L'UJI i el CDMF del Brasil treballen en la creació de noves tecnologies sobre materials biocides

10/06/2021 | SCP

El Laboratori de Química Teòrica i Computacional (QTC) de la Universitat Jaume I (UJI), dirigit pel catedràtic Juan Andrés, i el Centre de Desenvolupament de Materials Funcionals (CDMF), coordinat pel professor Elson Longo de la Universitat Federal de Sao Carlos (UFSCar) al Brasil estan duent a terme un projecte multidisciplinari en noves tecnologies basades en materials avançats amb alta activitat biocida.

La doctora Camila Foggi participa en una línia de treball per a l'obtenció de materials avançats amb activitat biocida i noves tecnologies per a lluitar contra el virus de la COVID-19. La investigació es realitza en col·laboració el professor visitant Ivo Pinatti, també del CDMF, i el Grup de Biomaterials i Bioenginyeria de la Universitat Catòlica de València, dirigit pel professor Ángel Serrano.

El doctorand Marcelo Assis està finalitzant la seua tesi doctoral cotutelada pels dos centres també en aquest àmbit. La col·laboració entre les dues institucions i l'Institut de Ciències Biomèdiques de la Universitat de Sao Paulo (USP) ha permès, fins ara, desenvolupar el primer material que elimina no sols qualsevol tipus de patògens (bacteris, fongs i virus), sinó també el nou virus SARS-COV-2 per contacte superficial.

Tot això ha permès la fabricació i comercialització de diferents dispositius (màscares, equips de protecció individual per a personal de centres de salut, i films de PVC) que s'han transferit al mercat a través de l'empresa Nanox Technology, una spin-off creada en el CDMF fa quinze anys, i que actualment és una empresa de base tecnològica consolidada.

La utilització de fonts d'irradiació làser per a la síntesi de materials per a aplicacions tecnològiques com ara fotocatalitzadors capaços d'eliminar compostos nocius, així com de materials amb una elevada activitat antibacteriana i fungicida, és una altra de les línies d'investigació desenvolupades per Marcelo Assis i Ivo Pinatti, en col·laboració amb Omar Torres Mendieta i la professora Gladys Mínguez del Grup d'Investigació d'Òptica (GROC) de l'UJI.

En aquesta mateixa línia de treball, els investigadors del Laboratori de QTC, el Dr. Sixte Safont i la Dra. Mónica Oliva, catedràtic i professora titular de Química i Física, respectivament, estan desenvolupant un projecte teòric i experimental d'investigació multidisciplinària que té com a objectiu la dilucidació del mecanisme molecular mitjançant el qual els semiconductors són capaços de generar les espècies reactives que són clau no sols per a entendre les catàlisis, sinó també per a destruir la paret cel·lular de fongs, bacteris i virus.

Aquestes investigacions i innovacions tecnològiques estan sent finançades per la Universitat Jaume I i la Universitat Federal de Sao Carlos i organismes públics d'Espanya (ministeris de Ciència i Tecnologia i Generalitat Valenciana) i el Brasil (Cepids, CNPq, FAPESP i INCTMN).