L’UJI destina més de 7.000 euros a la primera convocatòria europea ‘Clima & Videojocs’ de residències d’artistes als laboratoris El Living Lab Planeta Debug, amb el suport de la Fundación Carasso, fixarà els terminis de les ajudes quan finalitze l’Estat d’Alarma

18/05/2020 | SCP

El Living Lab Planeta Debug de la Universitat Jaume I (UJI), amb el suport de la Fundació Daniel i Nina Carasso, destina 7.660 euros per a la primera convocatòria europea  ‘Clima & Videojocs’ de residències d’artistes de producció en laboratoris de grups d’investigació. La iniciativa també compta amb la col·laboració del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana. Les dues ajudes previstes per a 2020-2021  cobriran despeses d’honoraris, producció d’obra, viatges i estada d’un mes a Castelló de la Plana. L’Institut de Noves Tecnologies de la Imatge (INIT) del campus de l’UJI acollirà a les seues instal·lacions les o els artistes seleccionats.

L’objectiu d’aquesta línia d’acció de Planeta Debug és fomentar la creativitat i la reflexió interdisciplinar, alhora que nous espais i llenguatges de confluència entre art, ciència i ciutadania. El còmput dels terminis de la convocatòria es reprendran quan finalitze la vigència l’Estat d’Alarma declarat pel Reial Decret del 14 de març davant la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19.

La convocatòria Clima & Videojocs del Living Lab Planeta Debug atorgarà dues ajudes de residència i producció per al desenvolupament de projectes artístics, l’àmbit de treball dels quals siga la investigació científica, la tecnologia, els videojocs, l’ecologia i la sostenibilitat en relació a tots els àmbits vinculats amb el desafiament de l’emergència climàtica. El jurat valorarà les idees artístiques que treballen els sistemes interactius, els videojocs i el projectes lúdics, des dels New Media Art o l’art interactiu i digital a l’art contemporani en general, a fi d’inspirar reflexions crítiques i conceptuals sobre el canvi climàtic.

«Impulsem el caràcter innovador en aquesta aproximació dels artistes als laboratoris, una col·laboració d’art i ciència que pot aportar noves visions i significats a la mateixa investigació, alhora que donar suport a la creació artística davant l’emergència climàtica i en l’àmbit de l’univers lúdic», explica el professor als graus de Videojocs i Disseny Industrial Diego Díaz, membre del grup interdisciplinar que dirigeix el Living Lab Planeta Debug, a més d’investigador del grup Disseny i Art Contemporani: Tendència, Innovació i Creativitat (DACTIC)

VOCACIÓ INTERNACIONAL I INNOVACIÓ EN LA DIVULGACIÓ

A més a més, la convocatòria europea de residències d’artistes als laboratoris de l’UJI  també compta amb el suport de la vicerectora de Cultura i Relacions Institucionals Carmen Lázaro, qui considera que aquesta iniciativa «conjuga perfectament els elements que descriuen l'èxit d'un projecte: col·laboració institucional unida a la complicitat i responsabilitat professional de les persones que el construeixen i executen i, tot això, amb vocació internacional».

«La proposta fa palès l’eficaç i necessària interacció entre art i ciència, perquè els laboratoris no poden ni deuen ser aliens a la creativitat, és més, aquest vincle permet la innovació i l’efectivitat tant en la divulgació de la ciència com en el diàleg amb la ciutadania en reptes actuals com ara el canvi climàtic o la salut», argumenta Carmen Lázaro, també professora de Dret Romà en el Departament de Dret Públic.

COL·LABORACIÓ DEL CONSORCI DE MUSEUS DE LA GENERALITAT

El professor Diego Díez destaca la col·laboració del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana (CMCV) de la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana per al desenvolupament de les residències d’artistes als laboratoris de l’UJI. De fet, l’impuls de residències d’artistes i el compromís amb la sostenibilitat i el canvi climàtic són dues de les accions prioritàries promogudes pel director gerent del CMCV, José Luis Pérez Pont, qui defensa que art i cultura «ajuden a construir altres imaginaris».

«Des del Consorci de Museus i el Centre del Carme Cultura Contemporània vam assumir la nostra responsabilitat quant a la intervenció en espais públics perquè considerem que com a institució pública hem de contribuir en la conscienciació ambiental i també en l’activació de respostes individuals i col·lectives davant l’emergència climàtica», exposa Pérez Pont.

SOBRE LA FUNDACIÓ DANIEL I NINA CARASSO

Creada en 2010, en honor a Daniel Carasso, fundador de Danone, i la seua esposa Nina, la Fundació Daniel i Nina Carasso desenvolupa la seua activitat a França i Espanya. El seu treball consisteix en acollir, donar suport, acompanyar i connectar a les persones que s'atreveixen a mirar i a construir el món de forma diferent en les seues dues línies de treball: l'Alimentació Sostenible i l'Art Ciutadà. La Fundació Daniel i Nina Carasso és una fundació Grant Maker (exclusivament finançadora d'iniciatives d'interès general), de patrimoni familiar, afiliada a la Fondation de France. És independent de qualsevol societat mercantil.

Més informació: Living Lab Planeta Debug

Recurs d'imatge formacio-videojocs--debug index

Formació en videojocs i canvi climàtic

El Living Lab Planeta Debug i el Cefire Artisticoexpressiu de la Conselleria d’Educació col·laboren per a oferir el primer curs en línia de disseny de jocs sobre medi ambient