Una investigació registra que, almenys, una de cada quatre dones va patir violència obstètrica durant la pandèmia a Espanya

30/03/2023 | SCP

Una de cada quatre dones ha patit violència obstètrica a Espanya durant el període comprès entre març de 2020 i abril de 2021, segons les conclusions d'un estudi sobre lactància materna realitzat a més de sis mil pacients espanyoles pel Departament d'Infermeria de la Universitat Jaume I de Castelló i amb la col·laboració del Departament d'Obstetrícia de l'Hospital de Salnés de Villagarcía de Arousa a Pontevedra, encara que la xifra podria ser major, en opinió de l'equip investigador.

Actualment existeix una falta de consens a escala internacional en la definició i el mesurament de la violència obstètrica. No obstant això, l'estudi «Experiences with obstetric violence among healthcare professionals and students in Spain» realitzat per aquest mateix equip de l'UJI en col·laboració amb la Universitat d'Almeria i el Departament de Salut de Xàtiva-Ontinyent (València) i publicat en la revista Women and Birth ha conclòs que «violència obstètrica» seria el terme més precís, en el context espanyol, per a descriure un tipus de violència que suposa la violació dels drets humans i un greu problema de salut pública i que té conseqüències sobre la salut física, mental i sexual de les dones.

Els professionals sanitaris i l'estudiantat d'Infermeria que hi han participat a través d'entrevistes en profunditat (9 matrones, 3 pediatres, 1 infermera, 1 ginecòleg i 6 estudiants d'Infermeria, el 80% dones i entre els 22 i els 70 anys d'edat) han coincidit que el terme «violència obstètrica» és el més precís, encara que algunes de les persones han reconegut la seua incomoditat davant aquesta denominació, però també han comentat que «com més aprenc, més m'adone que vaig ser testimoni de violència en impulsar intervencions que no eren apropiades».

D'acord amb el manifestat per les persones participants, la violència obstètrica es percep com una faceta de l'abús sistemàtic per raó de gènere, derivada del sistema patriarcal, que engloba intervencions rutinàries, innecessàries o sense consentiment, medicalització de la mare o criatura, maltractament verbal, humiliació o falta de recursos o instal·lacions adequades. Per això, han proposat una sèrie d'estratègies per a ajudar a erradicar aquest problema, entre les quals destaca la formació dels professionals, d'una banda, i la necessària implicació política, de l'altra.

En opinió de l'equip investigador, la definició d'aquest terme «contribueix a la conscienciació permanent sobre la violència contra les dones, la qual cosa pot ajudar a la seua regulació a través de la política i la legislació nacionals». El seu propòsit ha sigut desenvolupar un model teòric basat en experiències de professionals sanitaris i estudiantat per a millorar la seua comprensió i facilitar el seu mesurament. A més, han constatat la importància de prevenir-la a través de la capacitació i l'educació als professionals de la salut i futurs professionals.

LACTÀNCIA MATERNA

D'altra banda, segons l'estudi «Breastfeeding and obstetric violence during the SARS-CoV-2 pandemic in Spain: maternal perceptions» publicat en la revista Journal of Environmental Research and Public Health, una de cada quatre participants ha indicat que se'ls va oferir llet artificial durant la seua estada a l'hospital i una de cada tres ha declarat que no es va sentir secundada eficaçment per a resoldre els seus dubtes o dificultats en l'entorn hospitalari.

A més, les enquestades han comentat que en els casos que han sofert violència obstètrica o que van donar positiu en COVID, van rebre menys suport per a la lactància i fins i tot els van plantejar el seu abandó per a vacunar-se, quan la ciència ha demostrat la robusta resposta immunològica del cos femení a la COVID-19 i al pas d'anticossos contra el SARS-CoV-2 a través de la llet materna amb la vacunació.

La mostra ha estat formada per dones que van donar a llum a Espanya entre març de 2020 i abril de 2021, amb una edat mitjana de 34 anys de les quals el 73% estaven ocupades, 78,2% tenien educació universitària i quasi totes eren caucàsiques. El 3,3% van ser diagnosticades amb SARS-CoV-2 durant l'embaràs i l'1% va ser diagnosticat durant el part.

Articles

Breastfeeding and Obstetric Violence during the SARS-CoV-2 Pandemic in Spain: Maternal Perceptions. Mena-Tudela, D.; Iglesias-Casas, S.; Cervera-Gasch, A.; Andreu-Pejó, L.; González-Chordá, V.M.; Valero-Chillerón, M.J. Journal of Environmental Research and Public Health 2022, 19, 15737. https://doi.org/10.3390/ijerph192315737

Experiences with obstetric violence among healthcare professionals and students in Spain: A constructivist grounded theory study. Desirée Mena-Tudela, Pablo Román, Víctor M. González-Chordá, Miguel Rodríguez-Arrastia, Lourdes Gutiérrez-Cascajares, Carmen Ropero-Padilla. Women and Birth, 2022. ISSN 1871-5192. https://doi.org/10.1016/j.wombi.2022.07.169