David Brauner, catedràtic de Literatura Contemporània de la Universitat de Reading (Regne Unit) ha destacat com les novel·les gràfiques contemporànies redefineixen la forma clàssica de la novel·la d'aprenentatge per a crear noves formes híbrides auto-reflexives del segle XXI en el curs d'estiu «Children's and Young Adult Literature and their pedagogical implications: comics and graphic novels».
En la seua intervenció, el catedràtic ha analitzat tres de les novel·les gràfiques més importants d'autors americans que s'han publicat en el segle XXI: Fun home i Are you my mother?, de Alison Bechdel, i The diary of a teenage girl de Phoebe Gloeckner. Així, ha explicat que aquestes novel·les presenten les característiques de la novel·la d'aprenentatge (bildungsroman), i més concretament del künstlerroman, en les quals el nucli és la figura de l'artista, ja que presenten auto-retrats literals de les artistes a través dibuixos així com auto-retrats metafòrics.
No obstant, Brauner ha mostrat diferents exemples dels recursos que utilitzen per a entrellaçar la ficció i l'autobiografia per a posar en relleu que «les novel·les gràfiques contemporànies adopten la forma clàssica del bildungsroman i el künstlerroman però per als seus propòsits, redefinint els paràmetres d'aquest gènere per a crear així una forma híbrida auto-reflexiva en l'era del selfie i Instagram».