El franquisme a Castelló: Trenta anys de producció històrica (1985-2015)

15/03/2018 | SCP

Publicacions de la Universitat Jaume I ha publicat el llibre El Franquisme a Castelló: Trenta anys de producció històrica de Fernando Peña Rambla, autor ja d’altres títols com ara El precio de la derrota, i La Inquisición en las Cortes de Cádiz, aquesta darrera coeditada amb la Universitat de Cadis.

El títol que ara presentem, és el número dos de la série “Patrimoni”, de la col·lecció Història i Memòria, dirigida per la professora Rosa Monlleó.

Per a realizar aquest important treball, l’autor ha hagut d’analitzar tota l’obra bibliogràfica publicada sobre el franquisme i els anys del franquisme a Castelló, centrant-se exclusivament en el material que pot considerar-se producció històrica o material útil per a l’estudi de la història, com ara publicacions de memòries o relats de viatgers, així com aportacions d’altres ciències socials. Entre la infinitat d’autors dels quals ha buidat l’obra hi ha acadèmics com ara Lluís Meseguer, Ferran Archilés, Manuel Rosas, Jordi Luengo, Rosa Monlleó i el grup d’investigadors del Grup d’Estudis Locals i Fons Orals de l’UJI; arxivers i bibliotecaris com Norberto Mesado, Vicent Felip, Ferran Olucha, estudiosos i investigadors com ara Juan Luis Porcar, Maria Folch, Fàtima Agut, Pere Duch, Víctor Vilanova, Patrici Calvo... i autors de memòries remarcables com ara Manuel Vicent, Joan Josep Rovira, Enrique V. Tarancón...

Així, Fernando Peña fa un repàs al franquisme a Castelló, els canvis en l’economia, el món cultural, aspectes antropològics (educació, professions, esports, festes), històries locals, materials fotogràfics, el paper de l’Església, la guerrilla antifranquista, els drames de l’exili i l’holocaust... tot adobat amb multitud de noms de protagonistes i autors.

Després d’aquesta anàlisi exhaustiva de trenta anys de materials, Fernando Peña conclou que aquest llibre és la prova manifesta que, malgrat que efectivament Castelló no ha ocupat massa línies en la historiografia del franquisme en l’àmbit estatal, aquest aspecte ha començat a canviar i es pot afirmar que l’”erm castellonenc” no existeix.