Els objectius primordials de qualsevol activitat docent són, d’una banda, transmetre uns coneixements a l’estudiantat i aconseguir que aquest siga capaç de raonar i d’utilitzar-los adequadament. D’una altra banda, la formació de l’estudiantat s’ha de completar amb l’adquisició d’unes competències, metodologia i habilitats que els han de servir en el seu futur, no només professional sinó també personal. Finalment, i no menys important, el professorat ha d’estimular l’estudiantat i provocar un interès per la matèria que imparteix. En aquest sentit, el grau en Química a la Universitat Jaume I és fidel a aquests objectius. Aquest procés es cobreix en quatre cursos, de forma que es va augmentant el contingut de química progressivament. D’aquesta manera, en primer curs es presenta una formació bàsica en ciència que inclou les ciències bàsiques (química, física, matemàtiques i biologia). L’objectiu de l’ensenyament en el grau és que l’alumnat adquirisca una formació bàsica: no es pretén que assolisca un coneixement profund de cap dels camps específics, però sí que entenga i siga capaç d’utilitzar-ne alguns fonaments. A partir del segon curs l’objectiu específic és que l’alumnat aprofundisca en el coneixement de la matèria objecte d’estudi, de manera que, en finalitzar el grau, siga capaç de manejar qualitativament conceptes químics i també d’utilitzar per ell mateix una varietat de mètodes teòrics i tècniques experimentals i de desenvolupar una activitat professional per al que el títol l'habilita. En el darrer curs es completen els coneixements amb treball més autònom tant de pràctica en empreses com de treball de final de grau.
Com a professional, serà capaç d’enfrontar-se amb qualsevol problema relacionat amb la química i de resoldre’l fent ús no només dels seus coneixements, sinó també de les seues capacitats de lideratge i treball en equip que haurà potenciat durant el seu procés d’aprenentatge.
La consecució del títol de grau possibilita l’accés als màsters universitàris, que suposen un pas més en l’especialització dels coneixements i les habilitats del graduat o graduada en Química.
Finalment, el doctorat està dedicat a la formació d’investigadors i investigadores, i aquest és el seu objectiu: formar professionals capaços de dissenyar i conduir la seua pròpia investigació.
Adreça de contacte: grauquimica@uji.es
Ací trobaràs informació sobre el perfil d'accés, vies d'accés, l'oferta de places i els processos de preinscripció, llistes d'espera i matrícula.
El "perfil d'ingrés desitjable", entenent per "desitjable" que no es imprescindible però si molt recomanable. Aquest perfil desitjable inclou cursar en batxillerat les assignatures Física, Química i Matemàtiques, i es consideren convenients coneixements de Biologia i Geologia. D'aquesta forma els alumnes, en accedir als estudis de grau disposaran de coneixements bàsics de nomenclatura química, de magnituds físiques i unitats fisicoquímiques, i d'eines bàsiques de matemàtiques que els permetin derivar, integrar i representar funcions d'una variable real.
Per a accedir a la universitat és important que tingues en compte una sèrie d’aspectes referents al procediment d’admissió a una determinada titulació:
Oferta de places
La nota de tall o d’accés...
Per exemple, si en Química s’han oferit 70 places, i la nota de tall per a un determinat any ha sigut 7,017 això significa que la persona que va accedir en l’últim lloc (el número 70) tenia aquesta qualificació.
Preinscripció
Encara que es tinga una nota inferior a la nota de tall de l’últim any també es pot sol·licitar.
Llista d’espera
Matrícula
Permanència i rendiment
Permanència en primer curs
Rendiment acadèmic
Coneix les assignatures, professorat, competències del títol, responsables acadèmics, etc.
En el Sistema d'Informació Acadèmica (SIA), trobaràs tota la informació relacionada amb cada assignatura del grau (horaris, aules, professorat, temaris, dates d'examen, sistema d'avaluació, guies docents, ....) Consulta SIA.
