Vicent García Edo: “Construir la vida del rei Jaume I a través del Llibre dels Fets és un error”

12/05/2015 | SCP

La Casa Cultura de Benicàssim ha acollit dimecres 9 de juliol de 2008 la inauguració del curs “Jaume I: un rei, una època, una societat i una cultura”, amb motiu del VIII Centenari del naixement del rei Jaume I.

La jornada ha començat amb la intervenció del filòleg Germà Colón, qui ha agraït la iniciativa de la Universitat Jaume I per haver organitzat el curs i ha remarcat el prestigi de tots els ponents que participaran  en el mateix. A continuació la vicerectora de Cultura, Margarita Porcar, ha destacat la labor de la Fundació Germà Colón com a referent dels estudis filològics.

La primera ponència de la jornada ha estat impartida pel professor Vicent García Edo, qui ha realitzat una anàlisi jurídica a la conferència “Jaume I i l’organització legal de les noves terres”.

García Edo ha iniciat el discurs afirmant que “construir la vida del rei Jaume I a través del Llibre dels Fets és un error”, per explicar després que cal utilitzar-lo com referència, no com una veritat absoluta. Així, el professor invita a investigar el Dret en aquella època a través de documents alternatius de diversa procedència.

El ponent ha mostrat el seu interès per l’equip de juristes que acompanyaven al rei en les conquestes, ja que, segons el professor, es va realitzar una renovació jurídica absoluta basada en antigues recopilacions del Dret Romà. Senyala García Edo que “es van renovar els drets de la Corona d’Aragó, situant-los a l’altura dels països europeus més avançats”.

El professor ha finalitzat la xerrada amb un exemple del treball d’aquestos juristes, que es pot trobar reflectit al pròleg dels Furs de València, on es confirma la necessitat de plasmar les lleis per escrit.

Presentació llibre

D’altra banda, la Fundació Germà Colón de l’UJI presentarà dijous 10 de juliol de 2008 a les 18 hores en la Casa de la Cultura de Benicàssim el llibre “La República de les Lletres. Les Lletres de la República”, una recopilació de textos on prestigiosos autors de l’ambient universitari i de les lletres presenten els aspectes de més interès sobre la vida social i les variades manifestacions literàries i culturals del temps de la II República.

Les missions pedagògiques de l’època, l’esplèndida vida literària en la Catalunya autonòmica, així com una taula redona amb representants de Castelló, València i Alacant que revisa l’activitat cultural al País Valencià durant aquest període formen part d’aquest títol, els autors literaris del qual han sigut Germà Colón Domènech i Santiago Fortuño Llorens.

Aquesta i altres conferències dels cursos d’estiu es poden escoltar a la segúent adreça web: http://www.radio.uji.es/