Els artistes Planeta Debug inicien les residències ‘Clima & Videojocs’ als laboratoris de l’UJI Mónica Rikić Fusté i Román Torre Sánchez comencen la col·laboració amb diversos grups d’investigació per posar en marxa els seus projectes ‘Posidònia’ i ‘Última oportunitat’

21/12/2020 | SCP
Compartir

Compartir

Facebook
X
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir

Els artistes Mónica Rikić Fusté i Román Torre Sánchez, guanyadors de les residències ‘Clima & Videojocs’ en laboratoris de grups d’investigació de la Universitat Jaume I, han iniciat els seus projectes PosidòniaÚltima oportunitat, respectivament, els quals reflexionaran sobre el canvi climàtic, la sostenibilitat i la biodiversitat a través de l’art i els videojocs. Aquesta iniciativa, amb una inversió de 7.660 euros, està promoguda pel Living Lab Planeta Debug de l’UJI, confinançat la Fundació Daniel i Nina Carasso en el seu programa d’Art Ciutadà.

Mónica Rikić Fusté i Román Torre Sánchez s’han reunit amb diversos responsables del Living Lab Planeta Debug –Emilio Sáez, Diego Díaz i Maria Josep Picó- per tal d’iniciar la fase de la residència a distància, a causa de la COVID-19, i han mostrat interès en començar a col·laborar amb diversos grups d’investigació, entre ells, el de Semiconductors Avançats (GAS) de l’INAM, el d’Ecofisiologia i Biotecnologia i el d’Interacció i Sistemes Robòtics (IRS Lab).

COOPERACIÓ I TRANSFERÈNCIA CIENCIA-ART

El professor Diego Díaz, investigador del grup Disseny i Art Contemporani: Tendència, Innovació i Creativitat (DACTIC) de l’UJI comenta que en la reunió en format digital amb Mónica Rikić Fusté i Román Torre Sánchez «s’han establert les bases per a iniciar la producció dels dos projectes seleccionats, especialment, hem analitzat les necessitats dels artistes per accedir al coneixement i estudis dels grups científics, també des d’un punt de vista de cooperació i transferència de coneixement mutu».

Aquestes primeres residències d’artistes a l’UJI són «una oportunitat de gran interès per a establir col·laboracions entre artistes, comunitat investigadora i estudiantat, de la qual esperem que sorgisquen bones idees que puguen donar lloc a futures iniciatives en el camp de la cocreació, la sostenibilitat i els videojocs», argumenta Emilio Sáez, investigador principal del Living Lab Planeta Debug alhora que membre del Grup ITACA. 

UN VIDEOJOC EXPERIMENTAL BASAT EN UNA BATALLA NAVAL

El projecte Posidoniade Mónica Rikić serà un videojoc experimental basat en una batalla naval la qual sorgeix de la pantalla mitjançant una projecció zenital sobre una superfície de grans mesures coberta d’aigua. «Es tracta d’una aventura textual on els jugadors han de completar una sèrie d’objectius per salvar o destruir l’oceà, segons el seu rol al joc», apunta l’artista. Mónica  Rikić (Barcelona, 1986) és artista de noves tecnologies. Enfoca la seua pràctica en el codi, l’electrònica i objectes no digitals per a crear projectes interactius sovint emmarcats com jocs experimentals. El seu interès radica en l’impacte social de la tecnologia, la convivència humà-màquina-humà i la reapropiació de sistemes tecnològics per a repensar-los a través de l’art. Ha participat en festivals internacionals com ara Ars Electronica, Sónar+D o Japan Media Arts Festival.

DISPOSITIU JUGABLE D’EXPERIÈNCIA HÍBRIDA

Roman Torre explica que la seua idea per a Última oportunitatés «desenvolupar un dispositiu jugable, a mig camí entre l’experiència física i l’entorn digital, el qual contemple i treballe amb les problemàtiques de l’emergència climàtica i els canvis del clima extrem. Per aquest motiu, «busque la inspiració en les màquines recreatives de tipus arcade, tot incorporant efectes físics –aigua, temperatura, etc- amb els qualS sentir aquests canvis de manera urgent mentre es completa la partida», afegeix. Torre  (Astúries, 1978) ha treballat conceptualitzant, realitzant i col·laborant en tot tipus de produccions artístiques i tecnològiques de totes les mesures, des de xicotets dispositius a instal·lacions artístiques o escenografies visuals de mitjà format, passant per grans produccions visuals en escena, com ara espectacles de dansa i òperes. 

ESTADES A L’INIT
Les residències artístiques previstes per a 2020-2021, amb un pressupost de 7.660 euros, cobriran despeses d’honoraris, producció d’obra, viatges i estada a Castelló de la Plana. L’Institut de Noves Tecnologies de la Imatge (INIT) del campus de l’UJI acollirà a les seues instal·lacions els dos artistes seleccionats, mentre que el programa també compta amb el suport i la col·laboració del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana de la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport.

L’objectiu d’aquesta línia d’acció de Planeta Debug és fomentar la creativitat i la reflexió interdisciplinària, alhora que desenvolupar nous espais i llenguatges de confluència entre art, canvi climàtic, ciència i ciutadania a fi de promoure nous enfocaments per abordar la sostenibilitat.

SOBRE LA FUNDACIÓ DANIEL I NINA CARASSO

Creada en 2010, en honor a Daniel Carasso, fundador de Danone, i la seua esposa Nina, la Fundació Daniel i Nina Carasso desenvolupa la seua activitat a França i Espanya. El seu treball consisteix en acollir, donar suport, acompanyar i connectar a les persones que s'atreveixen a mirar i a construir el món de forma diferent en les seues dues línies de treball: l'Alimentació Sostenible i l'Art Ciutadà. La Fundació Daniel i Nina Carasso és una fundació Grant Maker (exclusivament finançadora d'iniciatives d'interès general), de patrimoni familiar, afiliada a la Fondation de France. És independent de qualsevol societat mercantil.

 

Més informació:
Living Lab Planeta Debug

 

Informació proporcionada per: Servei de Comunicació i Publicacions