L’UJI inicia el procés per a una avaluació qualitativa de la investigació per a promoure la millora de la qualitat i l’impacte dels resultats

03/03/2023 | SCP

La Universitat Jaume I de Castelló s’ha adherit a l’Acord sobre la reforma de l’avaluació de la investigació promogut per la Coalition for Advancing Research Assessment (CoARA) i s’ha integrat també com a membre d’aquest grup de treball format per universitats, organismes públics i privats d’investigació, òrgans finançadors de la recerca i agències d’avaluació que té per finalitat fomentar la implantació d’un nou sistema d’avaluació de l’activitat investigadora a escala europea, amb la finalitat de promoure la millora de la qualitat i l’impacte dels resultats.

El sistema es fonamenta en el reconeixement de la diversitat de resultats, metodologies i pràctiques investigadores per als diferents camps de coneixement i en les diferents etapes de la carrera investigadora. Addicionalment, el sistema pretén afavorir les bones pràctiques, com ara l’ètica i la integritat en la pràctica investigadora, la ciència oberta o la divulgació de l’activitat investigadora, totes en la mateixa línia iniciada per l’UJI amb l’aprovació del Codi de Bones Pràctiques en Investigació i Doctorat o la declaració institucional a la promoció de l’accés obert.

La idea principal de l’acord és modificar els sistemes d’avaluació i reforçar l’avaluació qualitativa (inter pares), tot i que fent un ús responsable dels indicadors quantitatius. El propòsit és que el resultat d’aquesta avaluació siga determinant també en la selecció i promoció del professorat o en l’assignació de recursos per a la investigació. Per això, l’adhesió a l’acord comporta l’acceptació d’una sèrie de compromisos i l’adopció d’un marc temporal per la implementació.

Els compromisos més destacables serien:

1. Reconèixer la diversitat de contribucions a la investigació i de carreres en ella, d’acord amb les necessitats i la natura de la investigació.

2. Basar l’avaluació de la investigació en l’avaluació qualitativa, per a la qual cosa és fonamental la revisió per pars, amb el suport d’un ús responsable d’indicadors quantitatius.

3. Abandonar l’ús inadequat en l’avaluació de la investigació de mètriques basades en revistes i publicacions, en particular l’ús inadequat del factor d’impacte en revistes (JIF) i l’índex h.

4. Evitar l’ús de classificacions d’organitzacions d’investigació en l’avaluació de la investigació.

Com es pot deduir dels compromisos, la idea és capgirar el model actual i que siga l’avaluació qualitativa (la que realitza el personal expert) el mètode principal, encara que es puguen tenir en compte indicadors quantitatius quan aporten informació rellevant. Per això es recomana ampliar la valoració de l’activitat investigadora segons la diversitat de contribucions de les disciplines, així com valorar l’impacte social, l’accés obert, la docència, el treball en equip o la supervisió de tesis doctorals, entre altres.

Perquè aquesta transformació es puga implementar de manera efectiva les institucions hauran d’abordar diversos canvis estructurals, com ara:

1. Comprometre els recursos necessaris per a reformar l’avaluació de la investigació amb la finalitat d’aconseguir la modificació organitzativa.

2. Revisar i desenvolupar criteris, eines i processos d’avaluació de la investigació.

3. Augmentar la conscienciació sobre la reforma de l’avaluació de la investigació i proporcionar una comunicació, orientació i formació transparents sobre els criteris i processos d’avaluació, així com sobre el seu ús.

4. Intercanviar pràctiques i experiències per a permetre l’aprenentatge mutu dins i fora de la coalició.

5. Comunicar els progressos realitzats en l’adhesió als principis i l’aplicació dels compromisos.

6. Avaluar les pràctiques, els criteris i les eines basant-se en proves sòlides i en l’estat actual de la investigació sobre la investigació i que les dades estiguin a disposició del públic per a la recopilació de proves i la investigació.

Les institucions signants de l’acord, en el cas de l’Estat Espanyol diverses universitats, fundacions, associacions, com ara la CRUE, i agències d’avaluació autonòmiques, disposen de cinc anys per realitzar, almenys, un cicle de revisió, i el desenvolupament dels seus criteris, eines i processos d’avaluació, encara que estan compromeses a demostrar periòdicament els progressos realitzats i el compliment dels compromisos bàsics.

La iniciativa, presentada pel Vicerectorat d'Investigació, ha estat aprovada en la sessió 1/2023, de data 23 de gener de 2023, del Consell de Govern de la Universitat Jaume I.

Més informació: https://coara.eu/.