El pla d’estudis del grau en Periodisme de la Universitat Jaume I es caracteritza per quatre grans trets distintius. Primerament, planteja una formació progressiva, que va des dels aspectes més generals fins a aquells més específics i aprofundits per a introduir l’estudiantat de manera gradual en l’exercici del periodisme. En segon lloc, dóna una especial importància a les pràctiques a l’hora de dur a terme l’aprenentatge de les tècniques i rutines pròpies del periodisme. En tercer terme, atorga un fort protagonisme al periodisme en ràdio i televisió, d’una banda, i a l’activitat informativa en els nous mitjans liderats per Internet, d’una l’altra. Finalment, ofereix una visió global del camp de les ciències de la comunicació, incloent-hi assignatures relacionades amb la publicitat, les relacions públiques, l’audiovisual i la imatge, sense renunciar, naturalment, a l’especificitat, amb assignatures totalment orientades al periodisme.
Amb aquest pla d’estudis es pretén millorar la capacitació professional i les possibilitats laborals de l’estudiantat de la Universitat Jaume I. Tenir coneixements sòlids sobre periodisme però, a la vegada, comptar amb nocions sobre publicitat, producció audiovisual, fotografia o elaboració de guions, suposa un avantatge i un valor afegit que donarà una elevada versatilitat als titulats i titulades de la Universitat Jaume I. Gràcies a això, gaudiran d'una notable flexibilitat que els permetrà adaptar-se a un escenari professional altament dinàmic i canviant, propi del camp de la comunicació avui en dia.
La Universitat Jaume I aspira a formar a periodistes polivalents, competents, innovadors i crítics. Professionals que siguen capaços de conèixer a fons la realitat social, d’interpretar-la i d’analitzar-la amb rigor i precisió. En un moment en el qual la nostra societat és cada vegada més complexa i avançada, el periodisme és més necessari i important que mai. Un fet que dóna enormes oportunitats a les persones que decideixen dedicar-se a una professió veritablement apassionant.
Pablo López Rabadán rabadan@uji.es
Vicedegà del grau en Periodisme
Ací trobaràs informació sobre el perfil d'accés, vies d'accés, l'oferta de places i els processos de preinscripció, llistes d'espera i matrícula.
El perfil d'ingrés més adequat de l'alumnat que desitja cursar el Grau en Periodisme ha de combinar diverses qualitats. Aquestes es poden resumir en els següents punts:
Per a accedir a la universitat és important que tingues en compte una sèrie d’aspectes referents al procediment d’admissió a una determinada titulació:
Oferta de places..
La nota de tall o d’accés...
Per exemple, si en Periodisme s’han oferit 90 places i la nota de tall per a un determinat any ha sigut 8,712, això significa que la persona que va accedir en l’últim lloc (el número 90) tenia aquesta qualificació.
Preinscripció
Encara que es tinga una nota inferior a la nota de tall de l’últim any també es pot sol·licitar.
Llistes d’espera
Matrícula
Permanència i rendiment
Permanència en primer curs
Rendiment acadèmic
Coneix les assignatures, professorat, competències del títol, responsables acadèmics, etc.
En el Sistema d'Informació Acadèmica (SIA), trobaràs tota la informació relacionada amb cada assignatura del grau (horaris, aules, professorat, temaris, dates d'examen, sistema d'avaluació, guies docents, ....): Consulta SIA.