Primer curs
Història del Pensament Científic (FB)**
Física I (FBB)**
Matemàtiques I (FBB)
Química I (FBB)
Biologia (FBB)**
Noves Tecnologies de la Informació i la Computació Aplicades a la Química (FB)
Física II (FBB)
Matemàtiques II (FBB)
Química II (FBB)
Operacions Bàsiques de Laboratori (FB)
Segon curs
Càlcul Numèric i Estadística Aplicada (OB)
Química Analítica I (OB)
Química Física I (OB)
Química Inorgànica I (OB)
Química Orgànica I (OB)
Enginyeria Química (OB)
Química Analítica II (OB)
Química Física II (OB)**
Química Inorgànica II (OB)**
Química Orgànica II (OB)**
Tercer curs
Bioquímica (OB)
Química Analítica III (OB)
Química Física III (OB)
Química Inorgànica III (OB)
Química Orgànica III (OB)
Ciència dels Materials (OB)
Química Analítica IV (OB)**
Química Física IV (OB)
Química Inorgànica IV (OB)
Química Orgànica IV (OB)
Quart curs
Laboratori Químic I (OB)
Laboratori Químic II (OB)
Redacció i Execució de Projectes en Química (OB)
Treball de Final de Grau (TFG)1**
Pràctiques Externes (PE)1
Itinerari 1 o Itinerari 2 (OP)
ITINERARI 1: QUÍMICA APLICADA
24 crèdits ECTS
Compostos Orgànics per a la Química Fina i Industrial (OP)
Garantia de Qualitat i Gestió del Laboratori Químic (OP)
Química Analítica en l’Àrea de Salut Pública (OP)
Cristal·loquímica (OP)
ITINERARI 2: QUÍMICA FONAMENTAL
24 crèdits ECTS
Modelització en Bioquímica (OP)
Elucidació Estructural de Compostos Orgànics (OP)
Síntesi i Reactivitat de Compostos Inorgànics (OP)
Simetria i Estructura en Química (OP)
Consulta l'oferta d'assignatures optatives de cada curs acadèmic en http://sia.uji.es.
1Per a cursar les assignatures Pràctiques Externes (PE) i Treball de Final de Grau (TFG) cal haver superat 156 crèdits ECTS de les assignatures de formació bàsica (FB) / formació bàsica de branca (FBB) i obligatòries (OB).
**Docència parcial en llengua estrangera.
En el Grau en Química, es garantirà el desenvolupament per part dels estudiants de les competències bàsiques recollides en el RD1393/2007:
Aquestes competències bàsiques es concreten en les següents competències genèriques i/o específiques avaluables corresponents als objectius genèrics i exigibles per a obtenir el títol.
G - COMPETÈNCIES GENÈRIQUES
CG1 - Aprenentatge autònom
CG2 - Comunicació oral i escrita en llengua nativa
CG3 - Raonament crític
CG4 - Treball en equip
CG5 - Resolució de problemes
CG6 - Capacitat d'organització i planificació
CG7 - Sensibilitat cap a temes mediambientals
CG8 - Capacitat d'anàlisi i síntesi
CG9 - Capacitat de gestió de la informació
CG10 - Coneixement d'una llengua estrangera
E - COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES
CE1 - Conèixer i saber usar els aspectes principals de terminologia química, nomenclatura, convenis i unitats
CE2 - Conèixer i saber aplicar la variació de les propietats característiques dels elements químics segons la taula periòdica
CE3 - Conèixer les característiques dels diferents estats de la matèria i les teories emprades per a descriure'ls
CE4 - Conèixer els tipus principals de reacció química i les seues principals característiques associades
CE5 - Descriure i saber aplicar els principis i procediments emprats en l'anàlisi química, per a la determinació, identificació i caracterització de compostos químics
CE6 - Utilitzar els principis de termodinàmica i les seues aplicacions en Química
CE7 - Utilitzar els coneixements necessaris per a enjudiciar els fenòmens de cinètica del canvi químic, incloent-hi catàlisi i els mecanismes de reacció
CE8 - Conèixer i saber descriure els elements químics i els seus compostos. Obtenció, estructura i reactivitat
CE9 - Conèixer i saber explicar la naturalesa i comportament dels grups funcionals en molècules orgàniques. Principals rutes de síntesis en química orgànica
CE10 - Conèixer i saber descriure les propietats dels compostos orgànics, inorgànics i òrgans metàl·lics
CE11 - Conèixer els principis de la mecànica quàntica i la seua aplicació en la descripció de l'estructura i propietats d'àtoms i molècules
CE12 - Conèixer i saber usar el fenomen de la interacció radiació-matèria. Principis d'espectroscòpia. Principals tècniques de recerca estructural.
CE13 - Conèixer i saber aplicar els fonaments d'electroquímica.
