Un estudi de la Universitat Miguel Hernández (UMH) determina una possible causa de la major prevalença de migranya en les dones Perquè la perspectiva de gènere es clau en les investigacions

27/10/2022 | Ètica en la investigació

La migranya és un mal de cap crònic i recurrent que deteriora la qualitat de vida de qui la sofreix. La majoria de pacients amb migranya són dones, els qui, a més, la sofreixen amb major severitat. Un nou estudi, realitzat en ratolins i desenvolupat íntegrament en la Universitat Miguel Hernández (UMH) d'Elx, conclou que la testosterona, la principal hormona sexual masculina, protegeix els mascles del dolor de la migranya perquè activa els receptors sensorials del fred. A pesar que aquesta malaltia no se sofreix igual entre homes i dones, la majoria d'estudis científics realitzats fins al moment s'han fet en mascles, la qual cosa pot no ser vàlid per a aprendre a tractar al sexe femení. El nou estudi obre la porta a per a millorar els tractaments de la migranya segons el sexe del pacient.

Almenys dos terços de les persones que tenen migranya són dones, els qui, a més, la sofreixen amb més dolor. La catedràtica  Àsia Fernández Carvajal (UMH) explica que malgrat els avanços en les estratègies terapèutiques per a tractar la migranya, continua sent patenti que la migranya crònica no afecta per igual al sexe masculí i al femení pel que no s'està medicant adequadament, “i això es deu principalment al fet que fins al moment els estudis de recerca bàsica s'han realitzat majoritàriament en mascles, la qual cosa no permetia detectar aquests mecanismes bàsics del dolor que diferencien al sexe femení del masculí”.

Desenvolupament de l´estudi

L'estudi s'ha dut a terme en el Laboratori de Neurobiologia Sensorial, dirigit pels investigadors Antonio Ferrer Montiel i Àsia Fernández Carvajal, de l'Institut de Recerca, Desenvolupament i Innovació en Biotecnologia Sanitària d'Elx (IDiBE) i s'ha publicat en la revista Nature Communications. En un model de migranya crònica en el ratolí, l'equip d'investigadors ha determinat que la testosterona protegeix els mascles del dolor perquè estimula al receptor sensorial de la frescor, denominat TRPM8 o Transient Receptor Potential Melastatin 8, un receptor que és present en les terminacions nervioses que innerven les meninges que emboliquen el cervell.

L'investigador del IDiBE David Cabañero, coautor principal del treball, explica que s'ha induït la migranya als ratolins mitjançant l'administració repetida de nitroglicerina, un fàrmac vasodilatador que també provoca migranya en humans. “La nitroglicerina provoca una sensibilització al dolor de més de 20 dies de durada en les femelles”, explica Cabañero, “en canvi els ratolins mascle ja estan completament recuperats en el dia 18”.

A més d'observar aquesta diferència entre sexes, el grup investigador ha analitzat com afecta a les seves crisis migrañosas l'activació del receptor TRPM8 i  la relació d'aquest amb les hormones sexuals.

D'altra banda, la castració dels mascles, amb la conseqüent eliminació de la testosterona, provoca que aquests desenvolupin una hipersensibilitat similar a la de les femelles. I, si tant a les femelles com als mascles castrats se'ls administra testosterona, també es recuperen de la malaltia ràpidament. Això últim no ocorre quan els animals manquen de TRPM8, per tant la interacció entre testosterona i TRPM8 és necessària per a l'alleujament del dolor.

En observar l'activitat d'aquest receptor sensorial en cèl·lules tant humanes com de rosegadors, l´equip investigador va confirmar que la testosterona l'afecta. El director del IDiBE, Antonio Ferrer Montiel, afegeix que la combinació del treball inicial amb els estudis cel·lulars sobre el TRPM8 humà realitzats pels investigadors Jorge d'Andrés López, Simona Giorgi, i Magdalena Nikolaeva Koleva ha estat indispensable. Aquest descobriment és un primer pas per a millorar els tractaments de la migranya segons el sexe del pacient.

El treball s'ha complementat, a més, amb tècniques de modelatge molecular que prediuen possibles interaccions entre les hormones sexuals i els receptors de temperatura. El catedràtic de la Gregorio Fernández Ballester (UMH), implicat també en el treball, explica que els models bioinformàtics els han permès detectar possibles interaccions moleculars que s'hauran de validar en futurs assajos biològics.

“La testosterona té importants efectes no desitjats a través del receptor d'andrògens,no obstant això la identificació d'aquest mecanisme protector a través del TRPM8 obre la possibilitat del disseny de molècules que només tinguin afinitat per TRPM8 i no interaccionin amb el receptor d'andrògens”, afirma Ferrer Montiel. D'aquesta manera es podria estimular aquest mecanisme de protecció també en femelles i afavorir, així, la supressió d'aquest dimorfisme sexual que tant perjudica les dones.

Accés a l'article:

Alarcón-Alarcón et al. TRPM8 contributes to sex dimorphism by promoting recovery of normal sensitivity in a mouse model of chronic migraine. Nature Communications, Oct 2022. https://www.nature.com/articles/s41467-022-33835-3

Aquest estudi ha comptat amb el finançament del Ministeri de Ciència i Innovació i l'Agència Estatal de Recerca, núm. SAF2015-66275-C2-1-R i RTI2018-097189-B-C21 (DOI/10.13039/501100011033, ERDF Una manera de fer Europa, per la  “Unió Europea”) a *AFM i *AFC, beques BES-2016-077985 a D.A.A i PRE2019-091317 a J.D.L.;  Generalitat Valenciana (GVA), PROMETEU/2021/031 a a.F.M. i A.F.C.; Universitat Miguel Hernández d'Elx *UMH-PAR2019 a a.F.C. *and A.F.M; Beca GVA *GRISOLIAP/2019/09444/19 a S.G.

Fuente: UMH, https://comunicacion.umh.es/2022/10/25/un-estudio-de-la-umh-determina-una-posible-causa-de-la-mayor-prevalencia-de-migrana-en-las-mujeres/

Informació proporcionada per: Vicerectorat d'Investigació