L’UJI duplica, en menys d’un any, el nombre de tesis que opten a la menció industrial en tots els àmbits de coneixement

19/07/2022 | SCP

L’any 2021, la Universitat Jaume I de Castelló ha comptat amb el suport de la Generalitat Valenciana per  a impulsar la formació de personal investigador d’alt nivell en empreses i administracions públiques. Recentment s’ha confirmat la renovació del conveni de col·laboració entre la Conselleria d’Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital i les cinc universitats públiques de la Comunitat Valenciana.

Així, un any més, la Universitat Jaume I disposarà de recursos econòmics específics per a atendre i seguir fomentant aquesta modalitat dels ensenyaments de doctorat que repercuteix en la millora de la capacitat innovadora i d’adaptació de les entitats que participen. De fet, el conveni ha afavorit que, en menys d’un any, el nombre de tesis que opten a la menció industrial es dupliquen en tots els àmbits de coneixement i que la demanda seguisca en augment.

Aquest conveni ha sigut clau per a donar a conèixer aquesta modalitat de formació de personal investigador en tots els àmbits de coneixement. Fins ara, la modalitat del doctorat industrial o doctorat en empresa ha sigut desconeguda i associada majoritàriament als processos industrials o desenvolupaments informàtics; tanmateix, gràcies a les tasques desenvolupades en el marc d’aquest conveni, s’ha despertat notablement l’interès en àmbits tan diversos com l’aprenentatge de llengües, l’ètica empresarial, la comunicació en el sector del turisme o la salut mental en el context empresarial. D’aquesta manera, l’obtenció del doctorat amb menció industrial reflecteix la capacitat adquirida per a investigar, desenvolupar i dirigir projectes d’innovació de forma autònoma i sumar l’experiència d’aplicar-ho a un entorn real amb repercussió directa a la societat.

A més a més, el conveni amb la Generalitat Valenciana ha permès a la Universitat Jaume I oferir ajudes que incentiven la participació dels grups d’investigació i de l’alumnat de doctorat en projectes de doctorat industrial. D'una banda, s’ha obert una convocatòria d’ajudes al personal investigador en formació per a les despeses de matrícula i activitats formatives. D'altra banda, s’ofereixen ajudes als grups d’investigació per a la direcció de tesis que opten a la menció industrial. I, en últim lloc, en l’últim trimestre de l’any, està prevista l’oferta d’ajudes predoctorals amb característiques específiques per a l’alumnat d’aquesta modalitat de doctorat.

El conjunt d’accions realitzades dins del primer semestre del conveni signat per a 2022 han suposat un increment destacable de la participació del personal investigador de l’UJI i de les empreses locals en projectes de doctorat industrial o doctorat en empresa. En els pròxims mesos, es continuarà treballant en la mateixa línia, i s’impulsarà la participació de les empreses locals en activitats de promoció del doctorat industrial o doctorat en empresa, per a afavorir el contacte amb els grups d’investigació de l’UJI més afins a les diferents àrees de coneixement.