El marc de l'espai europeu d'educació superior i la normativa espanyola estableixen que les universitats han de garantir el compliment dels objectius associats als ensenyaments que imparteixen, buscant, a més, la seua millora contínua. Per això, les universitats han de comptar amb polítiques i sistemes d'assegurament de qualitat, formalment establerts i disponibles públicament.
D'acord amb l'anterior, l'ANECA, en col·laboració amb les agències AQU i ACSUG de forma coordinada, van desenvolupar el Programa AUDIT, al qual s'han adscrit algunes universitats de manera voluntària, entre elles, la Universitat Jaume I.
Programa AUDIT de l’ANECA: http://www.aneca.es/Programas/AUDIT
La Universitat Jaume I disposa d’un sistema d'assegurament de la qualitat (SAIQ) dels seus títols dissenyat en el marc de la primera convocatòria del Programa de Reconeixement de Sistemes de Garantia Interna de Qualitat de la Formació Universitària (AUDIT), desenvolupat per l’Agència Nacional d’Avaluació de la Qualitat i Acreditació (ANECA).
Certificat del disseny del Sistema de Garantia Intern de la Qualitat de la Universitat Jaume I (16/09/2009)
Fotos de l’acte d’entrega del Certificat AUDIT a la Universitat Jaume I celebrat el 16 de setembre de 2009: [foto1] - [foto2]
Aquest sistema de qualitat comprèn tots els títols oficials que s’imparteixen a la Universitat Jaume I i amplia els requeriments de la verificació dels títols.
Al febrer de 2020, el consell de govern de la Universitat, va aprovar el projecte d'acreditació institucional de centres de la Universitat Jaume I com alternativa al model d'acreditació dels títols universitaris oficials i com a conseqüència de la seua implementació es va aconseguir la certificació de la implantació del Sistema d'Asegurament Intern de Qualitat d'acord amb les normes i directrius del Programa AUDIT de l'ANECA dels 4 centres que imparteixen titulacions de grau i de màster oficial:
- Certificat d'implantació del SAIQ de l'Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals
- Certificat d'implantació del SAIQ de la Facultat de Ciències Jurídiques i Econòmiques
- Certificat d'implantació del SAIQ de la Facultat de Ciències de la Salut
- Certificat d'implantació del SAIQ de la Facultat de Ciències Humanes i Socials
El Sistema d'assegurament intern de qualitat és un element essencial en el desplegament de la política de qualitat i en el desenvolupament de les activitats formatives de la Universitat. L'objectiu bàsic del SAIQ de la Universitat Jaume I és garantir la qualitat de tots els títols que s’hi imparteixen, graus, màsters i programes de doctorat, amb la revisió i millora dels seus programes formatius, basats en les necessitats i expectatives dels seus grups d’interès, als quals s’ha de tindre puntualment informats.
Amb això s’espera:
La màxima responsabilitat del SAIQ de la Universitat recau en el Rectorat, qui delega en el vicerectorat amb competències en matèria de promoure, analitzar i revisar la qualitat educativa en la Universitat. Com a mostra del seu compromís amb la gestió de la qualitat, el vicerectorat vetlla pel seu desenvolupament i implantació així com per la millora contínua de la seua eficàcia. És responsabilitat d’aquest vicerectorat establir la proposta i difondre la política de qualitat i els objectius del SAIQ.
El SAIQ s’aplica a tots els centres de la Universitat Jaume I i, per tant, hi tenen diverses responsabilitats.
La junta de centre té entre les seues competències adoptar les mesures necessàries per a assegurar el compliment del sistema d'assegurament intern de qualitat. El deganat i la direcció del centre, que la presideixen, ha de vetllar pel compliment de les normes relatives al sistema d'assegurament intern de qualitat.
Les comissions de titulació de grau i màster i les comissions dels programes de doctorat han de realitzar un seguiment del desenvolupament dels títols i programes i responsabilitzar-se del control i millora del SAIQ.
Els vicedeganats i les vicedireccions que presideixen les comissions de titulació i les coordinacions que presideixen les comissions acadèmiques han de vetllar per la qualitat del títol que els correspon.
A més, cada procés del SAIQ té un responsable (propietari del procés), entre les funcions del qual podem citar les següents:
Estructura organitzativa del SAIQ
Les comissions de qualitat de centre estan formades per membres del Consell de Planificació i Qualitat i per altres membres designats pels centres. La seua composició és la següent:
Comissió de qualitat de l'Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals
Composició:
Comissió de qualitat de la Facultat de Ciències Humanes i Socials
Composició:
Comissió de qualitat de la Facultat de Ciències Jurídiques i Econòmiques
Composició:
Comissió de qualitat de la Facultat de Ciències de la Salut
Composició:
Comissió de qualitat de l'Escola de Doctorat
Els documents que configuren el SAIQ de l’UJI són, bàsicament, un manual i un conjunt de procediments que han sigut elaborats prenent com a base les directrius del programa AUDIT i incloent-hi els apartats requerits per a la verificació de títols:
Tal i com indica el procediment AUD25 Manteniment i actualització, al menys cada dos anys se realitzarà la revisió del Sistema de Assegurament Intern de la Qualitat. Aquesta revisió és responsabilitat de la Subcomissió del Consell de Planificació i Qualitat.
Esta subcomissió està formada per:
- Vicerectorat de Planificació, Coordinació y Comunicació qui ostentarà la presidència de la subcomissió, i/o el Vicerectorat adjunt de Planificació i Qualitat.
- Vicerectorat d’Estudis i Docència y/o Vicerectorat adjunt d’Estudis i Docència
- Coordinació de qualitat dels cinc centres.
- Estudiantat membre del Consell de Planificació i Qualitat
- Persona tècnica de l'OPAQ que exercirà les funcions de secretàri o secretària.
A més podran ser convidats els responsables dels serveis propietaris dels processos del SAIQ quan la naturalesa del tema a tractar ho requerisca.
Com a resultat de la revisió s’elaborarà un informe resum amb les principals conclusions:
Accés a la gestió per processos (GPP)
La documentació està a disposició de la comunitat universitària en Manual i procediments del sistema.