Comitè d'Ètica d´Experimentació Animal (CEEA)

16/01/2024 | Ètica en la investigació

Context de Creació

Des de la Declaració d’Estrasburg de 1989 s’han succeït les regulacions i directrius ètiques relatives a la investigació i l’experimentació amb animals.

En els últims anys, i després de la Directiva 2003/65/CE, la Recomanació 2007/526/CE, el Reial decret 1201/2005 i, finalment, el Reial decret 53/2013 i les seues posteriors modificacions, s’estableixen les normes bàsiques aplicables per a la protecció dels animals utilitzats en experimentació i amb altres finalitats científiques, entre d’altres, la docència.

A partir de les regulacions esmentades es constitueixen diversos comitès d’ètica de la investigació encarregats de vetlar pel benestar animal en l’àmbit europeu i nacional. Amb la finalitat de garantir aquest objectiu, els òrgans col·legiats s’encarreguen d’avaluar els projectes, i de valorar si està justificada la utilització d’animals des del punt de vista científic o educatiu i si un projecte està dissenyat de forma que els procediments es porten a terme de la manera més humanitària i respectuosa amb el medi ambient que siga possible.

En aquest sentit, el Comitè valora de quina manera els projectes compleixen i afavoreixen les 3R: el reemplaçament dels animals en les investigacions mitjançant l’ús de procediments alternatius sempre que siga possible, la reducció de la grandària de la mostra, sense afectar la validesa dels resultats, i el refinament en els procediments, amb l’objectiu de reduir els danys i el dolor.

Des de la seua creació l’any 2010 i la posterior modificació el 2011, el Comitè Ètic de Benestar Animal ha vist un increment en el nombre de sol·licituds de valoració. És per això que l’any 2014 es va constituir com un òrgan habilitat. Un altre aspecte que ha afavorit que es porten a terme d’investigacions amb animals ha sigut l’increment de les investigacions i de l’estudiantat vinculats amb la posada en marxa de l’àrea de Ciències de la Salut.

Considerant les noves especificitats i demandes investigadores, es considera essencial dotar les universitats de mecanismes que s’integren en aquest nou marc i que siguen capaços de respondre als reptes que presenten els projectes d’investigació i benestar animal i per aquest motiu es constitueix el Comité de Ética de Experimentación Animal (CEEA). És un òrgan habilitat en la valoració dels projectes d´investigació amb animals i encarregat de vetllar pel seu benestar., s’integra en l’estructura CEI i  depèn del vicerectorat amb competències en investigació.

Funcions

1. Potenciar la realització de projectes d’acord amb una investigació i innovació responsable.
  2. Vetllar pel compliment de les normatives i principis corresponents a l’ètica de la investigació en experimentació animal i el Codi de bones pràctiques en investigació i doctorat de la Universitat Jaume (CBPID).
  3. Prevenir les males pràctiques en l’activitat investigadora amb animals.
  4. Formular propostes de formació al CEI lligades a l’ètica de la investigació amb animals..

Reunions

El certer dijous de cada mes. Data limit de presentació de sol·licituds és el primer dijous de cada mes.

Consulta el calendari

Persones Integrants