CE14 - Conèixer els fonaments de les principals tècniques analítiques (electroquímiques, òptiques,...) i les seues aplicacions
CE15 - Conèixer i aplicar els fonaments de les operacions unitàries d'Enginyeria química i reactors químics industrials
CE16 - Conèixer i descriure les propietats macroscòpiques i propietats d'àtoms i molècules individuals: incloent macromolècules (naturals i sintètiques), polímers, col·loides i altres materials
CE17 - Descriure l'estructura i reactivitat de les principals classes de biomolècules i la química dels principals processos biològics
CE18 - Conèixer i saber aplicar conceptes de metrologia dels processos químics incloent la gestió de qualitat
CE19 - Capacitat per a demostrar el coneixement i comprensió dels fets essencials, conceptes, principis i teories relacionades amb les àrees de la Química
CE20 - Comprensió dels aspectes qualitatius i quantitatius dels problemes químics
CE21 - Demostrar habilitats per al treball en el laboratori: realització de procediments químics documentats (síntesis i anàlisis), monitoratge de propietats químiques, esdeveniments i/o canvis i documentació de tot el treball realitzat i gestió de riscos.
CE22 - Maneig d'instrumentació química estàndard com la que s'utilitza per a recerques estructurals i separacions
CE23 - Demostració inicial d'habilitats per a planificar, dissenyar i executar experiments en l'àmbit científic.
CE24 - Interpretació de dades procedents d'observacions i mesures en el laboratori en termes de la seua significació i de les teories que les sustenten.
CE25 - Capacitat per a manejar les eines matemàtiques necessàries per a tractar d'una manera rigorosa aquells aspectes teòrics i pràctics de la Química que ho necessiten.
CE26 - Estudi i comprensió de nous conceptes matemàtics, en termes d'uns altres ja coneguts, i ser capaç d'utilitzar-los en els diferents contextos de la Química.
CE27 - Disposar dels fonaments físics necessaris que permeten la comprensió dels aspectes teòrics i pràctics de la química que ho necessiten.
CE28 - Poder explicar de manera comprensible fenòmens i processos relacionats amb aspectes bàsics de la Física.
CE29 - Coneixement dels fonaments teòrics i pràctics que permeten la comprensió de l'organització dels éssers vius, de la genètica i la biologia molecular.
Ací podràs consultar la informació i normativa sobre el TFG, així com el repositori de treballs dels cursos anteriors.
Requisits: Serà imprescindible haver superat 156 crèdits obligatoris per a poder matricular-se d'esta matèria.
El Treball de Final de Grau té com a objectiu fonamental proveir als graduats i graduades d'experiència personal sobre el que constitueix la pràctica professional. En aquest sentit, i considerant la necessitat que existisquen dins del títol elements d'investigació o treballs aplicats, es dissenya aquesta matèria enfocada als següents àmbits de treball (sempre sota tutorización acadèmica):
• Àmbit industrial
• Àmbit aplicat (universitat, empresa, …)
• Àmbit docent (educació secundària)
• Àmbit investigador (universitat, centre I+D)
• Altres àmbits (administració, comercial,…)
Amb el treball de finalització de grau l'alumnat ha de demostrar haver aconseguit les habilitats conduents a la realització, presentació i defensa d'un treball de recerca o de recopilació en l'àmbit de la química aplicant la metodologia científica apropiada.
Consulta guia docent de l'assignatura
Consulta professorat tutor TFG
La Universitat Jaume I ha elaborat una normativa que conté les directrius bàsiques relacionades amb la definició, organització, elaboració, tutela, presentació, defensa, avaluació i gestió administrativa dels TFG a la Universitat Jaume I. Per la seua banda, la Comissió de Titulació del Grau en Química ha elaborat algunes directrius internes que queden reflectides a la guia docent de l’assignatura.
Quant als criteris de presentació en la guia docent de l'assignatura es troben accessibles les normes d’estil, on apareixen detallats els criteris formals i l'estructura del TFG. Hauran d'elaborar el TFG en anglès tots els estudiants.
Pel que fa a la comunicació amb els estudiants i tutors/as, es duu a terme per mitjà de l'aula virtual (assignatura QU0943) on a través del fòrum, es comunica qualsevol informació, activitat o documentació rellevant.
La tipologia de professors/as tutors/as és la de doctors, en la qual preval la dedicació a temps complet en els departaments de Química Física i Analítica; Química Inorgànica i Orgànica.
