L’objectiu fonamental d’aquest màster és habilitar l’estudiantat com a professionals competents per a l’exercici de la professió sanitària titulada i regulada de psicòleg o psicòloga general sanitari. Aquesta preparació està inspirada en l’enfocament del científic-professional, que assumeix que una bona preparació com a professional implica l’adquisició de competències tant professionals com d’investigació. Per a això es persegueix que l’alumnat adquirisca els coneixements, actituds, habilitats i competències necessaris per a la realització d’investigacions, avaluacions i intervencions psicològiques sobre aquells aspectes del comportament i l’activitat de les persones que influeixen en la promoció i millora del seu estat general de salut, sempre que aquestes activitats no requerisquen una atenció especialitzada per part d’altres professionals sanitaris.
La disposició addicional setena de la Llei 33/2011, de 4 d’octubre, General de Salut Pública, conforma la professió de Psicòleg General Sanitari com a professió regulada l’exercici de la qual requereix estar en possessió del corresponent títol oficial de màster, obtingut en aquest cas, d’acord amb les condicions establides en l’Acord del Consell de Ministres de 31 de maig de 2013 i amb el que disposa l’Ordre ECD/1070/2013, de 12 de juny de 2013.
Ací trobaràs informació sobre el perfil d'accés, l'oferta de places i els processos de preinscripció, llistes d'espera i matrícula.
Constituirà un requisit necessari per a l'accés al Màster de Psicologia General Sanitària, la possessió d'un títol de Llicenciat/Graduat en Psicologia unit, en el seu cas, a una formació complementària que garantisca que l'interessat ha obtingut almenys 90 crèdits ECTS de caràcter específicament sanitari.
Els Graduats en Psicologia que hagen superat plans d'estudi amb menció en Psicologia de la Salut adaptats a la “Ordre CNU/1309/2018, de 5 de desembre, per la qual es regulen les condicions generals a les quals s'ajustaran els plans d'estudi del Grau en Psicologia”, compleixen aquest requisit d'accés en tindre en el seu títol universitari oficial de grau un esment en Psicologia de la Salut.
El procediment per a permetre l'accés als posseïdors de títols de Llicenciat/Graduat en Psicologia verificats amb anterioritat a l'entrada en vigor de la citada Ordre CNU/1309/2018 consisteix a comprovar que el pla d'estudis que han superat inclou una formació d'almenys 90 crèdits ECTS de caràcter específicament sanitari i, en cas contrari, establir els complements de formació d'entre les matèries que componen l'esment en Psicologia de la Salut del Grau en Psicologia. Referent a això:
- Per als Graduats en Psicologia, que hagen superat plans d'estudi amb anterioritat a la seua adaptació a la citada Ordre CNU/1309/2018, ha quedat garantida una formació d'almenys 90 crèdits ECTS de caràcter específicament sanitari, pels processos d'avaluació externa que han realitzat les agències d'assegurament de la qualitat per a la verificació del pla d'estudis de Grau en Psicologia, prenent com a referent el llibre blanc, així com per a la verificació inicial del pla d'estudis de Màster en Psicologia General Sanitària.
- Per als Llicenciats en Psicologia ha quedat garantida una formació d'almenys 90 crèdits ECTS de caràcter específicament sanitari, pels processos d'avaluació externa que han realitzat les agències d'assegurament de la qualitat per a la determinació del nivell 3 del Marc Espanyol de Qualificacions per a l'Educació Superior, així com per a la verificació inicial del pla d'estudis de Màster en Psicologia General Sanitària.
Sobre la base d'aquests arguments, els títols de Graduat en Psicologia i Llicenciat en Psicologia, emesos en l'estat espanyol previs a l'ordre CNU/1309/2018, compten amb els requisits necessaris per a l'accés al Màster en Psicologia General Sanitària i per tant els posseïdors dels mateixos no poden quedar exclosos dels processos de selecció, ni requereixen complements de formació.
