Una recerca en què participa el professor Juan Andrés de l’UJI revela la sensibilitat del tungstat de plata a l'acetona

10/11/2016 | SCP

La troballa realitzada per l'equip de recerca del Centre de Desenvolupament de Materials Funcionals de Brasil (CDMF) en col·laboració amb el Laboratori Interdisciplinari d'Electroquímica i Ceràmica (LIEC) de l'Institut de Química de la Universitat Estatal Paulista, en el qual ha participat el catedràtic de Química Física de la Universitat Jaume I de Castelló, Juan Andrés Bort, ha revelat que el tungstat de plata posseeix una alta sensibilitat per a detectar petites concentracions d'acetona (a partir de 0,5 ppm).

La concentració d'acetona en pacients sans és entre 0,3 i 0,9 ppm, mentre que els pacients diabètics tenen concentracions superiors a 1,8 ppm d'acetona en l'alè. En opinió de l'investigador Luis F. Silva, «la sensibilitat del material a petites concentracions d'acetona pot servir per a desenvolupar en el futur un sensor que servisca per al diagnòstic i control de la diabetis». El següent pas de l'equip investigador és provar-ho en altres gasos existents en l'alè com, per exemple, el CO2, hidrocarburs o aldehids.

A finals de 2013, el grup de recerca Creixement Cristall i Materials Ceràmics (CCMC) del Centre de Desenvolupament de Materials Funcionals (CDMF-CEPID / FAPESP) de Brasil, havia iniciat un nou estudi de sensors de gas amb l'objectiu de conèixer el potencial del compost de tungstat de plata i davant de quins gasos o materials presentava sensibilitat. En la primera etapa de l'estudi, els investigadors van verificar la capacitat del material com a sensor de gas ozó en un article publicat en Nanoscale i la seua sensibilitat a altres tipus de gasos tòxics i compostos volàtils, com ara etanol i amoníac.

L'article «Acetone gas sensor based on α-Ag2WO4 nanorods obtained via a microwave-assisted hydrothermal route» publicat en el Journal of Alloys and Compounds ha estat signat pels investigadors brasilers Luis Fernando da Silva, Valmor Roberto Mastelaro, Elson Longo, Waldir Avansi Jr., Laécio Cavalcante, la doctoranda Ariadna Catto i els investigadors Juan Andrés Bort de l'UJI i Khalifa Agüir de França.

Informació facilitada per Amanda Murgo, assessora de comunicació del Centre de Desenvolupament de Materials Funcionals (CDMF)

Referències:

Journal of Alloys and Compounds, volume 683, 25 October 2016, pages 186-190: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0925838816314074

«A novel ozone gas sensor based on one-dimensional (1D) alpha-Ag2WO4 nanostructures». Nanoscale, v. 6, n. 8, p. 4058-4062, 2014.