Espaitec posa en marxa un nou projecte cocreatiu per a ajudar les persones amb Parkinson i disfàgia En la iniciativa desenvolupada en l'UJI.>LAB, el livinglab d’Espaitec, participa l'estudiantat del Grau en Enginyeria en Disseny Industrial i Desenvolupament de Productes de l’UJI i l'Associació de Parkinson de Castelló

08/02/2023 | SCP

Espaitec, Parc Científic i Tecnològic de la Universitat Jaume I de Castelló, ha iniciat el projecte SPENDER, articulat a través de l'UJI.>LAB Challenge. Aquesta iniciativa s'ha concebut enfront de la necessitat d'utilització de dispensadors d’espessants durant les ingestes d'aliments o líquids per part de persones amb la malaltia de Parkinson amb disfàgia, és a dir amb dificultats en ingerir aliments o líquids.

Actualment les persones que presenten la patologia de la disfàgia derivada de la malaltia de Parkinson, quan es troben fora de casa, recorren a portar la beguda o l'aliment prèviament preparat amb l’espessant, o utilitzen dispositius infantils per a emmagatzemar-lo i dosar-lo in situ. Per exemple, dispensadors de llet en pols per a bebès, que habitualment consten d'algun mecanisme de tancament amb rosca, el que dificulta el seu maneig. Aquesta situació limita la inclusió de les persones amb aquesta patologia i condiciona la seua vida fora de casa i zona de confort.

L'UJI.>LAB Challenge SPENDER

El procés cocreatiu entre estudiantat del Grau en Enginyeria en Disseny Industrial i Desenvolupament de Productes de la Universitat Jaume I i membres de l'Associació de Parkinson de Castelló es materialitzarà amb el disseny i la impressió en 3D mitjançant el FabLab d’Espaitec, el laboratori de prototipat, de diversos models de dispensadors amb un mecanisme senzill per a obtenir les dosis d’espessant que necessiten les persones amb la malaltia de Parkinson i disfàgia. Així els usuaris i usuàries podran addicionar l’espessant en qualsevol lloc de manera fàcil, discreta, i també adaptada a les persones amb mobilitat reduïda, mantenint sempre el seu anonimat.

UJI.>LAB

L'UJI.>LAB, el livinglab d’Espaitec, és un entorn de generació d'innovació oberta i experiencial en el qual conflueixen el talent de la comunitat universitària i la pròpia societat de la província de Castelló (ciència ciutadana) per a resoldre de forma cocreativa desafiaments de l'entorn utilitzant metodologies específiques.

El projecte UJI.>LAB compta amb el suport financer de l'Agència Valenciana de la Innovació (AVI).