Amb la finalitat d'assegurar que l'alumnat és capaç de seguir totes les activitats formatives, s'exigirà, per a l'admissió de l'estudiantat procedent de països no hispanoparlants, l'acreditació d'un nivell equivalent a B2 d'espanyol, certificat per qualsevol dels organismes reconeguts per ACLES (Associació de Centres de Llengües de l'Ensenyament Superior a Espanya) o el Certificat de Coneixements de Valencià nivell B2. A més, a criteri de la Comissió de Titulació, es podrà establir alguna altra prova específica per a verificar l'adequació del nivell d'idioma de l'alumnat al de la titulació. Quedarà exempt d'aquesta acreditació l'alumnat que hagi cursat els seus estudis en sistemes educatius que emprin l'espanyol com a llengua vehicular.
Els criteris de valoració i selecció d’estudiants (amb el pes específic, en termes percentuals, que tindrà cadascun d’ells), són els següents:
Normativa de permanència
L’estudiantat ha de conèixer la Normativa de permanència, d’aquesta destaquem:
L’estudiantat pot matricular-se en els estudis universitaris oficials que s’imparteixen a la Universitat Jaume I amb una dedicació a l’estudi a temps complet o a temps parcial, encara que el règim de dedicació ordinari de l’estudiantat de la Universitat Jaume I és a temps complet.
L’estudiantat de nou ingrés pot matricular-se, amb una dedicació a l’estudi a temps complet, entre 41 i el nombre de crèdits necessaris per a completar el pla d’estudis, o amb una dedicació a l’estudi a temps parcial, entre 6 i 40 crèdits.
En segon i posteriors cursos, temps complet i temps parcial, s’ha de matricular entre 12 i el nombre de crèdits necessaris per a completar el pla d’estudis, excepte en el cas que li quede un nombre inferior de crèdits per a finalitzar els estudis.
Es pot autoritzar la modificació del règim de dedicació als estudis durant el mateix curs acadèmic de matrícula a temps parcial a matrícula a temps complet.
- Permanència i rendiment
Normativa de reconeixement i transferència de crèdits
L’estudiantat ha de conèixer la Normativa sobre reconeixement i transferència de crèdits en els estudis oficials de grau i màster en la Universitat Jaume I.
En el cas específic del màster universitari en Psicologia General Sanitària, d’acord amb l’Ordre ECD/1070/2013, de 12 de juny (BOE de 14 de juny), als alumnes matriculats en el màster que hagen superat el primer any de formació, al qual s’accedeix per la superació de la prova selectiva anual per a l’accés a la formació sanitària especialitzada (PIR), se’ls reconeixeran els crèdits corresponents a les pràctiques externes que tinguen pendents de realitzar.
Finalment, cal indicar que l’apartat 2.b) de la disposició addicional setena de la Llei 33/2011, de 4 d’octubre, general de salut pública, estableix que les universitats que impartisquen aquest màster regularan el procediment que permeta reconèixer als llicenciats i/o graduats en Psicologia que hagen conclòs aquests estudis amb anterioritat a l’entrada en vigor d’aqueixa llei (6 d’octubre de 2011), els crèdits europeus d’aquest màster que en cada cas corresponguen, després d’avaluar el grau d’equivalència acreditat a través de l’experiència professional i formació adquirits per la persona interessada en Psicologia de la Salut. Aquest procediment s’establirà, una vegada implantat el màster, quan s’aclarisca la interpretació i abast d’aquest article.
El reconeixement per experiència professional o laboral es realitzarà, a petició de la persona interessada, previ informe favorable de la Comissió de Titulació del màster. Per a açò, qui ho sol·licite haurà d’acreditar experiència laboral/professional com a psicòleg o psicòloga en centres, empreses o institucions amb reconeixement sanitari, mínima de sis mesos de durada (equivalent a jornada completa). Haurà d’acreditar també, mitjançant informe/certificació del Col·legi Oficial de Psicòlegs (o de l’organisme administratiu que procedisca), que no ha estat culpable en cap procediment d’informe/expedient per mala praxi professional. El reconeixement podrà afectar a l’assignatura Pràctiques Externes I del pla d’estudis que es detalla en l’apartat corresponent.
30 places
90 crèdits ECTS (European Credit Transfer System)
Coneix les assignatures, horaris, professorat, competències del títol, coordinació del màster, etc.
