L'UJI i la UPV patenten un sistema de calfament d'aire per microones que pot superar els 200 graus centígrads

05/12/2023 | SCP

Personal investigador del grup ChEMTECh - Enginyeria Química i Tecnologia de Materials de la Universitat Jaume I de Castellón, coordinat pel professor Vicente Sanz, i del grup d'Electromagnetisme Aplicat (GEA) de la Universitat Politècnica de València han desenvolupat un sistema de calfament d'aire per microones que pot aconseguir una temperatura superior als 200 graus centígrads.

El sistema funciona mitjançant el calfament d'un susceptor electromagnètic amb excel·lents propietats tèrmiques per a la cessió de calor. Els susceptores són materials que absorbeixen les radiacions del microones i les converteixen en calor, permetent un calfament eficient de l'aire i podria aplicar-se en la fabricació de ceràmica i vidre o la cocció i torrat de productes agroalimentaris.

Entre els seus avantatges destaca l'alta temperatura aconseguida, la rapidesa de calfament, la millor qualitat de l'aire (al no existir contaminació durant el procés amb altres productes), una major seguretat al no haver-hi risc derivat de la combustió i la possibilitat d'usar energia elèctrica renovable en el sistema de generació del microones, la qual cosa suposa una utilitat addicional enfront d'una altra mena de sistemes.

La tecnologia està validada a escala experimental a l'entorn de laboratori i protegida mitjançant sol·licitud de patent. Cerca el seu desenvolupament i adaptació a aplicacions concretes mitjançant acords específics i posteriors acords de llicència amb el sector empresarial. En opinió de Ruth dels Reis, investigadora del grup GEA i del Departament de Física Aplicada de la UPV «aquesta patent podria representar una alternativa enfront de l'ús de combustibles fòssils».

La Universitat Jaume I, a través de l'Oficina de Cooperació i Desenvolupament Tecnològic i el Vicerectorat de Transferència, Innovació i Divulgació Científica, facilita la transferència científica i tecnològica del seu personal investigador amb el propòsit d'avançar en la seua vocació de transmissió i difusió del coneixement científic, tècnic, social i humanístic.