Convocatòria 2021 d'ajudes a Projectes Estratègics Orientats a la Transició Ecològica i la Transició Digital de l'Agència Estatal d'Investigació

Termini: 14 de gener de 2022

Dades de la convocatòria

Entitat convocant: Agència Estatal d'Investigació

Nom de l'actuació: Convocatòria de tramitació anticipada corresponent a l'any 2021 d'ajudes a projectes estratègics orientats a la transició ecològica i a la transició digital.

Objectiu: Aquests ajuts tenen com a finalitat fomentar les activitats d'I+D+i amb la finalitat d'incrementar la competitivitat i  lideratge internacional de la ciència i la tecnologia espanyoles a través de la generació de coneixement científic, mitjançant una investigació de qualitat orientada a la transició ecològica i a la transició digital.

La transició ecològica s'aplica a les activitats productives, a la protecció dels recursos naturals i a la qualitat de vida de les persones i de la societat en conjunt. Els projectes es dirigiran a aspectes com ara la descarbonització, l'eficiència energètica, el desplegament de les energies renovables, l'electrificació de l'economia, el desenvolupament de l'emmagatzematge d'energia, les solucions basades en la natura, la restauració ecològica, l'economia circular i la millora de la resiliència de tots els sectors econòmics, entre d'altres, amb la finalitat de contribuir als objectius mediambientals de la transició ecològica recollits al Reglament (UE) 2020/852 del Parlament Europeu i del Consell de 18 de juny de 2020 (en endavant, «Reglament de Taxonomia»).

La transició digital pretén digitalitzar tota la cadena de valor en sectors tractors, aprofitant plenament les sinergies i les oportunitats dels nous desenvolupaments tecnològics i de gestió de dades. Els projectes s'orientaran a la generació de coneixement científic, el desenvolupament de tecnologies o el suport a les polítiques en aspectes com l'agenda urbana, l'educació, l'agricultura, el turisme, la indústria, la mobilitat, la modernització de l'administració pública, la ciberseguretat o la nova economia de les cures, entre d'altres. Per això caldrà utilitzar tecnologies digitals disruptives, i posar al centre del procés les persones i els seus drets digitals. La transició digital suposarà un suport important a la transició ecològica i haurà de ser inclusiva i sostenible, vertebradora de la cohesió territorial i social.

Documentació: 

Termini: El termini s'iniciarà el 16 de desembre i finalitzarà el 14 de gener de 2022, sent aquesta última la data límit per a presentar les sol·licituds a l'OCIT per a la seua tramitació posterior amb garanties.

L'OCIT es responsabilitzarà de recollir la firma del vicerector d'Investigació i Transferència i trametre totes aquelles sol·licituds presentades en l'OCIT en el termini establert.

Característiques generals:
Es tracta d'una convocatòria de nova creació que comparteix l'esperit i molts trets amb la convocatòria de projectes regulars del Pla Estatal d'I+D+i de Generació de Coneixement, però clarament orientada a les dues àrees temàtiques enunciades: la transició ecològica i la transformació digital. Està dotada amb 296 milions d'euros i, per tant, suposa una forta aposta de l'Agència Estatal d'Investigació per la I+D+i com a vector per al canvi cap a una societat millor adaptada a uns dels principals reptes de la societat en el segle XXI, com són el repte ambiental i digital.

Les condicions de participació són pràcticament les mateixes que les de la Convocatòria 2021 d'ajudes a «Projectes de Generació de Coneixement» de l'Agència Estatal d'Investigació, i on sí hi ha canvis importants és en la documentació a presentar i en l'avaluació de les propostes, la qual es farà en dues fases.
 
