L'UJI incentiva la ciència en obert durant la Setmana de l'Accés Obert

28/10/2022 | SCP

La Universitat Jaume I de Castelló s’ha sumat, un any més, a la celebració mundial de la Setmana de l’Accés Obert amb l’organització per part de la Biblioteca i el Vicerectorat d’Investigació d’una sèrie de conferències que han abordat des d’aspectes legislatius, com la nova Llei de la Ciència, gestió de dades, els recursos educatius fins els avantatges de la ciència oberta per al personal investigador.

L’accés obert «es refereix a l’accés lliure, immediat i sense restriccions, per mitjans digitals, a material acadèmic rellevant per la docència, la investigació o amb interès social». Això significa que «qualsevol persona interessada pot consultar, baixar, imprimir i utilitzar aquest material, com per exemple, un article d’investigació científica».

La ciència oberta, com a un pas més enllà de l’accés obert, s’està estenent a tot el món com un canvi en el model de fer investigació, a la vegada que potencia valors com la innovació, la transparència, la col·laboració o la difusió en obert del coneixement. Les polítiques d’investigació europees i les agències finançadores de la investigació nacionals i europees impulsen un canvi estructural que pretén afavorir que totes les fases de la investigació siguen més transparents i obertes.

En aquest context, la Universitat Jaume I de Castelló, com a beneficiària i gestora de fons públics per a dur a terme projectes d’investigació i com a institució productora de informació científica, va aprovar en octubre de 2020 una declaració institucional a favor de la promoció de l’accés obert que recomana un model de ciència en obert i la difusió en obert dels resultats i les dades d’investigació subvencionada amb recursos públics. A més, els primers dies d’octubre de 2022 s’ha incorporat a l’activitat científica el Codi de Bones Pràctiques en Investigació i Doctorat que inclou entre els seus quatre eixos l’accés obert.

En l’àmbit europeu, l’UJI havia obtingut en setembre de 2020 el segell HRS4R d’excel·lència de recursos humans en investigació per part de la Comissió Europea. Aquesta distinció avala l’adhesió per part de la universitat pública de Castelló al contingut de la Carta Europea del Personal Investigador i al Codi de Conducta per a la Contractació de Personal Investigador  que promou que totes les publicacions i les dades de recerca generades a l’UJI han d’estar disponibles d’acord amb els principis FAIR (findable, accessible, interoperable and reusable) i que l’accés a la ciència ha de ser obert com més prompte millor i sempre que siga possible.

La Biblioteca de la Universitat Jaume I desenvolupa diferents iniciatives per donar suport als compromisos adquirits en aquest àmbit basades en l’assessorament a la comunitat universitària i en el desenvolupament i manteniment d’eines per a la difusió en accés obert. Disposen de dues pàgines web en les que expliquen com gestionar i difondre en obert les dades d’investigació i les publicacions. Com a eines de difusió ofereixen, a més, el Repositori UJI i el Portal de Coneixement Obert, que ofereix diferents recursos en accés obert creats per la comunitat universitària. També inclou informació útil i altres recursos externs sobre l’accés obert i la difusió del coneixement obert amb l’objectiu de promoure i facilitar la lliure difusió del coneixement. La seua pàgina web és https://www.uji.es/serveis/cd/bib/pco/.

Publicacions de la Universitat Jaume I també s’ha sumat a la iniciativa de les editorials universitàries (UNE) durant la Setmana de l’Accés Obert, que pretén mostrar el compromís de les editorials amb la ciència oberta i subratllar l’imprescindible paper de l’edició universitària en aquest model de publicació sota l’eslògan «L’edició amb editors, també en la ciència oberta», i a la iniciativa de les editorials i serveis de publicacions de les universitats de la Xarxa Vives a través de la campanya «Ciència oberta en català» que ha posat a l’abasta de tothom un recull d’obres.

Més del 76% de la documentació del Repositori Institucional està en obert
El dipòsit digital, conegut com a Repositori UJI (http://repositori.uji.es/xmlui/), i gestionat per la Biblioteca universitària, es va posar en marxa en abril de 2008 i fins ara no ha deixat de créixer. Avui compta amb vuit comunitats i amb  65.000 documents digitalitzats. Es troba entre els 150 primers en el rànquing de repositoris institucionals, Transparent ranking: Institutional Repositories by Google Scholar i en el lloc 11 d’un total de 76 en el context espanyol.

El 76,6% de la documentació incorporada al Repositori UJI està en obert. En concret, 20.303 articles i comunicacions; 6.731 documents audiovisuals; 8.057 llibre; 5.325 Treballs Finals de Grau; 2.269 Treballs Final de Màster; 1.270 tesis doctorals; 771 recursos educatius i 46 revistes, el 54% dels quals estan en castellà, el 23% en valencià i el 22% en anglès i són indexats per Google i altres buscadors com Hispana, Europeana o Recolecta.

Durant 2022 s’han realitzat més de dos milions de descàrregues i durant l’any 2021 la producció científica en obert del personal investigador de l’UJI va ser de 1.110 publicacions en el Repositori UJI; 996 en Scopus i 957 en la Web of Science.

L’UJI també compta amb un portal per a impulsar l’edició en obert de revistes científiques digitals amb el suport del Servei de Comunicació i Publicacions (https://www.uji.es/serveis/scp/base/publ/proser/revistes/), integrades dins del Repositori UJI, on es poden trobar una dotzena de revistes d’investigació de diferents àmbits i dues revistes de difusió.