Gestió de la Qualitat
Les actuacions que ha realitzat l’Oficina de Promoció i Avaluació de la Qualitat (OPAQ) durant aquest curs acadèmic 2019/20 es presenten en els apartats següents:
Durant el curs 2019-20 s’ha treballat en la renovació de la certificació de la Biblioteca i el Servei d’Esports, però atès el confinament provocat per la COVID-19 les auditories de primer seguiment, tant internes com externes programades es realitzaran a finals de l’any 2020.
Dissenyat d’acord amb les directrius del programa AUDIT de l’ANECA.
En maig de 2009 l’UJI va obtenir l’avaluació positiva del disseny del sistema.
Estructura del sistema:
El sistema de garantia interna de la qualitat dels títols ha evolucionat cap a un nou model AUDIT 2018, que presenta algunes diferències respecte al model anterior:
La Universitat ha continuat treballant per la certificació de la implantació del sistema d’assegurament de la qualitat.
Les implicacions de la certificació i la implantació del SAIQ són:
Pel que fa a l’aplicació informàtica de suport al sistema: gestió per processos (GPP), aquest curs 2019-20 s’ha treballat amb el Servei d’Informàtica per a millorar la funcionalitat de l’aplicació tant en temes de gestió com de consulta.
Gestió:
Consulta:
El procés de rendició de comptes de les titulacions està en el moment intermedi des de la seua implantació, abans de la renovació de l’acreditació, regulat pel Reial decret 1393/2007 i les posteriors modificacions (tres anys per a graus i doctorats i dos anys per a màsters).
Es tracta d’una avaluació basada en l’evidència. Analitza la implantació dels processos, les dades, els resultats i les millores. Comprova si les titulacions s’implanten conforme a allò que s’estableix en la memòria de verificació.
Actualment, totes les titulacions de grau, màster i doctorat han passat per aquest procés de seguiment almenys una vegada.
Superada la renovació de l’acreditació, només cal realitzar el seguiment si l’agència ho recomana per les debilitats d’obligat compliment detectades o a petició de la titulació.
Aquest procés es coordina des de l’OPAQ i es realitza en col·laboració amb altres serveis, com ara, l’Oficina d’Estudis, OIPEP, SGDE, RRHH, etc.
L’any 2019 hem rebut l’avaluació favorable dels dos programes de doctorat que s’han avaluat:
En l’any 2020 es preveu l’avaluació amb el programa de seguiment de dos graus i tres màsters. Aquests títols són:
És el procés de rendició de comptes dels títols quan ha finalitzat el termini establert en el Reial decret 1393/2007 i les posteriors modificacions (sis anys per a graus i doctorats, quatre anys per a màsters).
Com el seguiment de titulacions, és una avaluació basada en l’evidència.
Actualment, totes les titulacions de grau màster i doctorat que compleixen els criteris per a ser avaluades han superat aquest procés.
En aquest curs s’han avaluat cinc màsters, dos dels quals estan pendents d’avaluació externa per les mesures de protecció adoptades front a la COVID-19. Aquests màsters són:
En el cas dels programes de doctorat, els que es troben en fase d’autoavaluació per al procés de renovació de l’acreditació són:
En aquest procés, l’OPAQ col·labora amb l’Oficina d’Estudis i les titulacions en el seguiment del SAIQ i l’anàlisi de resultats, així com en l’impuls de noves accions de millora.
Des del curs 2016-17 a l’UJI, són certificacions internacionals de qualitat atorgades per l’ANECA (Programa SIC) en l’àmbit de les enginyeries i de les informàtiques.
Segell EUR-ACE:
Segell EURO-INF:
És un procés que es regula en el Reial decret 420/2015, de 29 de maig, de creació, reconeixement, autorització i acreditació d’universitats i centres universitaris i per la Resolució, de 7 de març de 2018, de la Secretaria General d’Universitats, per la qual es dicten instruccions sobre el procediment per a l’acreditació institucional de centres d’universitats públics i privats.
Requisits:
Tasques que s’han de realitzar per la certificació del SAIQ:
A escala estructural: revisar / crear l’estructura organitzativa de qualitat dels centres. Ja s’ha nomenat la persona encarregada de la coordinació de la qualitat de cada centre i s’ha format la comissió de qualitat de cada centre; a més, s’ha explicitat una figura de coordinació de la qualitat en cada comissió de titulació.
A escala documental: revisar els requisits i procediments per actualitzar-los / simplificar-los / suprimir-los.
Durant el curs 2019-20 la subcomissió creada per a realitzar aquesta tasca ha revisat diversos procediments i ha definit la política de qualitat i els objectius de qualitat.
Finalment, cal destacar que després d’una anàlisi objectiva amb diversos indicadors i l’acceptació de la proposta per part del centre millor posicionat, es va decidir que serà l’Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals el centre que es sotmetrà a la primera auditoria interna del seu sistema d’assegurament intern de la qualitat i s’encetarà així el projecte d’acreditació institucional dels centres de l’UJI.
1. Enquestes que aporten informació al sistema de garantia interna de qualitat dels títols:
Per a l’estudiantat amb caràcter anual:
Per al PDI amb caràcter biennal:
2. Enquestes de qualitat de servei i satisfacció dels usuaris i usuàries:
Amb caràcter anual:
Amb caràcter biennal:
3. Altres processos de mesurament de resultats:
Processos extraordinaris realitzats durant els cursos 2019/20:
Finalment, cal indicar que al febrer de 2020 es va posar en marxa, per primera vegada, la fase de recollida d'informació de l’Enquesta de Qualitat de Servei de la Universitat Jaume I. Es tracta d'un procés d'avaluació ambiciós que té com objectiu l'avaluació de la qualitat de servei i la satisfacció dels usuaris de tots els serveis d'administració i gestió de la Universitat, per part de tot el personal de la mateixa (PDI, PAS i estudiantat).