Primer curs
Teoria del Periodisme (FBB)
Teoria de la Imatge (FBB)
Teoria de la Publicitat i de les Relacions Públiques (FBB)
Documentació Informativa (OB)
Llengua Espanyola / Catalana per a Comunicadors (FB)
Història del Món Actual (FBB)
Fonaments de Teoria de la Comunicació (OB)
Anglès Professional per a Comunicadors (FB)*
Dret de la Comunicació (FBB)
Teoria i Tècnica de la Fotografia (OB)
Segon curs
Tecnologia de la Comunicació (OB)
Gèneres Periodístics (OB)
Ètica i Deontologia Professional (FB)
Empreses de Comunicació (OB)
Història del Periodisme (OB)
Narrativa Audiovisual (OB)
Estructura Social Contemporània (FBB)
Eines Informàtiques per a Comunicadors (FB)**
Informació Radiofònica (OB)
Gèneres Periodístics II (OB)
Tercer curs
Estructura del Sistema Comunicatiu (OB)
Producció Audiovisual (OB)
Estratègies de la Comunicació (OB)
Informació Televisiva (OB)
Disseny Periodístic (OB)
Edició i Producció de Programes Informatius en Ràdio i Televisió (OB)
Gèneres Periodístics d'Anàlisi i Opinió (OB)
Periodisme Especialitzat (OB)
Ciberperiodisme (OB)
Empresa Periodística (OB)
Quart curs
Edició i Producció de Programes Informatius en Ràdio i Televisió II (OB)
Comunicació per a la Igualtat (OB)
Direcció de Comunicació (OB)
Treball de Final de Grau (TFG)1**
Pràctiques Externes (PE)1
Optativa 1 (OP)
Optativa 2 (OP)
Optativa 3 (OP)
Optativa 4 (OP)
Optativa 5 (OP)
OPTATIVES
Periodisme Científic i Mediambiental
Periodisme Cultural
Periodisme Institucional
Periodisme Econòmic
Comunicació Política
Locució en Ràdio i Televisió
Gènere i Comunicació
Periodisme Polític i Parlamentari
Periodisme Local
Periodisme Esportiu
Periodisme de Successos i Tribunals
Muntatge i Postproducció d’Informació
Periodisme i Literatura
Estàndard Oral i Escrit del Català per a Periodistes
Estàndard Oral i Escrit de l’Espanyol per a Periodistes
Indústries Culturals
Consulta l'oferta d'assignatures optatives de cada curs acadèmic en http://sia.uji.es.
1Per a cursar les assignatures Pràctiques Externes (PE) i Treball de Final de Grau (TFG) cal haver superat el 80% dels crèdits ECTS de les assignatures de formació bàsica (FB) / formació bàsica de branca (FBB) i obligatòries (OB).
**Docència en llengua estrangera.
**Docència parcial en llengua estrangera.
mnat sol·licitant.
En el Grau en Periodisme, es garantirà el desenvolupament per part dels estudiants de les competències bàsiques recollides en el RD1393/2007:
Aquestes competències bàsiques es concreten en les següents competències genèriques i/o específiques avaluables corresponents als objectius genèrics i exigibles per a obtenir el títol.
G - COMPETÈNCIES GENÈRIQUES
CG01 - Adaptació a noves situacions
CG02 - Aprenentatge autònom
CG03 - Capacitat d'anàlisi i síntesi
CG04 - Capacitat de gestió de la informació
CG05 - Capacitat d'organització i planificació
CG06 - Compromís ètic
CG07 - Comunicació oral i escrita en llengua nativa
CG08 - Coneixement d'altres cultures i costums
CG09 - Coneixement d'una llengua estrangera
CG10 - Creativitat
CG11 - Habilitats en les relacions interpersonals
CG12 - Informàtica relativa a l'àmbit d'estudi
CG13 - Iniciativa i esperit emprenedor
CG14 - Lideratge
CG15 - Motivació per la qualitat
CG16 - Raonament crític
CG17 - Reconeixement a la diversitat i multiculturalitat
CG18 - Resolució de problemes
CG19 - Presa de decisions
CG20 - Treball en equip
CG21 - Sensibilitat cap a temes mediambientals
E - COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES
CE01 - Aplicació pràctica dels coneixements i habilitats adquirits en els estudis de Periodisme
CE02 - Capacitat crítica que permeta comprendre el món actual i contextualitzar els fets i esdeveniments que formen part de l'actualitat periodística
CE03 - Capacitat d'anàlisi i edició de textos i productes periodístics
CE04 - Capacitat per a abordar el disseny de productes periodístics, tant des d'una òptica formal com a conceptual
CE05 - Capacitat per a ampliar els coneixements sobre Periodisme, de manera autònoma, en el procés d'aplicació i/o recerca
CE06 - Capacitat per a ampliar els coneixements sobre periodisme en la relació directa amb el món empresarial
CE07 - Capacitat per a comprendre la responsabilitat social que implica l'exercici de la professió periodística
CE08 - Capacitat per a conèixer crítica, analíticament i reflexivament el fet periodístic, en tota la seua complexitat, tant en el seu vessant teòric com en la seua dimensió pràctica
CE09 - Capacitat per a conèixer, de forma panoràmica, l'àmbit de les Ciències de la Comunicació (Periodisme, Comunicació Audiovisual i Publicitat i Relacions Públiques).
