L’UJI participa en un projecte europeu per facilitar la transmissió d'empreses PIME a Europa

29/09/2015 | SCP

El principal objectiu del projecte Business Transfer Awareness Raising (BTAR) finançat des de la Unió Europea és analitzar la situació de la transferència d'empreses com una estratègia d’emprenedoria que permeti definir les manques existents i extreure recomanacions per al disseny i desenvolupament d'accions que facilitin l'augment del nombre de transmissions d'empreses amb èxit.

El projecte liderat per la Seinäjoki University of Applied Sciences de Finlàndia compta amb la participació del Grup Innovative and International Venture Creation de la Universitat Jaume I de Castelló, l'Escola de Gestió de Grenoble, la Universitat de Osijek de Croàcia i la Universitat de Skövde de Suècia. La seua finalitat és desenvolupar un model de mesures de conscienciació per a la transmissió de PIMES a Europa que permeti la continuïtat de dos milions de llocs de treball en empreses rendibles que no són transferides per ineficiència del sistema.

Entre les diferents accions que es realitzaran en el projecte, cada país dissenyarà i testarà dues accions de conscienciació per a alguns dels públics objectius implicats en la transmissió d'empreses. La informació proporcionada per aquests test permetrà elaborar una cartera d'eines i activitats susceptibles de ser adaptades a diferents contextos. Per a això, es requerirà de la participació dels agents involucrats en aquest procés de transmissió: institucions públiques, consultors, transmissors i organitzacions finançadores i acadèmiques.

Fins ara, els investigadors i investigadores han realitzat una anàlisi de situació de les activitats de conscienciació existents i els seus impactes als països participants en el projecte: Finlàndia, França, Croàcia, Suècia i Espanya. Aquesta anàlisi ha permès comparar i identificar les activitats i eines de conscienciació més eficients per promoure la transmissió. D'aquesta manera, el projecte contempla insistir i compartir entre els països de la UE les mesures que ja han demostrat la seua eficàcia alhora que es desenvolupen altres noves.

Per la seua banda, el grup espanyol ha realitzat a la fi de juliol un taller d'intercanvi d'experiències sobre la importància de la transmissió de les empreses, en el qual els experts van coincidir a assenyalar que “la transmissió constitueix una oportunitat per millorar la gestió i allargar el cicle de vida de les empreses”. La jornada “Una segona vida per a les empreses. Conscienciació i formació per a la transmissió d'empreses” celebrada a Madrid ha inclòs tres sessions: en la primera els tècnics han analitzat les iniciatives que realitza l'administració per afavorir la transmissió i les dificultats existents per falta de pressupost i formació; durant la segona, s'han posat en comú els aspectes formatius i d'informació que són necessaris perquè els empresaris i empresàries realitzin la transició sense connotacions negatives i la necessitat de formació del personal que assessora en aquest tipus de transaccions, per exemple, en temes de valoració; i finalment, en la tercera, s'ha reflexionat sobre el tipus de continguts que hauria d'incloure la formació de professionals en aquest àmbit.

Els resultats del projecte es comunicaran a tots els agents de l'ecosistema de transmissió de les empreses: els empresaris i empresàries que realitzen la cessió, les persones emprenedores que van a adquirir-les, les institucions financeres, el personal assessor i les entitats acadèmiques que investiguen aquest fenomen per afavorir una transacció exitosa.