Les característiques bàsiques són:
  • Els projectes podran ser de dos tipus, depenent del perfil de la persona investigadora principal que lidere l'equip d'investigació:
    • Projectes tipus A: dirigits per una o dues persones investigadores joves amb data d'obtenció del grau de doctor compresa (amb algunes excepcions) entre l'1 de gener de 2011 i el 31 de desembre de 2018, i sense experiència prèvia com a IP.
    • Projectes tipus B: dirigits per un o dos investigadors/es consolidats/es.
  • Els projectes podran realitzar-se sota les modalitats de projecte individual o coordinat. Els projectes coordinats seran de mínim 2 i màxim 6 subprojectes.
  • El termini d'execució dels projectes i subprojectes serà obligatòriament de 2 anys. 
  • Els requisits del personal investigador s'indiquen en els articles 37 (requisits dels IPs) i 38 (requisits de l'equip d'investigació i equip de treball). Per a poder determinar si una determinada persona investigadora pot formar part de l'equip d'investigació. consulteu la següent Instrucció del vicerector d'Investigació i Transferència.
  • MOLT IMPORTANT: a efectes de determinar si una persona investigadora compleix el requisit de vinculació amb l'entitat durant tota la durada del projecte es considerarà com a data d'inici dels projectes l'1 de novembre de 2022.
  • Aquests projectes NO són incompatibles amb la participació en projectes que hagen obtingut finançament de convocatòries de projectes dels Plans Estatals d'Investigació Científica i Tècnica i d'Innovació, ni tan sols de la Convocatòria 2021 d'ajudes a «Projectes de Generació de Coneixement» de l'Agència Estatal d'Investigació ara oberta. Evidentment, però, en cap cas es podrà rebre doble finançament per a un mateix projecte amb objectius coincidents.
  • L'avaluació d'aquests projectes es farà en DUES FASES
    • Fase I: es valorarà únicament la proposta científico-tècnica resumida del projecte amb una puntuació de 0 a 100 i un llindar de 80. Només les propostes que assolisquen o superen eixe llindar passaran a la segona fase d'avaluació. La resta seran descartades. En aquesta fase només s'avaluarà un únic criteri: l'Adequació i viabilitat de la proposta, capacitat de la personal investigadora principal i impacte esperat dels resultats.
    • Fase II: Es valorarà la memòria científico-tècnica completa, el CVA dels IPs i la resta de documentació e informació que figure en la sol·licitud
Documentació a aportar
Consistirà en:
  • Proposta científico-tècnica resumida del projectes. L'extensió màxima serà de 3 pàgines, tant per a projectes individuals com per a coordinats, amb el contingut descrit en l'Annex IV. Aquest document serà el que es tinga en compte en la primera fase de l'avaluació.
  • Memòria científico-tècnica del projecte. L'extensió màxima serà de 20 pàgines per als projectes individuals i 35 per als coordinats, amb el contingut descrit en l'annex IV.
  • CVA dels IPs
Aspectes importants
  • El personal investigador que no pertanya a l'UJI haurà d'aportar a l'OCIT un document signat pel representant legal de la seua institució en el qual es certifique el següent:
    • Menció a la convocatòria, el títol del projecte i el/la IP.
    • Que autoritza expressament a la persona a participar.
    • Que certifica la vinculació a l'entitat
    • Que es compromet a mantenir aquesta vinculació durant tota la durada del projecte.
Aquesta autorització s'aportarà a l'OCIT juntament amb la resta de la sol·licitud i serà requisit indispensable per a que el vicerector d'Investigació i Transferència puga posar la seua firma en la sol·licitud. Per aquest motiu, es recomana que es demanen les autoritzacions d'externs el més prompte possible.

IMPORTANT: El personal que estiga habilitat per a participar en una sol·licitud presentada per una entitat diferent a la Universitat Jaume I segons el que dicta la Instrucció del vicerector d'Investigació i Transferència referenciada més amunt, podrà sol·licitar la concessió de la corresponent autorització mitjançant el següent procediment electrònic.
  • L'equip d'investigació d'aquests projectes no admet investigadors/es vinculats a centres de fora d'Espanya. Aquest personal investigador es podrà adscriure a l'equip de treball.
  • Es recomana presentar la memòria i els curricula vitaru (CVA) en llengua anglesa. Si el pressupost del projecte en costos directes és igual o superior a 100.000 euros la memòria ha de presentar-se obligatòriament en llengua anglesa.
  • El format, especialment el tipus i tamany de la lletra en la memòria cientifico-tècnica i en el CVA del IP és RECOMANAT i no obligatori.
  • En l'Annex VII podeu trobar una descripció del contingut de la memòria científico-tècnica del projecte.
  • L’equip de treball s’ha de consignar en la sol·licitud, del qual podran formar part persones que participen en l’execució del projecte i que no compleixen els requisits per a formar part de l’equip d’investigació En la memòria caldrà descriure les tasques que realitzaran. En podran formar part:
    • El personal investigador que no compleix els requisits de vinculació.
    • El personal predoctoral en formació
    • El personal tècnic de suport a la investigació
    • El personal investigador que pertanya a entitats d’investigació sense residència fiscal o establiment permanent en Espanya, sempre que la seua contribució al projecte quede expressa en el pla de treball.
Molt important: No s'admetrà en l'equip de treball a personal investigador que tinga vinculació amb l'entitat sol·licitant o amb una altra entitat vàlida i que complisquen els requisits per a formar part de l'equip d'investigació. No es podrà, per example, incloure com a equip de treball a personal investigador simplement pel fet de que ja participen com a membres de l'equip d'investigació d'altres projectes i tinguen, per tant, copada la seua possibilitat de participar en més projectes.
  • Les entitats a les quals pertanyen tots els membres de l'equip d'investigació hauran d'haver estat prèviament inscrites en el SISEN - Administración de Entidades.
  • Codis d'identificació en bases de dades bibliomètriques: IP i investigadors de l'equip d'investigació hauran d'incloure en l'aplicació de presentació de sol·licituds OBLIGATÒRIAMENT el seu codi d'identificació ORCID (Open Researcher and Contributor ID). A més, es recomana que incloguen el seu codi d'identificació en una de les bases de dades següents: Web of Science (Researcher ID) o Scopus (Autor ID). Podeu consultar amb Biblioteca com gestionar la vostra identitat digital.
  • També us podeu adreçar a la Biblioteca per rebre assessorament sobre la confecció del Pla de Gestió de Dades en el context del projecte.
  • Inscripció al RUS: En el cas de projectes presentats amb dos IP, ambdós/es hauran d'estar inscrits/es prèviament en el RUS (Registre Unificat de Sol·licitants del Ministeri de Ciència i  Innovació).
  • MOLT IMPORTANT NOU FORMAT CVA del/la IP: L'Agència Estatal d'Investigació ha implementat canvis rellevants en el model de CVA i cal que us descarregueu i empleneu el nou model (compte amb reutilitzar el document d'anys anteriors!!!). Els canvis afecten sobretot a l'apartat B de RESUM, on perden força les dades bibliomètriques i s'aborda una visió més narrativa dels mèrits de la persona investigador, descrivint les seues aportacions en 3 esferes:
    • Aportacions a la ciència i la tecnologia
    • Aportacions a la societat i l'economia
    • Aportacions al progrés de la carrera científica
Consulteu les instruccions per a emplenar el CVA per a obtindre més detalls sobre aquesta qüestió.
  • Mèrits en el CVA d'IP: En els CVA s'inclouran els mèrits posteriors a l'1 de gener de 2011, amb independència de la modalitat i tipologia de projecte. Aquesta data podrà ampliar-se si es dóna alguna de les circumstàncies descrites en l'article 6.3 de la convocatòria (cura de fill/a, incapacitat temporal, excedència, atenció a persones dependents, etc.).
  • CVA de l'Equip d'investigació: El CVA de les persones de l'equip d'investigació s'omplirà en l'aplicació de sol·licitud de forma resumida, sense necessitat que s'adjunte com a document PDF a la sol·licitud.
  • Tots els projectes han d’incloure en el pressupost els 1.200€ per a les despeses d’auditoria, la qual és obligatòria.
  • El representant legal que cal sel·leccionar en l'aplicatiu és JESÚS LANCIS SÁEZ; i en l'apartat contacto responsable de la gestión de estas ayudas en la entidad caldrà posar les següents dades:

    HUGO CERDÀ DOMINGO
    964387487
    hcerda@uji.es
    Técnico Gestión de la Investigación OCIT
Principi DNSH
Tots els consorcis hauran de fer OBLIGATÒRIAMENT un anàlisi per a determinar el Principi de No Causació d'un Dany Significatiu "DNSH". Els projectes no podran implicar activitats que directa o indirectament ocasionen un perjudici significatiu al medi ambient. Entre altres coses, açò suposa que els projectes no podran adreçar-se a augmentar l'eficiència dels combustibles fòssils i tecnologies relacionades ni a incrementar l'emissió de gasos d'efecte hivernacle.

Els 6 objectius mediambientals que han de respectar els projectes són:
  • mitigació del canvi climàtic
  • adaptació al canvi climàtic
  • ús sostenible i protecció dels recursos hídrics i marins
  • transició cap a una economia circular
  • prevenció i control de la contaminació
  • protecció i recuperació de la biodiversitat i els ecosistemes.
Tots els projectes (independentment de la seua temàtica) han d'analitzar el principi de DNSH per a cadascun dels 6 objectius mediambientals identificats en l'article 9 del Reglament de Taxonomia. 

Els projectes que no compleixin amb el DNSH seran exclosos.
 
Forma de presentació de sol·licituds:
La sol·licitud ha d’elaborar-se via electrònica.

Un cop finalitzat l'emplenament de la sol·licitud, el/la IP la validarà i enviarà telemàticament dins de la mateixa aplicació de l'AEI. Seguidament, el document que genera l'aplicació l'hauran de firmar els IPs amb la seua firma original (manuscrita o digital) així com les de la resta del personal de l'equip d'investigació i també de l’equip de treball i el lliuraran a l’OCIT (per correu electrònic a hcerda@uji.es)  acompanyat de la memòria científico-tècnica i de les autoritzacions per als investigadors externs en els terminis indicats més amunt. Els CVs no s’hauràn d’aportar.

IMPORTANT: Només s’admetran firmes manuscrites o electròniques originals. No s’admetran firmes per delegació o escanejades. Idealment s’espera que totes les signatures siguen electròniques. En cas que hi haja tant electròniques com manuscrites, a més del document en paper amb les signatures electròniques, caldrà enviar a hcerda@uji.es el pdf de la sol·licitud que reculla les firmes d’aquelles persones que hagen signat amb firma electrònica.

L’OCIT s’encarregarà del tràmit de signatura institucional i presentació definitiva en el termini final fixat per l’AEI.
 
Dades de l'entitat:
Nom de l'entitat: Universitat Jaume I de Castelló     Acrònim: UJI
CIF de l'entitat: Q-6250003-H
Nom del representant legal de l'entitat: Jesús Lancis Sáez
Càrrec: Vicerector d'Investigació i Transferència
Domicili de l'entitat: Avinguda Vicent Sos Baynat, s/n  C.P. 12006
Localitat: Castelló de la Plana
Telèfon de l'entitat: 964387480 Fax: 964387625 e-mail: ocit@uji.es.

Manuals i documents d'ajuda:
L’AEI posa a disposició els següents documents per a ajudar a preparar i tramitar les propostes:
Suport:
Si teniu dubtes podeu contactar amb Hugo Cerdà
Ext. 7485
hcerda@uji.es