L'UJI i l'empresa Semicrol llancen una plataforma d'intercanvi de mostres d'experimentació que disminuirà el nombre d'animals per a finalitats científiques

12/01/2024 | SCP

La Universitat Jaume I de Castelló i l'empresa Semicrol, S.L. estan desenvolupant un projecte d'investigació amb l'objectiu de crear una plataforma innovadora que permeta reutilitzar les innombrables mostres d'experimentació animal emmagatzemades en els laboratoris d'investigació i racionalitzar el seu ús per a disminuir significativament el nombre d'animals utilitzats per a finalitats científiques.

La investigació animal juga un paper fonamental en el coneixement dels mecanismes biològics que estan involucrats en les malalties i en el desenvolupament de tractaments mèdics, encara que implica un alt cost per als animals. Sense ells, no es disposaria de la majoria de les medicines, antibiòtics, vacunes i tècniques quirúrgiques que s'apliquen en medicina humana i veterinària.

Finançada pel Programa d'R+D+i en Línies Estratègiques en col·laboració público-privada de l'Agència Estatal d'Investigació del Ministeri de Ciència i Innovació de la convocatòria de 2022, l'eina ARUKON està destinada a revolucionar la investigació científica mitjançant la reutilització de mostres, en un moment social de cerca d'alternatives ètiques per a reduir el nombre d'animals en experimentació.

Amb la finalització de la primera part del projecte s'ha posat a la disposició del personal investigador el primer mòdul del gestor gratuït de mostres a escala global que permetrà disminuir progressivament el nombre d'animals utilitzats en ciència, però sense comprometre l'impacte i els beneficis de la investigació biomèdica.

La plataforma ARUKON ofereix solucions innovadores als diferents públics implicats en el procés com ara el personal investigador, mitjançant la col·laboració i la sinergia entre grups, optimitzant els seus recursos i posant en valor les mostres ja extretes; o les institucions públiques i privades, al reduir els seus costos amb ingressos per la venda de mostres no usades i optimitzant l'espai de magatzematge en els laboratoris.

També afavorirà el desplegament de polítiques innovadores en les administracions públiques per a reduir de manera efectiva l'ús d'animals d'experimentació i permetrà donar resposta a les demandes de reducció del nombre d'animals sacrificats per a finalitats científiques de la ciutadania.

El projecte ARUKON, liderat per la Universitat Jaume I de Castelló en col·laboració amb l'empresa Semicrol, S.L., conjumina coneixement científic i experiència industrial per a impulsar una investigació ètica i eficient. La consultora Ayming participa com a oficina tècnica del projecte, assegurant una execució eficient i proporcionant suport integral.

El professor Javier S. Burgos del Grup d'Investigació en Biomedicina Aplicada (BIOTRANSFER-UJI) va presentar aquesta nova solució tecnològica en el XVII Congrés de la Societat Espanyola per a les Ciències de l'Animal de Laboratori (SECAL) celebrat a Santiago de Compostel·la a finals de 2023.

L'experimentació animal que es realitza a l'UJI compleix els estàndards legals i és revisada per un comitè ètic d'experimentació animal que promou l'ús de mètodes alternatius, la reducció del nombre d'animals utilitzats i el refinament dels procediments experimentals. Està adherida a l'Acord de Transparència en Experimentació Animal de 2016, promogut des de la Confederació de Societats Científiques d'Espanya (COSCE), amb la col·laboració de l'Associació Europea per a la Investigació Animal (EARA).

Més informació: arukoninfo@gmail.com