitat Jaume I de Castelló ha obtingut 4,17 milions d’euros de l’Agència Estatal de Recerca, dos més que en la convocatòria anterior, per al desenvolupament de 38 nous projectes de recerca del Pla Estatal de Recerca Científica, Tècnica i d’Innovació 2021-2023, que centra els seus objectius en els sectors més estratègics per a la recuperació, com són la salut, la transició ecològica i la digitalització.

La taxa d’èxit (nombre de projectes aprovats del total presentats) se situa en el 70% (la mitjana nacional és d’un 50%) i amb un finançament mitjà per projecte d’uns 110.000 euros i 14 projectes més que en l’anterior edició. Amb la convocatòria de 2021, la Universitat Jaume I aconsegueix els 23,7 milions d’euros de finançament per a R+D+i des de la posada en marxa de l’Estratègia Espanyola de Ciència, Tecnologia i innovació fa una dècada.