La producció científica de l’UJI és la vuitena amb major impacte de les universitats espanyoles És la primera en investigació química per excel·lència i impacte normalitzat

25/09/2013 | SCP

Laboratori de química.

La Universitat Jaume I s'ha posicionat com la vuitena universitat espanyola amb una producció científica de major impacte normalitzat segons els rànquings recollits per l'informe CYD 2012. La qualitat investigadora segueix així mantenint a l’UJI en posicions destacades, més encara tenint en compte que es troba en el número 37 per grandària entre les 74 universitats públiques i privades espanyoles. L'informe CYD destaca com a indicador de referència per a posicionar la qualitat investigadora de les universitats espanyoles l'impacte normalitzat, que té en compte no sols les cites rebudes per una institució, sinó també la rellevància de les revistes que les emeten. Segons aquest indicador, l’UJI se situa la vuitena a nivell nacional i la primera entre les universitats valencianes.

Si la mitjana mundial d'impacte dels articles publicats en revistes científiques se situa en 1, l'índex normalitzat de la investigació realitzada a l’UJI s'eleva a 1,32. Entre les vuit primeres universitats del rànquing, la Jaume I se situa fins i tot en millor posició, en cinquè lloc, pel que fa a mitjana de citacions per article ja que les seues investigacions són citades 5,67 vegades de mitjana. No obstant això, és de les que compta amb un volum d'articles més reduïts, 2.484 enfront dels 16.914 de la Universitat de Barcelona que és la que ocupa el primer lloc, una situació clarament vinculada a la grandària de la Universitat. Quant a la internacionalització, cal destacar que el 37,24% dels articles van ser publicats en col·laboració amb investigadors estrangers.

En les àrees científiques previstes en el rànquing, l’UJI ocupa la primera posició en Química per impacte normalitzat i excel·lència. El propi informe destaca que l'ordenació per impacte normalitzat dóna una classificació molt diferent de l'obtinguda per volum de producció: “Amb un valor molt alt, 1,79, en primer lloc, es col·loca la Universitat Jaume I”. En aquest sentit, cal destacar que la primera universitat per producció en l'àrea de Química, amb 2.299 articles enfront dels 485 de l’UJI, és la Universitat de Barcelona, el valor d'impacte de la qual normalitzat se situa en un 1,25. Quant al percentatge d'excel·lència amb lideratge, torna a ressaltar molt per damunt de la resta l’UJI, amb un valor de 14,23, quasi el triple del percentatge del 5,3 aconseguit per la Universitat de Barcelona.

El rànquing recollit per l'informe CYD 2011 es basa en l'aplicació SCImago Institutions Rànquing elaborada pel grup SCImago a partir de la producció científica continguda en la base de dades Scopus entre 2007 i 2011.

Informe CYD 2012: http://www.fundacioncyd.org/informe-cyd/informe-cyd-2012