Descripció de la invenció

22/06/2020 | OCIT
Compartir

Compartir

Facebook
X
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir

[Pleaseapp]

Pleaseapp és una aplicació (app) que té per objectiu l’avaluació, l’avaluació dinàmica i el tractament de les habilitats pragmàtiques i de comunicació social en xiquets i xiquetes de 3 a 12 anys, amb la utilització d’un entorn atractiu, lúdic i familiar per als xiquets i xiquetes.

El disseny dels ítems està basat en estudis empírics i revisions. En primer lloc, s’han tingut en compte les fites del desenvolupament de les habilitats pragmàtiques i de comunicació social en xiquets i xiquetes amb desenvolupament típic, i en segon lloc, amb trastorns com ara el trastorn del desenvolupament del llenguatge (TDL) també conegut com a trastorn específic del llenguatge (TEL), o el trastorn de l’espectre autista (TEA).

L’app —desenvolupada en versió nativa i versió webapp— ha sigut validada amb població infantil entre 3 i 12 anys (amb i sense trastorns del neurodesenvolupament), i ha permés detectar si un xiquet o xiqueta té habilitats pragmàtiques i de comunicació social apropiades per a l’edat, així com especificar quins problemes particulars té cada xiquet o xiqueta en deu nivells diferents:

  • Comprensió de llenguatge figurat
  • Aprenentatge de noves paraules
  • Ordenació de seqüències – narrativa
  • Habilitats de metapragmàtica conversacional
  • Entendre peticions indirectes
  • Habilitat de referència
  • Comprensió de l’humor
  • Integració gest-parla-context
  • Ús de fórmules de cortesia
  • Comprensió d’intencionalitat complex

Cadascun dels deu nivells es correspon a un context diferent, i els personatges són en la seua majoria xiquets i xiquetes. Els escenaris (pantalles de l’app) ocorren en contextos familiars per als xiquets del període escolar, com per exemple, l’escola, el zoològic, el parc o el cinema.

La persona adulta (professional) pot crear tants participants com vulga, i incloure-hi informació: codi, gènere, data de naixement, diagnòstic, escola, nivell educatiu, observacions. A més, per a cada participant pot triar la versió masculina o femenina.

En cada nivell, el xiquet o la xiqueta participant rep una instrucció per a ajudar el personatge principal a resoldre tot el nivell. En cada pantalla ha de triar entre diverses opcions. Cada text escrit que apareix en l’app, tant una instrucció, com un diàleg o opció, té el seu àudio corresponent. En funció de l’objectiu de la persona adulta (avaluació, avaluació dinàmica o tractament), i de les característiques del xiquet o xiqueta (edat i habilitats), la persona adulta haurà d’estar al seu costat per fer la supervisió o reforç en major o menor mesura.

A més, l’app disposa d’un itinerari d’avaluació i un altre d’intervenció que permetrà utilitzar-la en les seues funcions d’avaluació, avaluació dinàmica i tractament en cadascun dels deu components. Primer, amb la modalitat d’avaluació, permet determinar el nivell d’habilitat del xiquet o xiqueta. Segon, amb l’avaluació dinàmica, permet avaluar el procés i el potencial d’aprenentatge i les ajudes necessàries de les habilitats del xiquet o xiqueta. I tercer, amb la modalitat de tractament, permet entrenar aquesta competència, ja que els ítems d’intervenció es poden utilitzar dins d’un programa d’intervenció dels components de la pragmàtica.

Finalment, l’usuari o usuària (persona adulta) pot obtindre un informe d’allò que ha fet cada participant (xiquet o xiqueta). En el moment que el o la participant completa un nivell, la persona adulta pot accedir a un informe de l’activitat en eixe nivell.