El SCIC engega un nou sistema informàtic per a millorar la gestió de la investigació de l’UJI

30/11/2022 | SCP

La infraestructura científica instrumental avançada és imprescindible per a portar a terme gran part dels projectes que es desenvolupen en centres d’investigació, com la Universitat Jaume I de Castelló o departaments d’innovació i desenvolupament empresarial. Integrat en l’àmbit de la investigació experimental, el Servei Central d’Instrumentació Científica (SCIC) dona suport als grups propis d’investigació i a altres institucions o empreses públiques o privades de l’entorn socioeconòmic de l’UJI.

Durant l’any 2021, el SCIC va rebre unes 1.800 sol·licituds, un 15% més que fa cinc anys, per a realitzar anàlisis, assajos o assessorament en alguna de les vuit seccions en què està organitzat, segons l’analogia de les tècniques d’anàlisis: ressonància magnètica nuclear; espectrometria de masses; raigs X, microscòpia; espectroscòpia molecular; anàlisi tèrmica i sòlids porosos; làser i mesura de propietats físiques i ciències de la vida.

Els seus serveis són utilitzats per 38 grups d'investigació de deu departaments universitaris i instituts d'investigació. Compta entre els seus usuaris amb altres centres d’investigació, com la resta d’universitats de la Comunitat Valenciana, especialment les de la província de València i empreses privades de l’àrea geogràfica de Castelló, i contribueix de manera directa a l’avanç del coneixement i la transferència tecnològica a través dels serveis d’assessorament i suport a la investigació.

El vicerector d’Investigació, Jesús Lancis, i el director del SCIC, José A. Mata, han presentat dimecres 30 de novembre de 2022 un nou sistema informàtic per a les peticions d’anàlisi o assajos que modernitzarà la gestió diària i agilitzarà els tràmits del personal que participa en aquests processos. Aquest sistema ha sigut desenvolupat conjuntament per la Unitat d'Anàlisi i Desenvolupament en Tecnologies i el SCIC.

L’important treball que realitza aquesta infraestructura bàsica per a la investigació es reflecteix en el nombre de publicacions que esmenten la utilització de tècniques del SCIC per part del personal investigador de l’UJI i que han anat creixent progressivament per a duplicar-se en el període entre 2016-2019. A més, també juga un paper fonamental en el desenvolupament de les patents presentades pels grups d’investigació que utilitzen les instal·lacions de forma habitual.

Addicionalment, el SCIC facilita la col·laboració prevista en l’article 83 de la Llei Orgànica 6/2001 d’Universitats entre el sector empresarial i els grups d’investigació en les seues instal·lacions i amb el suport del seu personal tècnic, administratiu i de gestió, integrat per més d’una dotzena de professionals.

La informatització del SCIC correspon al posicionament de la Universitat Jaume I en la digitalització dels seus serveis com una eina essencial per a afavorir la investigació.