El grup EPiCS de l’UJI presenta la col·lecció «Patrimoni i Didàctica. Recursos audiovisuals per a l’educació patrimonial»

30/11/2020 | SCP

El grup d’investigació EPiCS (Educació, Patrimoni i Investigació en Ciències Socials) de la Universitat Jaume I de Castelló, dirigit pel professor Sergi Selma Castell, ha presentat la col·lecció «Patrimoni i Didàctica. Recursos audiovisuals per a l’educació patrimonial», una eina educativa per a ajudar a la ciutadania, i particularment al públic escolar, a valorar, conservar i difondre el patrimoni cultural.

La col·lecció s’emmarca dins dels resultats del projecte de recerca «L’educació patrimonial, de la percepció conceptual a l’aplicació pràctica: aules i territori» (UJI-A2018-16), finançat per l’UJI, que afavoreix la transferència a la societat de coneixements i productes culturals i educatius que tenen com a fil conductor el patrimoni cultural valencià. L’estudi compta amb la col·laboració del CEFIRE Artisticoexpressiu, així com de diferents museus valencians i ajuntaments castellonencs.

La col·lecció apropa el patrimoni cultural valencià al món educatiu des d’una perspectiva didàctica, àgil i entretinguda que crea interrogants i desvetlla alguns dels secrets que atresoren els diferents espais patrimonials que es presenten. Cada element es recorre de forma detallada, ajudant-se sovint d’infografies didàctiques o recreacions virtuals sobre el mateix element. Els primers tres números de la col·lecció estan dedicats a L’arc romà de Cabanes; La torre Sant Vicent de Benicàssim; i Les llengües del Raig de la Séquia de Tormos (València).

Els materials audiovisuals posen l’èmfasi en una mirada diferent cap als elements patrimonials, interactuant-hi des d’una perspectiva didàctica perquè siguen les restes actuals les que ens parlen del seu paper en la història, però sobretot de les persones que les construïren, els usos que tingueren i la seua raó de ser. L’objectiu és esbrinar aquells perquès per a comprendre la seua història, alhora que permet crear línies del temps i eixos diacrònics on fixar les continuïtats i també els canvis produïts amb el pas del temps.

L’educació patrimonial consisteix a educar en patrimoni, amb el patrimoni i des del patrimoni. Per això va més enllà del simple estudi dels elements que conformen el nostre patrimoni cultural de forma aïllada, perquè pretén traslladar a un primer pla i incorporar al discurs històric les persones, la gent que en fou protagonista.

Els elements patrimonials que es mostren en la col·lecció no són els protagonistes de les històries, sinó més aviat les eines amb les quals apropar-se a la gent que els va construir, utilitzar, modificar i, fins i tot, enderrocar. El material audiovisual pretén generar l’empatia necessària per a aprehendre millor el perquè de les seues històries particulars.