03/11/2020 | SCP

L'estudiant de la Universitat Jaume I Cindy Tatiana Carrero, del Programa de Doctorat en Desenvolupament Local i Cooperació de l'Institut Interuniversitari de Desenvolupament Local, ha defensat la tesi Evaluación de un Modelo de Intervención Social para la promoción de Resiliencia con niños y niñas víctimas del conflicto armado colombiano. «Aunque Beis creció en la guerra: juega, crea, sueña» amb la qual ha obtingut la qualificació d'excel·lent cum laude.

La investigació mostra com el conflicte armat colombià ha deixat efectes psicosocials en la població que l'ha viscut de manera directa i indirecta, que s'observen en l'aprenentatge social de la violència, la naturalització de la guerra i la normalització de la presència de grups armats, especialment en els xiquets i xiquetes, i els efectes de les quals s'evidencien en el joc infantil i les dinàmiques de violència que estableixen en la seua relació amb parells.

La tesi doctoral proposa, executa i avalua els efectes del model de promoció de la resiliència denominat «RARE», que es basa en el joc infantil com un acte creatiu. RARE planteja que la resiliència és l'opció per a contrarestar aquests efectes. Amb aquesta investigació es demostra que quan un xiquet o una xiqueta víctima del conflicte armat colombià juga des de l'acció lliure, espontània i creativa de jugar, aconsegueix augmentar els seus nivells de resiliència en el seu ontosistema.

Aquesta tesi és la tercera de la Universitat Jaume I emmarcada en «L'Escola de Colòmbia», un grup d'investigació que es crea gràcies al programa de beques de codesenvolupament del Màster Universitari en Cooperació al Desenvolupament (MCAD) del IIDL-UJI que, des dels inicis del Màster, finança la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica de la Generalitat Valenciana. Des de la primera edició, el MCAD-UJI rep estudiantat procedent de Colòmbia: Cindy Tatiana Carrero, Heidy Pinilla, Roberto Calcetero, Sandra Alvarán i Patricia Umbarila.

Des de 2011 «L'Escola de Colòmbia», liderada per Sandra Alvarán, docent de la Universitat d'Antioquia (Colòmbia), manté una estreta relació amb l'UJI a través de l'Observatori Psicosocial de Recursos en Situacions de Desastre (OPSIDE) i del IIDL, gràcies a la qual s'han desenvolupat projectes de cooperació, investigació i intervenció que redunden en la millora de la qualitat de vida de la població colombiana. Per part de l'UJI hi han participat Mónica García Renedo, Jose Manuel Gil, Mar Valero, Raquel Flores i Antonio Caballer.