Cisneros anima a l’estudiantat de Doctorat en Educació a destruir l'asimetria que existeix en la creació del coneixement

23/11/2015 | SCP

•  doctorat-educacio CesarCisneros

César A. Cisneros, investigador de la Universitat Autònoma Metropolita-Iztapalapa de Mèxic. | FOTO: Damián Llorens

«Si els mètodes científics occidentals són els que es converteixen en generals, és un error anar més enllà de la no diversitat» ha assegurat el professor César A. Cisneros durant la conferència inaugural del Programa de Doctorat en Educació que ha pronunciat en la Universitat Jaume I sota el títol de «Investigadors indígenes i violència epistèmica».

L'investigador de la Universitat Autònoma Metropolita-Iztapalapa de Mèxic ha defensat la integració dels mètodes científics de les perifèries, per mitjà de recerques qualitatives, que permetin visualitzar la subjectivitat de localitzacions com Amèrica Llatina o Àsia i, d'aquesta forma, incorporar-les en el coneixement global perquè «la divisió no pot ser eterna i el que hi ha en la perifèria també és vàlid», ha indicat.

Cisneros ha assegurat que la divisió social del coneixement deriva de la relació de desigualtat entre els països, «perquè encara avui dia hi ha una reflexió sobre conceptes el dramatisme social dels quals vivim en aquest segle, com el concepte de raça formulat entre enormes diferències». El professor ha al·ludit a les diferents maneres de construir la identitat entre els pobles colonitzats, amb la comparació dels efectes de la dominació turca de Grècia, país que va mantenir la seva identitat, amb la dominació espanyola a Amèrica, en la qual «als mesopotàmics se'ls va oblidar durant tres-cents anys que eren asteques».

El professor ha animat als participants en la conferència inaugural a «destruir l'asimetria» que existeix entre els autors en la creació del coneixement, en les implicacions que suposa viure perspectives perifèriques quan s'imposen condicions globals o quan el coneixement es produeix als països centrals i es consumeix en els perifèrics. Cisneros pensa que «cal canviar el context de centralisme» i que el nou alumnat de doctorat podria plantejar-se «jugar amb aquestes teories del centre» per proposar una nova forma d'entendre el coneixement.

César A. Cisneros-Pobla és expert en mètodes qualitatius de recerca en les ciències socials i autor d'obres en informàtica i metodologies qualitatives i programes com l'Atlas.ti, MAXQDA, QDAMiner i INTERACT, i NVivo.