La temàtica és àmplia i variada en implicar a 18 grups d’investigació de 4 àrees de coneixement adscrits als Departaments de Química Física i Analítica i Química Inorgànica i Orgànica que responen a la transversalitat de la recerca química. Per açò, s'ha desenvolupat una aplicació informàtica en la qual els/les professors/es tutors/es estableixen la proposta de tema de TFG juntament amb la seua descripció, objectius, bibliografia i observacions que consideren. La consulta dels temes és accessible als estudiants a través de l'IGLU, a fi de facilitar la seua posterior elecció.
Per a la defensa del TFG s'exigeix com a requisit previ un informe del tutor/a en el qual autoritza la defensa. D'acord al termini establit per la Comissió de Titulació del Grau, per a la defensa l'estudiant ha de realitzar el dipòsit del TFG. El coordinador de TFG publicarà el lloc i hora, i la composició dels tribunals de defenses, per a les diferents sessions que es planifiquen. La defensa es realitzarà de manera presencial, davant un tribunal de tres membres, on no pot figurar el tutor/a, en el qual l'estudiant disposarà de 15 minuts per a exposar, en anglés, la defensa del seu TFG.
Explora les diferents eixides laborals i els perfils professionals que t'ofereix aquest grau, així com les opcions de continuar la teva formació.
Màster
Què és?
Els estudis de màster tenen com a objectiu la formació avançada, especialitzada o multidisciplinària, dirigida a una especialització acadèmica o professional o a la iniciació en activitats investigadores.
Quina és la diferència entre màster oficial i màster propi?
Els màsters oficials tenen una càrrega lectiva de 60 a 120 crèdits europeus (1 o 2 cursos acadèmics) i han de disposar d’una acreditació oficial per part del Ministeri d’Educació.
El màster oficial és reconegut en tota la Unió Europea sense haver de realitzar cap tràmit de reconeixement i, per això, garanteix la mobilitat entre països.
El màster propi acredita un cicle universitari de formació de postgrau no doctoral, i reconeix un nivell qualificat de formació superior a la de grau.
El màster propi de la Universitat comprèn, com a mínim, 50 crèdits (un crèdit correspon a 10 hores d’ensenyament teòric, pràctic o de les seues equivalències).
Quins màsters pots cursar a l’UJI relacionats amb el Grau en Química?
-Màsters Oficials:
Aixi mateix, amb el títol de grau en Química també pots accedir a altres màsters.
Doctorat
Els ensenyaments de doctorat tenen com a finalitat la formació avançada de l'estudiantat en les tècniques d'investigació. Poden incorporar cursos, seminaris o altres activitats orientades a la formació investigadora i inclouen l'elaboració i presentació de la corresponent tesi doctoral, que consisteix en un treball original d'investigació.
Més informació sobre Estudis de Postgrau a l'UJI: https://www.uji.es/serveis/ode/
Per a continuar la teua formació professional
Consulta els programes per a titulats/des en la guia PROMOTE your International Career elaborada per la OIPEP
Consulta la Guia PREOCUPA’T: Com millorar l’empleabilitat?
http://ujiapps.uji.es/societat/laboral/preocupat/preocupat/millora/
Més informació:
Àmbits de treball
El graduat o graduada en Química té el seu camp de treball en les aplicacions industrials i en la fabricació de matèries i productes químics i energètics. La seua formació és polivalent i prepara per a enfrontar-se amb el treball en la indústria, l’ensenyament i la investigació.
L’activitat professional es desenvolupa en els camps següents:
Àmbit privat (empreses i indústries de tots els sectors)
Química inorgànica de base
Química orgànica
Alcohols industrials
Plàstics
Indústria farmacèutica
Colorants
Paper
Fertilitzants
Perfumeria
Fibres artificials
Refineries de petroli
Alimentació
Catàlisi
Petroquímica
Ceràmica
Serveis públics (administració)
Docència
Recerca en laboratoris
Tasques professionals
Intentar enumerar les tasques que realitza un graduat o graduada en Química resulta complicat per l’ambigüitat que això representa, ja que el nombre de funcions relacionades amb aquesta professió és molt ampli. Les tasques que poden realitzar aquests professionals són molt versàtils i troben feina en tot tipus de sectors i empreses, on desenvolupen tota mena de funcions. Algunes d’aquestes tasques són:
Dissenyar, caracteritzar i realitzar la recerca d’aplicacions de nous productes
Analitzar i controlar matèries
Assegurar la qualitat, la seguretat o la prevenció de la corrosió.
Realitzar anàlisis en la sanitat pública o privada.
