01/04/2022 | SCP

L’investigador Jordi Gamir Felip del Grup de Senyalització Cel·lular i Integració Metabòlica de la Universitat Jaume I de Castelló lidera un dels equips de treball que ha obtingut una de les Research Grants Early Career concedides pel Human Frontier Science Program (HFSP). L’estudi està format per quatre grups de treball liderats per Cristina Crava de l’Institut de Biotecnologia i Biomedicina de la UV, Lucía Prieto Godino del Francis Crick Institute del Regne Unit i Felipe Yon de la Universitat Cayetano Heredia del Perú.

La finalitat del projecte «Cellular and molecular basis of behavioural manipulation by viral infection», finançant amb prop d’un milió i mig d’euros per a tres anys, és estudiar com els virus poden manipular el comportament dels seus hostes per a maximitzar la seua dispersió. En concret, els grups d’investigació analitzaran, des de diferents perspectives (neurofisiologia,  ecologia, immunologia, cromatografia i genètica) com els baculovirus (emprats usualment en el control de les plagues d’insectes) manipulen l’olfacte de les erugues que infecten, i com aquestes canvien l’emissió de compostos volàtils per part de la planta hoste i modifiquen la percepció de l’eruga infectada.

L’investigador de l’UJI estudiarà la interacció de l’insecte amb la planta, més concretament, si el virus modifica el patró d’alimentació d’aquest o la seua manera de percebre les olors emeses per les plantes. «Avui dia, sabem que el baculovirus modifica el comportament de les larves i provoca la seua destrucció. L’objectiu del projecte és conèixer amb més precisió com ho aconsegueix i els canvis de comportament associats a la infecció», explica Jordi Gamir.

El Human Frontier Science és un programa internacional de suport a la recerca implementat per l’Organització Internacional del Human Frontier Science Program amb seu a Estrasburg. Els seus objectius són promoure la col·laboració intercontinental i la formació en recerca interdisciplinària i d’avantguarda centrada en les ciències de la vida. Amb les seues beques de recerca col·laborativa i beques postdoctorals, el Programa ha atorgat més de 4.500 premis a més de 7.500 científics de tot el món. Des dels seus inicis en 1989, 28 beneficiaris del HFSP han obtingut el premi Nobel.

En l’edició de 2022, el consorci en què participa l’investigador Jordi Gamir ha sigut un dels trenta-dos equips de recerca (set en la categoria d’Early Career) que ha aconseguit finançament després d’un rigorós procés de selecció iniciat fa un any, amb la recepció de més de 700 cartes de presentació per part d’investigadors i investigadores de més de cinquanta països. El HFSP valora especialment el pensament innovador i la profunditat de l’enfocament de les propostes dels equips multidisciplinaris i internacionals que treballen en laboratoris de diferents països.

Jordi Gamir Felip

L’investigador és doctorat cum laude per la universitat pública de Castelló (2014). Després de dues etapes postdoctorals a la Universitat de Friburg (Suïssa, 2015-2016) i el centre del CSIC Estació Experimental del Zaidín (Granada, 2017-2018), s’ha incorporat com a investigador distingit pel programa GenT (CDEIGENT) de la Generalitat Valenciana al Departament de Biologia, Bioquímica i Ciències Naturals a l’UJI. Ha participat en un total de vuit projectes nacionals i internacionals i sis projectes de transferència tecnològica amb diferents empreses del sector agroquímic. És autor de 25 articles científics i dos capítols de llibre, tots revisats per parells.

La seua recerca es basa en l’estudi del sistema immunitari de les plantes amb la finalitat de reduir l’ús de plaguicides que són nocius per a la salut de les persones. Coneixent els mecanismes de senyalització i resposta a escala molecular, es pot potenciar la capacitat de les plantes per a defensar-se davant de virus, bacteris, fongs i insectes. Aquesta línia de recerca té com a objectiu aplicar la directiva llançada per la Comissió Europea (2009/128/CEE), la finalitat de la qual és reduir l’ús de plaguicides i promoure l’ús de productes sostenibles que no siguen perjudicials per a la salut humana i el medi ambient.

Comunicat de premsa oficial: https://www.hfsp.org/hfsp-news-events/press-release-2022-hfsp-research-grants