El grup ENDAVANT de l’UJI contribueix a la millora de la formació del professorat amb programes d’aprenentatge-servei en col·laboració amb col·lectius vulnerables

09/02/2023 | SCP

El grup d’investigació ENDAVANT (ENfocament de la Diversitat com a AVANTatge) de la Universitat Jaume I (UJI) de Castellón desenvolupa i investiga programes d’aprenentatge-servei en l’àmbit de la formació del professorat des de fa més d’una dècada. La majoria d’aquests programes s'han realitzat en estreta col·laboració amb associacions que atenen col·lectius infantils vulnerables o en risc d’exclusió social. Al llarg d’aquest temps, més d’un millar estudiants dels graus de mestre i mestra en educació infantil i primària de l’UJI, així com més d’un centenar de xiquets i xiquetes, han aprofitat la seua participació en aquests programes.

Fruit d’aquest treball, el comitè avaluador de l’Associació Internacional per a la Investigació en Aprenentatge-Servei i Participació Comunitària ha considerat que el grup d’investigació ENDAVANT és mereixedor del Diversity, Equity, and Inclusion Award per la seua contribució a aquest àmbit mitjançant l’impuls de programes d’intervenció i recerca en aprenentatge-servei. L’entrega oficial del premi es realitzarà en el pròxim congrés IARSLCE, que se celebrarà a l’octubre de 2023 a Nova Orleans (Estats Units).

El grup, liderat pel professor Óscar Chiva Bartoll, està integrat per Ismael Cabero Fayos, Carlos Capella Peris, Jesús Gil Gómez, María Maravé Vivas, Manuel Martí Puig, Marc Pallarès Piquer, Celina Salvador García i Lorena Zorrilla Silvestre, Marina Gargallo García, Sheila Parra Gómez, Marta Sánchez Jiménez, Andreu Serret Segura, Juan Navarro García, Patricia Balaguer Rodríguez i Alejandro Ribes Ferrer.

A primers d’any, l’equip ha iniciat dos nous projectes. En el primer es planteja el disseny d’un programa que uneix l’aprenentatge acadèmic i la prestació de serveis comunitaris. S’aplicarà en l’assignatura «Educació Física de Base» del Grau en Ciències de l’Activitat Física i l’Esport, i treballarà amb diversos grups infantils amb diversitat funcional i les seues famílies. L’objectiu del segon estudi és revisar la metodologia existent per a analitzar la competència docent en Educació Física i Esportiva i proposar una eina que s’aplique tant en la pràctica docent com en la investigadora.

En 2017 el grup va treballar en Innova+3, finançat per la Conselleria d’Educació, Investigació, Cultura i Esport, un projecte que millorava les competències transversals de l’estudiantat dels graus en Mestre/a a través de la col·laboració amb els Centres de Formació de Persones Adultes de les comarques de Castelló. El personal docent d’aquests centres acollia l’alumnat de l’UJI per a aplicar projectes educatius en els grups d’alfabetització i neolectors (amb persones de més de 65 anys) i l’alumnat millorava la seua formació al mateix temps que prestava un servei a la societat.

A més a més, des d’aquest grup de recerca s’han realitzat diverses tesis doctorals amb publicacions d’impacte guardonades amb diferents premis, així com múltiples estudis de referència internacional que han analitzat l’empremta d’aquests programes d’aprenentatge-servei, tant sobre l’alumnat universitari com sobre els col·lectius socials participants. En aquest sentit, els estudis realitzats han posat de manifest, entre altres qüestions, el valor de l’aprenentatge-servei com a enfocament educatiu capaç d’impulsar la transferència social universitària.

El IARSLCE Diversity, Equity, and Inclusion Award (Stanford University, Estats Units) reconeix l'excel·lència investigadora en el camp de l’aprenentatge-servei vinculada amb la diversitat, l'equitat i la inclusió. L'objectiu del premi és reconèixer la recerca que se centra específicament en les necessitats i experiències de diversos agents participants en l'aprenentatge-servei; les pràctiques que promouen l'equitat per a les comunitats desateses, i les estratègies que fan que els projectes d’aprenentatge-servei siguen més inclusius.