Detectar contaminants i protegir el medi ambient.
Aplicar diferents tècniques analítiques de separació.
Realitzar el control de matèries primeres i del producte acabat.
Realitzar controls de diversos tipus (qualitat, etc.).
Realitzar el seguiment dels processos.
Analitzar compostos orgànics i inorgànics.
Participar en processos químics en el camp industrial.
Participar activament en el desenvolupament de projectes d’investigació.
Aplicar processos catalítics i de processament de polímers en la indústria.
Analitzar els avantatges i inconvenients dels diferents mètodes i els criteris necessaris per a la selecció de la tècnica i el mètode analític més adequats.
Fer proves de significació i càlculs estadístics aplicats a la química.
Realitzar anàlisis d’aigües.
Determinar l’estructura de compostos de complexitat mitjana amb l’ajuda de les distintes tècniques espectroscòpiques.
Estudiar les reaccions en química orgànica (fotoquímiques, radicalàries, etc.).
Aplicar la mecànica quàntica per a la resolució de problemes químics (això es denomina química quàntica).
Aplicar el procediment analític general, incloent-hi les diferents etapes de l’anàlisi: presa de mostra, preparació, eliminació d’interferències, mesura analítica, presentació i tractament de dades.
Aplicar tècniques d’anàlisi quantitativa i d’anàlisi instrumental.
Dominar i aplicar les tècniques experimentals necessàries i imprescindibles per a qualsevol titulat o titulada en Química (filtracions, destil·lacions, extraccions, separacions, refluxos, dosatge de reactius, preparació de dissolucions, rentatge i assecatge de productes, muntatges, aparells, etc.).
Dissenyar dispositius experimentals; exposar els objectius, els resultats i el marge de confiança d'aquests resultats.
Atribucions professionals
Atesa la situació normativa i legal vigent, estan perfectament definides les competències professionals dels actuals llicenciats i llicenciades en Química, i s’està treballant en l’adequació d’aquestes als futurs graduats i graduades en Química.
Segons les competències que estableixen i defensen els col·legis de químics i el seu consell general, úniques associacions de caràcter professional a Espanya relatives als professionals químics, i que vénen corroborades per distints documents oficials (decrets), es pot indicar que:
Els titulats i titulades en Química estan facultats per a exercir activitats professionals de caràcter científic i tècnic en l’òrbita de la seua especialitat. Aquestes activitats professionals comprenen l’actuació en tasques directives executives o d’assessorament en entitats que requereixen assistència i col·laboració de caràcter científic en l’especialitat de química, siguen els seus fins d’índole comercial o d’una altra naturalesa; i el lliure exercici de la professió de químic o química definida per a la realització d’investigacions, estudis, muntatges, anàlisi, assajos, taxacions i activitats semblants i per l’emissió de dictàmens, certificacions o documents anàlegs en assumptes de caràcter químic. Així mateix, la facultat de firmar projectes queda reconeguda en l’article 2 del Decret 2.281/1963, de 10 d’agost, sobre regulació del doctorat en Química Industrial i facultats dels llicenciats i llicenciades, BOE de 9 de setembre de 1963.
Així mateix, es reconeix també que el títol habilita per a l’exercici professional en l’Administració, i fins i tot es defineixen camps d’habilitació concrets:
Serveis químics municipals i provincials.
Serveis químics d’instituts d’higiene.
Serveis químics de duanes.
Serveis químics de tot organisme de l’Estat, província o municipi, monopolis i empreses dependents, encara que indirectament, de l’Estat en què es requerisca aquesta funció específica.
RESUM
• R+D+I (recerca+desenvolupament+innovació)
• Disseny, enginyeria i control de processos químics industrials (medicaments, productes químics bàsics i auxiliars, perfumeria i cosmètics, productes agroquímics, etc.).
• Estudis i anàlisis químiques, físiques, bioquímiques i immunoquímiques de mostres biològiques.
• Anàlisi forense. Genòmica i proteòmica.
• Responsable de departaments d’anàlisi o de control de qualitat.
• Ensenyament de la química.
• Auditories de qualitat.
• Assessorament científic i tècnic sobre temes químics.
• Comercialització i assistència tècnica
Més informació
Oficina d’Inserció Professional i Estades en Pràctiques (OIPEP)
Accedeix a tots els sistemes de qualitat d'aquest grau i a la informació completa del títol.
Enllaç a totes les normatives d'aquest grau: avaluació, permanència, reconeixements, etc.