Connecta amb la Ciència torna a la Seu del Camp de Morvedre L’activitat té l’objectiu d’estimular la cultura científica i promoure vocacions científiques entre l’estudiantat més jove

07/11/2023 | SCP

La Universitat Jaume I de Castelló apropa el programa Connecta amb la Ciència a la Seu del Camp de Morvedre en el Casal Jove del Port de Sagunt. L’estudiantat de quart d’ESO de diferents instituts del Camp de Morvedre participa al llarg d’aquesta setmana en diversos tallers de ciència desenvolupats pel personal investigador de la universitat pública de Castelló. Aquestes activitats ja s’han dut a terme durant el mes d’octubre a la Seu dels Ports (Morella i Vilafranca) i la Seu de l’Interior (Sogorb) i ho faran pròximament a la Seu del Nord (Sant Mateu i Vinaròs).

L’acte inaugural de les jornades científiques al Port de Sagunt ha comptat amb la presència de l’alcalde de Sagunt, Darío Moreno; el regidor d’Educació, Raúl Palmero; el regidor d'Universitat, Ciència i Innovació, Antonio Iborra; la directora de l'Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals, Ana Piquer, i el director de la Unitat de Divulgació Científica i Ciència Ciutadana, Lluís Martínez.

Darío Moreno ha destacat que hi ha dos àmbits que marquen la importància d'aquestes jornades: un a nivell societat i un altre a nivell individual de cadascun dels estudiants. «La ciència importa, i dir-ho en esdeveniments com aquest és precisament essencial perquè tots i totes entenguem la importància del que estem parlant». A més,  Raúl Palmero també ha volgut agrair a la Universitat Jaume I «el seu compromís i aposta decidida per implementar nous programes a la ciutat».

La iniciativa Connecta amb la Ciència té com a objectiu estimular la cultura científica i el pensament crític en tot el territori  i, especialment, les vocacions científiques de l'estudiantat per a trencar la bretxa de gènere de les disciplines STEM (Ciència, Tecnologia, Enginyeria i Matemàtiques). A més, l’activitat funciona com un canal de comunicació bidireccional entre el personal investigador i la ciutadania en què els investigadors plantegen solucions als diferents reptes i dificultats i, alhora, reben les inquietuds i opinions dels ciutadans.

El director de la Unitat de Divulgació Científica i Ciència Ciutadana, Lluís Martínez, ha destacat que «edició rere edició es porten tallers pràctics a les seus de la Universitat al territori, amb propostes de molts diferents àmbits, per a compartir de manera pràctica la investigació que es realitza a la Universitat». Martínez també ha incidit en la importància dels tallers d’aquestes setmanes i l’alumnat que els gaudirà: «Molt prompte eixe alumnat es convertirà en les investigadores i investigadors del futur i, amb el seu talent, assoliran noves fites de la recerca científica».

En els tallers que s’han desenvolupat durant les jornades, l’estudiantat ha pogut aprendre, entre moltes altres activitats, a reconèixer el manteniment d’un cos i ment saludables, com funcionen els fenòmens relacionats amb l’òptica i la llum o com s’aplica l’hidrogen i les piles de combustible de manera domèstica i industrial.

El programa Connecta amb la Ciència, en marxa des de l’any 2012, està organitzat per la Unitat de Divulgació Científica i Ciència Ciutadana del Vicerectorat d’Innovació, Transferència i Divulgació Científica i el programa Campus Obert del Servei d'Activitats Socioculturals del Vicerectorat de Cultura, Llengües i Societat de l’UJI, amb la col·laboració de professorat de l’Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals i de la Facultat de Ciències de la Salut.

Les activitats de Connecta amb la Ciència s’emmarquen ara en el projecte SCIENCE GTS, que a més de l’acte central de la Nit Europea de les Investigadores i Investigadors, també promou el contacte directe del personal investigador amb l’estudiantat preuniversitari a través d’aquests tallers. El projecte SCIENCE GTS és una iniciativa finançada per la Comissió Europea a través del programa Horizon MSCA and Citizens 2022 (acord de subvenció Nº 101061179).