MÒDUL BÀSIC (6 crèdits ECTS)
Fonaments Científics i Professionals de la Psicologia Sanitària (6 crèdits ECTS)
MÒDUL ESPECÍFIC (30 crèdits ECTS)
Psicopatologia Clínica (5 crèdits ECTS)
Avaluació Clínica (5 crèdits ECTS)
Trastorns Neuropsicològics (5 crèdits ECTS)
Tractaments Psicològics Basats en l'Evidència (5 crèdits ECTS)
Intervenció Psicològica en Persones amb Malalties Mèdiques (5 crèdits ECTS)
Neurobiologia, Farmacologia i Genètica dels Trastorns Mentals (5 crèdits ECTS)
MÒDUL OPTATIU (12 crèdits ECTS)
Psicologia Clínica Infantil (4 crèdits ECTS)
Promoció de la Salut: Desenvolupament de Programes (4 crèdits ECTS)
Avaluació i Intervenció Neuropsicològica (4 crèdits ECTS)
Nous Models d'Actuació en Psicologia Clínica (4 crèdits ECTS)
Intervenció Psicològica en Trastorn Mental Greu (4 crèdits ECTS)
Intervenció Clínica en Problemes Sexuals (4 crèdits ECTS)
Clínica de les Addiccions (4 crèdits ECTS)
Aplicacions Clíniques de la Psicologia Positiva (4 crèdits ECTS)
PRÀCTIQUES EXTERNES (30 crèdits ECTS)
Pràctiques Externes I (12 crèdits ECTS)
Pràctiques Externes II (18 crèdits ECTS)
TREBALL DE FINAL DE MÀSTER (12 crèdits ECTS)
Treball de Final de Màster (12 crèdits ECTS)
Consulteu l'oferta d'assignatures optatives de cada curs acadèmic en www.sia.uji.es.
L'objectiu fonamental d'aquest màster és habilitar als estudiants com a professionals competents per a l'exercici de la professió sanitària titulada i regulada de Psicòleg General Sanitari. Aquesta preparació està inspirada en l'enfocament del científic-professional, que assumeix que una bona preparació com a professional implica l'adquisició de competències tant professionals com d'investigació.
Per a això es persegueix que els estudiants adquireixin els coneixements, actituds, habilitats i competències necessàries per a la realització d'investigacions, avaluacions i intervencions psicològiques sobre aquells aspectes del comportament i l'activitat de les persones que influeixen en la promoció i millora del seu estat general de salut, sempre que aquestes activitats no requereixin una atenció especialitzada per part d'altres professionals sanitaris.
De forma més específica, es persegueix que l'alumne adquireixi els coneixements, actituds, habilitats i competències necessàries para:
a) La utilització d'instruments i tècniques d'avaluació i diagnòstic psicològiques per a la identificació dels trastorns mentals i dels factors de risc associats a ells.
b) L'avaluació i el diagnòstic psicològic dels trastorns mentals mitjançant tècniques d'avaluació adequades i atenint-se a sistemes de classificació i diagnòstic homologats.
c) L'elaboració, aplicació i avaluació de programes d'intervenció i tractament psicològic a nivell individual, familiar, de grup, i comunitari.
d) L'elaboració, aplicació i avaluació de programes d'intervenció i tractament psicològic en pacients aguts i participació en la resolució de situacions de crisis i d'urgències.
i) L'elaboració, aplicació i avaluació de programes d'intervenció i tractament psicològic per a la població infantil i adolescent.
f) L'elaboració i aplicació de programes de rehabilitació i atenció perllongats.
g) L'aplicació de tècniques de relació interpersonal i de treball en equip.
h) El desenvolupament de programes d'assessorament a altres agents socials no sanitaris.
i) La realització d'informes clínics, certificats i peritatges psicològics.
j) El maneig de la metodologia i dissenys d'investigació clínica, social, educativa i epidemiològica en Salut Mental.
Aquests objectius tindran el seu desenvolupament i consecució a través de les competències bàsiques o generals i específiques contemplades en cadascuna de les matèries del pla d'estudi.
En suma, es pretén proporcionar als estudiants una preparació sòlida, tant en coneixements teòrics com en competències pròpies de la professió de Psicòleg General Sanitari.
