L’UJI sol·licitarà participar en la competició d’habitatges solars Solar Decathlon Europe

18/05/2015 | SCP

La Universitat Jaume I, en col·laboració amb la Universitat VIA University Collage en Horsens, Dinamarca, sol·licitarà oficialment participar en la competició universitària internacional Solar Decathlon Europe 2014. Solar Decathlon és un esdeveniment originari d'EUA, i el seu impulsor principal en les edicions europees del 2010 i 2012 ha sigut el Ministeri de Foment, amb la col·laboració de la Universitat Politècnica de Madrid (UPM), la Unió Europea i el Departament d'Energia dels EUA. L'edició del 2014 se celebrarà en territori francés, en Versalles, als afores de París. En aquesta ocasió l'organitzador principal serà el Ministeri d'Habitatge francés amb el suport de la Comissió Europea.

El concurs persegueix impulsar la investigació i el desenvolupament d'habitatges eficients. Aquesta acció pretén conscienciar la societat sobre els problemes mediambientals i demostrar els coneixements i habilitats adquirides pels estudiants universitaris de l’UJI i VIA per a dissenyar i construir una casa que funcione al cent per cent amb energia solar, amb l'ús i aplicació de materials i tecnologies desenvolupades majoritàriament pel sector empresarial de la província, de manera que les emissions de diòxid carboni es reduïsquen al màxim i el consum de recursos naturals siga mínim.

Els equips universitaris que siguen seleccionats i arriben a la fase final competiran amb 20 universitats més en el disseny/projecte tècnic i social del prototip, així com en la  construcció d’aquest prototip en un recinte obert al públic denominat “Vil·la Solar”. El prototip durant el període d'exposició serà avaluat mitjançant 10 proves (d'ací el nom de “decathlon”), proves que igual analitzen la funcionalitat, l’habitabilitat, la comunicació, la difusió, etc.

Els promotors d'aquesta iniciativa en l’UJI, Antonio Gallardo (director del màster en Eficiència Energètica), i Teresa Gallego (coordinadora del Grau en Enginyeria de l’Edificació) amb la col·laboració d'Eduardo del Olmo (becari), han destacat l'oportunitat que té l’UJI de participar en un projecte multidisciplinari que reuneix els esforços de diverses àrees de coneixement de la universitat, no solament de l'àmbit de l'arquitectura, construcció i enginyeria, sinó també de l'àrea de la informàtica, comunicació, màrqueting, publicitat, traducció, psicologia etc. Tot açò amb un enfocament investigador al mateix temps que docent, on alumnes i professors amb diferents coneixements i habilitats treballen en un projecte comú. Un altre dels aspectes importants és reforçar el vincle universitat-empresa, ja que la col·laboració professional dels sectors empresarials de la regió és fonamental, bé siga en forma d'aportació monetària, material o d'assessorament tècnic per al projecte.

Finalment destacar que brinda als estudiants la Universitat Jaume I una oportunitat única d'aprenentatge, passant de la teoria a la pràctica en un camp de proves inigualable.