La catedràtica d'Òptica de la Universitat de València, Pas García-Martínez, ha assegurat que és necessari introduir la perspectiva de gènere en el camp de la ciència per a generar nou coneixement i, alhora, ampliar la mirada per a incloure tots els gèneres. García-Martínez ha impartit la primera de les conferències del curs de formació transversal organitzat per l'Escola de Doctorat en col·laboració amb la Unitat d'Igualtat amb motiu del Dia Internacional de la Dona i la Xiqueta en la Ciència que se celebra el pròxim diumenge 11 de febrer.
García-Martínez, que també és presidenta de l'Associació de Dones Investigadores i Tecnòlogues, Muval-Murcia i Comunitat Valenciana (AMIT), ha comentat que en les dues últimes dècades ha existit un descens del nombre de dones en les titulacions de ciència i tecnologia, encara que no en aquelles que porten el prefix «bio», almenys en la Universitat de València, que requereix «un canvi de perspectiva» per a equiparar la dedicació dels dos gèneres a la ciència.
La professora ha enumerat alguns dels exemples que fan evident aqueixa necessitat d'incloure la perspectiva de gènere en els estudis científics, com en el cas d'alguns medicaments on la dosi ha de ser diferent per depenent del sexe, les diferències en la simptomatologia d'un atac cardíac, la desigual perspectiva davant l'urbanisme i la distribució de les ciutats o la inclusió de la perspectiva femenina en ciències de la computació per a millorar els tests, els videojocs o els qüestionaris.
En la seua opinió, la primera de les bretxes es produeix a l'edat de sis anys, «quan les xiquetes deixen de pensar que són capaces de fer qualsevol cosa». Per aquest motiu, considera que és necessari canviar la concepció sobre les capacitats i les aptituds envers la ciència i la tecnologia des de primària i fomentar igualment en xiquets i xiquetes les habilitats científiques.
Proposa una sèrie de pautes com ara mesures i polítiques d'igualtat efectives, amb l'establiment de quotes o accions concretes; el foment de les habilitats científiques en la infància, la visibilització de les científiques en els llibres de text que s'usen per a l'aprenentatge de les diferents disciplines; crear xarxes de suport entre les investigadores de qualsevol edat per a proposar mesures i exigir el seu compliment; o establir commemoracions com el Dia Internacional de la Dona i la Xiqueta en la Ciència per a conscienciar les dones i, la societat en general, sobre la importància de tenir en compte tots els punts de vista.
La jornada ha sigut inaugurada pel vicerector d'Investigació i Doctorat, Jesús Lancis; la directora de l'Escola de Doctorat; Mercè Correa, i la directora de la Unitat d'Igualtat, Mercedes Alcañiz. El curs continua el dilluns 12 de febrer amb la participació de la investigadora Eulalia Pérez Sedeño, del Departament de Ciència, Tecnologia i Societat del Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC) impartirà una conferència sobre «Perspectiva de gènere en la recerca científica: sociologia, metodologia i epistemologia».