En el Màster Universitari en Psicologia General Sanitària per la Universitat Jaume I, es garantirà el desenvolupament per part de l'estudiantat dels resultats d'aprenentatge arreplegats en l'Art. 7 Nivell de Màster del RD1027/2011. Són els següents:
a) haver adquirit coneixements avançats i demostrat, en un context d'investigació científica i tecnològica o altament especialitzat, una comprensió detallada i fonamentada dels aspectes teòrics i pràctics i de la metodologia de treball en un o més camps d'estudi;
b) saber aplicar i integrar els seus coneixements, la comprensió d'aquests, la seua fonamentació científica i les seues capacitats de resolució de problemes en entorns nous i definits de manera imprecisa, incloent contextos de caràcter multidisciplinari tant investigadors com professionals altament especialitzats;
c) saber avaluar i seleccionar la teoria científica adequada i la metodologia precisa dels seus camps d'estudi per a formular judicis a partir d'informació incompleta o limitada incloent, quan calga i pertinent, una reflexió sobre la responsabilitat social o ètica lligada a la solució que es propose en cada cas;
d) ser capaces de predir i controlar l'evolució de situacions complexes mitjançant el desenvolupament de noves i innovadores metodologies de treball adaptades a l'àmbit científic/investigador, tecnològic o professional concret, en general multidisciplinari, en el qual es desenvolupe la seua activitat;
e) saber transmetre d'una manera clara i sense ambigüitats a un públic especialitzat o no, resultats procedents de la investigació científica i tecnològica o de l'àmbit de la innovació més avançada, així com els fonaments més rellevants sobre els quals se sustenten;
f) haver desenvolupat l'autonomia suficient per a participar en projectes d'investigació i col·laboracions científiques o tecnològiques dins el seu àmbit temàtic, en contextos interdisciplinaris i, en el seu cas, amb un alt component de transferència del coneixement;
g) ser capaços d'assumir la responsabilitat del seu propi desenvolupament professional i de la seua especialització en un o més camps d'estudi.
Aquests resultats d'aprenentatge es concreten en els següents coneixements o continguts, habilitats o destreses i competències avaluables i que corresponen als objectius genèrics i exigibles per a obtenir el títol.
CONEIXEMENTS O CONTINGUTS
CE08 - Conèixer el marc d'actuació del psicòleg general sanitari i saber derivar al professional especialista corresponent.
CE11 - Coneixement de les obligacions i responsabilitats del personal sanitari relatives a la confidencialitat de la informació i de la protecció de dades personals dels pacients.
CE12 - Conèixer en profunditat la naturalesa psicològica del comportament humà, així com els factors socials i biològics que poden afectar-ho.
CE13 - Conèixer en profunditat la naturalesa psicològica dels trastorns del comportament humà.
CE14 - Conèixer en profunditat els factors psicosocials associats als problemes de salut i malaltia.
CE15 - Conèixer en profunditat els factors biològics i psicosocials associats als problemes de salut i malaltia, especialment els relacionats amb la salut mental.
CE16 - Conèixer en profunditat els diferents models d'avaluació i intervenció en el camp de la Psicologia General Sanitària, així com les tècniques i procediments que d'ells es deriven per a l'abordatge dels trastorns del comportament i els factors psicològics associats amb els problemes de salut.
CE19 - Conèixer les activitats necessàries per a la constitució, posada en marxa i gestió d'una empresa, les seues diferents formes jurídiques i les obligacions legals, comptables i fiscals associades.
HABILITATS O DESTRESES
CG01 - Aplicar els fonaments de la bioètica i el mètode de deliberació en la pràctica professional, ajustant-se el seu exercici com a professional sanitari al que es disposa en la Llei 44/2003, de 21 de novembre, d'ordenació de les professions sanitàries i a la confidencialitat de la informació i de la protecció de dades personals dels i les pacients.
CG02 - Adquirir, desenvolupar i posar en pràctica un concepte de salut integral, on tinguen cabuda els components biopsicosocials d'aquesta, coneixent el marc d'actuació del psicòleg general sanitari i sabent derivar al professional especialista corresponent.
