Pint of Science torna a Castelló amb tres vesprades de xarrades en The Temple Bar

10/05/2018 | SCP

Castelló acull per tercera vegada el Festival Internacional de Ciència «Pint of Science», una trobada que busca acostar la ciència a la societat, i que a Espanya celebra la quarta edició, organitzada per un equip encapçalat per Roger Sanchordi amb els investigadors de la Universitat Jaume I Silvia Ferrer, Ferrán Martínez-García i Victoria Pastor, i d'altres universitats, com Josep Planelles i Elena Dénia.

Les xerrades, pensades perquè els científics de Castelló donen a conèixer a la societat les recerques que estan duent a terme en centres i institucions locals, es realitzaran els dies 14, 15 i 16 de maig de 2018, a partir de les 19 hores en The Temple Bar, a la ciutat de Castelló de la Plana (Plaça de l'Escultor Adsuara, núm 4). Així, durant aquests tres dies els bars de 56 ciutats d'Espanya tornaran a omplir-se de ciència en un intercanvi de persona a persona, amb xerrades adaptades per arribar a la societat. L'esdeveniment compta amb el patrocini nacional de Investigación y Ciencia, Vadillo Asesores i FMC.

Dilluns 14 de maig, Maite Roca, de la Universitat Jaume I, parlarà en la primera xerrada de les reaccions químiques al ciberespai. En la segona, Juan Carlos Navarro, de l’Institut d'Aqüicultura Torre la Sal, adscrit al CSIC, explicarà com es crien els peixos que ens mengem. Al descans d'ambdues xerrades es realitzarà un Taller d'Òptica a càrrec del Grup d'Òptica de Castelló (GROC), ja tradicional en les dues anteriors edicions i que ha comptat sempre amb una gran acollida.

Dimarts 15 de maig, Vicent Palmer, de la Universitat Jaume I, parlarà sobre matemàtiques amb una xarrada titulada «La geometria del eterno retorno». En acabar, Conrado Martínez, vicedegà de la Facultat de Ciencias de la Salud parlarà sobre la genètica dels europeus i les sorpreses que ha dut aquesta qüestió recentment. En el descans hi haurà una lectura de poemes amb caire científic per part d’Elena Dénia.

Dimecres 16 de maig, Isabel Pérez Arjona, castellonenca que treballa al campus de Gandía de la Universitat Politècnica de València explicarà com la mar és menys silenciosa del que creiem, amb una xarrada titolada «De peixos i sorolls». Per acabar, María Ibáñez, de la Universitat Jaume I, parlarà sobre el consum de les noves substàncies psicoactives i la seua perillositat. En el descans hi haurà un monòleg d’Alberto Vivó, membre de Big Van Ciencia.

Un festival internacional en expansió

Castelló se suma així a l'enorme èxit de Pint of Science a Espanya. I és que a cada edició ha crescut el nombre de ciutats en les quals se celebra el festival. Les vuit pioneres de l'edició de 2015 (Barcelona, Madrid, Donostia, Pamplona, Murcia, Santiago de Compostela, València i Zaragoza), es van convertir en 21 en 2016 en incorporar-se A Coruña, Bilbao, Castelló, Gijón, Girona, Logroño, Oviedo, Palencia, Salamanca, Santander, Tenerife, Valladolid i Vitoria. En 2017, Pint of Science arriba a Palma de Mallorca, Alacant, Gran Canaria, Blanes, Valle de Benasque, Ondarroa, Avilés, León, Plasencia, Cáceres, Mérida, Badajoz, Toledo, Almadén, Alcalá de Henares, Guadalajara, Albacete, Ciudad Real, Sevilla, Algeciras, Málaga i Granada. I ja en aquest 2018 s'incorporen Almería, Cádiz, Cartagena, Castro Urdiales, Cuenca, Huesca, Lleida, Lorca, Ourense, Sagunto, Segovia, Soria, Tarragona, Vigo i Zamora.

El festival Pint of Science se celebra de forma simultània en 20 països de gairebé tots els continents, en bars de més de 272 ciutats, sent Espanya el país amb més seus (56 ciutats, 308 esdeveniments en 105 bars, i prop de 700 científics). El suport incondicional de pubs, bars i locals d'oci, que posen la seua casa perquè Pint of Science sigui cada any una realitat, és un altre pilar fonamental d'aquest esdeveniment. L'organització és a càrrec de voluntaris –científics i aficionats a la ciència- que treballen de manera desinteressada. Les xarxes socials com twitter, facebook i instagram, seran de nou una bona forma de consultar la programació del festival, comentar les xarrades i ajudar a difondre els esdeveniments. L’etiqueta #Pint18ES és comú a tota Espanya, sent #Pint18CAS l’específic per Castelló.

El coordinador nacional de Pint of Science 2018, Jorge Bueno, assenyala que «ja som un moviment, una passió pel coneixement compartida per molts milers de persones a tot el món. Tot açò és possible per la motivació de les investigadores i els investigadors, per la curiositat del públic, la generositat dels hostalers i per suposat, perquè hi ha un fabulós equip que fa possible Pint of Science 2018 a Espanya. Gràcies a tots ells».

Programa d'activitats a Castelló: http://pintofscience.es/events/castellon