CE10 - Capacitat per a conèixer detalladament el marc jurídic, empresarial i econòmic en el qual s'insereix, actualment, l'activitat periodística
CE11 - Capacitat per a conèixer detalladament els processos de producció de la informació periodística
CE12 - Capacitat per a conèixer i identificar els principals formats periodístics i les noves tendències, basades en la hibridació, que es donen en l'àmbit periodístic
CE13 - Capacitat per a conèixer l'impacte social del Periodisme des d'una perspectiva crítica
CE14 - Capacitat per a conèixer l'ús correcte oral i escrit de les llengües pròpies aplicades a l'exercici del Periodisme
CE15 - Capacitat per a conèixer, en profunditat, els fonaments i les tècniques del periodisme i la informació audiovisual
CE16 - Capacitat per a conèixer l'evolució històrica del periodisme tant a Espanya com en l'àmbit internacional
CE17 - Capacitat per a conèixer les bases i tècniques del periodisme en línia
CE18 - Capacitat per a conèixer els mètodes i les àrees del periodisme especialitzat
CE19 - Capacitat per a conèixer, tant el pla teòric com en la praxi, els fonaments de la informació periodística, així com del sistema comunicatiu en general
CE20 - Capacitat per a conèixer i respectar els Drets Humans, els principis democràtics, els principis d'igualtat entre homes i dones, de solidaritat, de protecció mediambiental, d'accessibilitat universal i de disseny per a tots, i de foment de la cultura de la pau, tal com indica en la seua exposició preliminar el RD 1393/2007
CE21 - Capacitat per a dominar el llenguatge i el tractament de la informació audiovisual
CE22 - Capacitat per a dominar les diferents tecnologies implicades en la producció de productes periodístics
CE23 - Capacitat per a dominar les tècniques pròpies de la fotografia, especialment d'aquella aplicada al periodisme (fotoperiodisme)
CE24 - Capacitat per a dominar els diferents gèneres i formats periodístics en diferents suports (premsa, ràdio, TV, Internet) i en les diferents especialitzacions periodístiques
CE25 - Capacitat per a dominar els processos bàsics de documentació i per a relacionar-se efectivament amb el sistema de fonts
CE26 - Capacitat per a elaborar informacions i productes periodístics per als diferents suports i mitjans
CE27 - Capacitat per a elaborar productes periodístics de qualitat en el terreny pràctic
CE28 - Capacitat per a gestionar i desenvolupar activitats professionals en gabinets de premsa i/o de comunicació, vinculats tant a empreses privades com a institucions públiques
CE29 - Capacitat per a idear, planificar i executar projectes periodístics, tant quant al contingut com en la concernent al vessant empresarial
CE30 - Capacitat per a la creació d'empreses periodístiques o per a desenvolupar, de forma eficient, fórmules d'autoocupació
CE31 - Capacitat per a la posada en pràctica, la gestió i la creació de projectes periodístics multimèdia en el context d'Internet
CE32 - Capacitat per a redactar periodísticament
Ací podràs consultar la informació i normativa sobre el TFG, així com el repositori de treballs dels cursos anteriors.
Per cursar l'assignatura Treball de Final de Grau, l'alumnat haurà de tenir superat el 80% dels crèdits ECTS de les assignatures de formació bàsica i obligatòries del pla d'estudis del grau en Periodisme.
Consisteix en el desenvolupament d’un treball pràctic aplicat en qualsevol de les línies obertes a la docència del grau, amb aplicació específica dels aspectes de creativitat i memòria addicional en el qual es puga constatar la capacitat relacional, reflexiva i crítica de l’estudiantat. El treball s’ha d’orientar cap a una de les següents tres línies: a) Iniciació a la investigació científica en l'àmbit del periodisme; b) Desenvolupament de projectes professionals de creació d'iniciatives o empreses periodístiques; c) Elaboració de productes periodístics finalitzats.
Quant al procediment general, independentment de la línia escollida per l'alumnat, cal destacar els següents aspectes:
-PROJECTE: cada alumne o alumna s'ha de lliurar un projecte de treball seguint com a model la fitxa disponible per a tal efecte a l'Aula Virtual de l'assignatura. El termini per a la presentació finalitzarà en la data establerta pel coordinador o coordinadora de TFG. El lliurament haurà de fer-se en paper en la Secretaria del Departament de Ciències de la Comunicació (excepte l'alumnat que estiga realitzant estades de mobilitat fora de l'UJI, que podrà enviar-ho al responsable acadèmic del TFG).
-EN GRUP: les línies B i C permeten treballs en grup. En el cas que s'opte per aquesta opció s'haurà de justificar adequadament i detalladament la necessitat del grup i el treball assignat a cada membre en el projecte de treball. Només en els casos justificats s'autoritzaran treballs en grup.
