El ITC i l'UJI impulsen la formació i ofereixen claus per a implantar l'economia circular

16/11/2020 | SCP

L'Institut de Tecnologia Ceràmica (ITC) en col·laboració amb la Universitat Jaume I de Castelló (UJI) ha posat a la disposició d'empreses, agents formadors, i estudiantat de disseny i arquitectura, principalment, una sèrie d'eines essencials a través d'un curs de formació de lliure accés l'objectiu del qual és oferir les claus que ajuden a implantar l'economia circular.

A més d'oferir formació i suport a formadors en aquest camp de coneixement, el curs pretén aportar a les empreses i ciutadania el coneixement i les eines per a la implantació d'aquest nou sistema perquè, encara que existeix molta informació sobre l'economia circular, en molts casos no es troba la manera de dur a terme aquesta implantació.

L'acció s'ha concretat a partir del projecte europeu «KATCH-e: Formació en Economia Circular en els Sectors de Construcció i Moble» iniciat en 2016, cofinançat pel programa ERASMUS+ de la UE, amb el suport de l'Institut Valencià de Competitivitat Empresarial (IVACE) de la GVA, sota la coordinació del centre portuguès LNEG, en el qual van tenir una activa participació l'ITC i l'UJI al costat de diverses entitats associades com ara universitats i centres d'investigació d'Espanya, Àustria, Dinamarca i Portugal.

A partir de les accions d'investigació dutes a terme en aquesta iniciativa, s'ha pogut llançar un producte d'alt valor, un llibre electrònic (e-book) orientat al desenvolupament de productes i serveis per a l'economia circular i la sostenibilitat que es pot descarregar ací: https://www.katche.eu/about-the-project/results/

A aquesta publicació s'accedeix de manera gratuïta i inclou, a més de definicions i arguments, una guia combinada amb les diverses eines pràctiques i didàctiques a fi que l'estudiantat, el professorat de centres d'estudi, l'empresariat de diversos sectors industrials, i els qui tinguen interès, puguen concretar i afermar les seues bases per a aplicar en el disseny dels productes, serveis i negocis l'economia circular.

Aquesta iniciativa ha sigut precursora d'un altre projecte que s'està desenvolupant en l'actualitat sota el títol «CircularStart- Circular Starting into Business», el propòsit del qual és guiar la integració de l'economia circular i la sostenibilitat en el desenvolupament de nous models de negoci, especialment en les incubadores d'empreses i start-up.

CircularStart està liderat per l'empresa basca Prospektiker de prospectiva i estratègia i compta amb el finançament de la Comissió Europea a través del Programa Erasmus+ (Expedient: KA202-E39D3C59) amb el suport de l'IVACE de la GVA. Hi participen, a més de l'ITC, la Universitat Tècnica de Viena, l'Institut Austríac d'Ecologia, el LNEG–National Laboratory of Energy and Geology i quatre incubadores de start-up procedents d'Àustria, Eslovènia, Espanya i Portugal.

La intenció en aquest cas és que les incubadores, start-up, i totes aquelles persones involucrades en l'emprenedoria tinguen capacitat de crear i desenvolupar models de negoci circulars i més innovadors. Per això, CircularStart està començant a desenvolupar una eina online i gratuïta que servisca de guia i que continga materials formatius i informació, amb exemples concrets i casos d'èxit. Amb aquestes accions es pretén ajudar a implantar i accelerar en la mesura del possible el camí cap a l'economia circular.