CG03 - Desenvolupar el seu treball des de la perspectiva de la qualitat i la millora contínua, amb la capacitat autocrítica necessària per a un acompliment professional responsable, que conduïsca a un grau d'excel·lència en el coneixement i aplicació del principi d'igualtat entre homes i dones.
CE01 - Adquirir, desenvolupar i posar en pràctica un concepte de salut integral, on tinguen cabuda els components biopsicosocials d'aquesta, d'acord amb les directrius establides per l'OMS.
CE02 - Aplicar els fonaments de la bioètica i el mètode de deliberació en la pràctica professional, ajustant-se el seu exercici com a professional sanitari al que es disposa en la Llei 44/2003, de 21 de novembre, d'ordenació de les professions sanitàries.
CE04 - Analitzar críticament i utilitzar les fonts d'informació clínica.
CE07 - Formular hipòtesi de treball en investigació i arreplegar i valorar de manera crítica la informació per a la resolució de problemes, aplicant el mètode científic.
CE09 - Desenvolupar el seu treball des de la perspectiva de la qualitat i la millora contínua, amb la capacitat autocrítica necessària per a un acompliment professional responsable.
COMPETÈNCIES
CE03 - Mostrar habilitats de comunicació interpersonal i de maneig de les emocions adequades per a una interacció efectiva amb els pacients, familiars i cuidadors en els processos d'identificació del problema, avaluació, comunicació del diagnòstic i intervenció i seguiment psicològics.
CE05 - Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en l'acompliment professional.
CE06 - Redactar informes psicològics de manera adequada als destinataris.
CE10 - Saber comunicar i comunicar-se amb altres professionals, i dominar les habilitats necessàries per al treball en equip i en grups multidisciplinaris.
CE17 - Planificar, realitzar i, en el seu cas, supervisar el procés d'avaluació psicològica del comportament humà i dels factors psicològics associats amb els problemes de salut per a establir l'avaluació d'aquests.
CE18 - Dissenyar, desenvolupar i en el seu cas supervisar i avaluar plans i programes d'intervenció psicològica, en funció de l'avaluació psicològica i de les variables individuals i socials concurrents en cada cas.
Duració: tres semestres.
Docència presencial: (setembre / juliol ).
La majoria de les classes presencials s'imparteixen de dilluns a divendres de 16 a 20h.
El calendari oficial del Màster del curs 2023/2024 es pot visualitzar mitjançant aquest enllaç.
Comissió de Titulació:
Soledad Quero Castellano. Coordinadora del Màster
Juana Mª Bretón López. Secretaria
Rafael Ballester Arnal
Azucena García Palacios
Marta Miquel Salgado-Araujo
Cristina Forn Frías
Cristina Giménez García
Estefanía Ruíz Palomino
Carlos Suso Ribera
Berenice Serrano Zárate
Iratxe Alonso Orea. Representant de l'estudiantat
Informació acadèmica:
Soledad Quero Castellano | Telèfon: 964 387641 squero@uji.es
Soledad Quero Castellano i Juana Mª Bretón López
Berenice Serrano Zárate
Les activitats d'ensenyament-aprenentatge contemplades en el Màster s'especifiquen a continuació. Es compleix amb el requisit de l'Ordre ECD/1070/2013, de 12 de juny, que l'ensenyament és presencial en almenys el 80% dels crèdits teòrics del màster.
Proves d'avaluació:
Explora les diferents eixides laborals i els perfils professionals que t'ofereix aquest màster, així com les opcions de continuar la teva formació.
Aquest Màster és el primer en l'àmbit de Psicologia a Espanya que és profesionalitzant pel que habilita a l'estudiant en la professió de Psicòleg General Sanitari. Aquesta titulació és necessària a partir de l'aparició de l'Ordre ECD/1070/2013, de 12 de juny (BOE de 14 de juny) per a dedicar-se a les tasques de promoció i millora de l'estat general de salut mental en l'àmbit privat i públic.
Accedeix a la memòria, els sistemes de qualitat, informes, indicadors i satisfacció dels grups d'interés d'aquest máster
Enllaç a totes les normatives d'aquest màster: avaluació, permanència, reconeixements, etc.