El projecte, que es venia planificant des d'un any abans, va donar lloc al juny de 2020, el primer informe general de qualitat de servei i satisfacció amb els serveis de la Universitat i als corresponents informes individuals per a cadascun d'aquests serveis.
Antecedents:
Docentia-UJI:
Actualment s’està treballant en els aspectes següents:
Des de l’OPAQ, aquest curs 2019-20, s’ha donat suport en les tasques següents:
Cal destacar que durant el curs acadèmic 2019-20 s’ha revisat i redissenyat l’esborrany de línies bàsiques del complement d’activitat professional 2019-2022 del PAS. Aquestes línies bàsiques respecten el marc normatiu de l’EBEP alhora que redueixen significativament el nombre d’indicadors que s’utilitzen. En aquest sentit, el nou sistema de mesurament estableix un nombre fixe d’objectius i indicadors comuns per a tots els serveis-unitats d’acord amb la relació de llocs de treball (RLT) vigent i per al 100 % del personal funcionari (PAS). A més a més, contempla la ponderació fent ús d’indicadors comuns relacionats amb el grau d’interès i esforç amb el qual el PAS desenvolupa el rendiment seu treball, i també afavoreix la iniciativa mitjançant accions de millora anuals en els serveis-unitats.
L’estratègia HRS4R integra un conjunt d’actuacions dissenyades per la Comissió Europea per a afavorir l’adhesió d’universitats i institucions d’investigació, així com els organismes finançadors de la recerca, als principis de la Carta europea de l’investigador i el Codi de conducta per a la contractació d’investigadors.
Reuneix una sèrie de principis i exigències generals que especifiquen el paper, les responsabilitats i els drets del personal investigador i de les entitats que empren i/o financen personal investigador. El Codi de conducta per a la contractació d’investigadors, inclòs dins de la Carta, consta d’una sèrie de principis i exigències generals que cal seguir per a contractar personal investigador.
Aquest document consta de 40 principis que, agrupats en quatre àmbits (aspectes ètics i professionals del personal investigador, la seua selecció i contractació, les condicions de treball i Seguretat Social i, finalment, la formació i carrera), té com a destinataris tot el personal investigador, en qualsevol de les etapes de les seues carreres, i cobreix tots els camps d’investigació en els sectors públics i privats, amb independència de la naturalesa del lloc de treball (qualsevol classe de contracte, salari, beca, contracte a través d’un ajut, etc.) o del lloc que ocupe.
Durant el curs 2019-20 s’ha continuat amb aquest procés, dirigit pel Vicerectorat d’Investigació i Transferència i gestionat per l’OPAQ. Es tracta d’analitzar la situació de l’UJI en el seu grau de compliment (el GAP anàlisi) dels principis de la Carta europea de l’investigador i de dissenyar les accions de millora a implementar (pla d’acció) per a tancar qualsevol desviació detectada. Així, durant aquest curs, s’han completat algunes accions de consulta a la comunitat universitària investigadora, com ara els quatre grups de discussió amb personal investigador de diferent grau d’experiència (R1-R4). També s’ha integrat tota la informació disponible dels procediments de consulta realitzats (entrevistes, enquesta, grup de discussió, documentació, etc.) i s’han elaborat els documents oficials com ara el GAP anàlisi, el Pla d’acció i l’OTM-r, aprovats pel Consell de Govern de 24 de febrer de 2020 i enviats a la Unió Europea el 4 de març de 2020 per a la seua avaluació.
Aquests documents es poden consultar en el tres idiomes a la nova pàgina web del projecte d’obtenció del segell https://www.uji.es/investigacio/hrs4r.
Finalment cal destacar que, el 12 d’agost de 2020, la Universitat Jaume I ha obtingut el reconeixement d’Excel·lència en l’Estratègia de Recursos Humans en la Investigació, concedit per la Comissió Europea per un primer període de dos anys.
El personal de l’OPAQ, durant aquest curs, ha impartit i ha rebut formació en matèria de qualitat.
Pel que fa a la formació impartida en matèria de qualitat, cal destacar:
D’altra banda, pel que fa a la formació rebuda, cal dir que el personal de l’OPAQ ha participat en jornades, fòrums i cursos, organitzats, tant a l’UJI com a altres organismes, com per exemple, el XVII Foro d’Almagro, organitzat per la Universitat de Castella-la Manxa, amb el títol «L’acreditació i l’excel·lència dels títols universitaris» que va tindre lloc en novembre de 2019 o el curs «Live Learning: com activar el propòsit amb els grups d’interès i millorar la rendició de comptes» organitzat pel Club Excel·lència en Gestió. Així mateix, enguany, el personal tècnic de l’OPAQ va participar en el curs «Auditors interns de sistemes de garantia de qualitat d’ANECA» que va impartir José Antonio Pérez de la Calle, gestor del Programa AUDIT de l’ANECA a finals del mes de gener de 2020.
La difusió de la qualitat es complementa mitjançant l’actualització de la pàgina web de l’OPAQ amb caràcter periòdic. S’ha publicat la informació més rellevant entre els usuaris i usuàries, i s’ha facilitat informació completa i detallada de les diferents activitats desenvolupades per l’Oficina.