-AVALUACIÓ DELS PROJECTES: una vegada presentats els projectes, la comissió acadèmica designada els avaluarà i aprovarà, si escau, la seua realització. En els casos en què no s'avalue positivament un projecte s'oferirà la possibilitat d'esmenar i corregir -neel contingut i tornar a presentar-ho en la següent ronda d'avaluació.
-TUTORITZACIÓ: en el moment de l'aprovació, la comissió assignarà un tutor o tutora a cada un dels projectes de treball. Aquesta assignació es farà en funció del professorat vinculat a l'assignatura i de la línia i temàtica del projecte proposat. Al llarg del curs, l'alumne o alumna haurà de mantenir, almenys, tres reunions presencials amb el seu tutor o tutora (excepte l'alumnat que estiga realitzant estades de mobilitat fora de l'UJI, que podrà realitzar les tutories per correu electrònic).
-ANGLÈS: segons el pla d'estudis de la titulació, una part del treball ha de presentar-se en anglès (consulta la guia docent).
-LLIURAMENT: el lliurament de la versió final del treball es realitzarà l'últim dia lectiu del segon semestre del curs. El lliurament ha de fer-se en un doble format: en un fitxer PDF i en paper, convenientment enquadernat, en la Secretaria del Departament de Ciències de la Comunicació. Les persones que estiguen realitzant estades de mobilitat fora de l'UJI han d'enviar el treball en suport paper mitjançant correu postal certificat a la Secretaria del Departament de Ciències de la Comunicació.
-DEFENSA: la defensa dels treballs es realitzarà mitjançant un acte d'exposició pública davant un tribunal examinador en la data i lloc que s'anunciaran oportunament. La comissió determinarà la composició del tribunal examinador, que estarà format per tres membres amb el rang de doctor o doctora. La comissió establirà i farà públiques amb anterioritat les característiques i format de l'acte d'avaluació (durada de la presentació, etc.).
Per a més informació:
Consulta la guia docent de l'assignatura
Consulta professorat tutor de TFG
La Universitat Jaume I ha elaborat una normativa que conté les directrius bàsiques relacionades amb la definició, organització, elaboració, tutela, presentació, defensa, avaluació i gestió administrativa dels TFG a la Universitat Jaume I.
Explora les diferents eixides laborals i els perfils professionals que t'ofereix aquest grau, així com les opcions de continuar la teva formació.
Màster
Què és?
Els estudis de màster tenen com a objectiu la formació avançada, especialitzada o multidisciplinària, dirigida a una especialització acadèmica o professional o a la iniciació en activitats investigadores.
Quina és la diferència entre màster oficial i màster propi?
Els màsters oficials tenen una càrrega lectiva de 60 a 120 crèdits europeus (1 o 2 cursos acadèmics) i han de disposar d’una acreditació oficial per part del Ministeri d’Educació.
El màster oficial és reconegut en tota la Unió Europea sense haver de realitzar cap tràmit de reconeixement i, per això, garanteix la mobilitat entre països.
El màster propi acredita un cicle universitari de formació de postgrau no doctoral, i reconeix un nivell qualificat de formació superior a la de grau.
El màster propi de la universitat comprèn, com a mínim, 50 crèdits (un crèdit correspon a 10 hores d’ensenyament teòric, pràctic o de les seues equivalències).
Quins màsters pots cursar a l’UJI relacionats amb el grau en Periodisme?
-Màsters Oficials:
Així mateix, amb el grau en Periodisme també pots accedir a altres màsters.
Doctorat
Els ensenyaments de doctorat tenen com a finalitat la formació avançada de l'estudiantat en les tècniques d’investigació. Poden incorporar cursos, seminaris o altres activitats orientades a la formació investigadora i inclouen l’elaboració i presentació de la corresponent tesi doctoral, que consisteix en un treball original d’investigació.
Més informació sobre Estudis de Postgrau a l'UJI:
https://www.uji.es/serveis/ode
Per a continuar la teua formació professional
Consulta els programes per a titulats/des en la guia PROMOTE your International Career elaborada per la OIPEP
Consulta la Guia PREOCUPA’T: Com millorar l’empleabilitat?
http://ujiapps.uji.es/societat/laboral/preocupat/preocupat/millora/
Més informació:
Àmbits de treball
- Premsa escrita: redactor/a, reporter/a, corresponsal, articulista, cap de secció i direcció.
- Emissores de ràdio: redactor/a, reporter/a, corresponsal, presentador/a, comentarista, cap de secció, guionista, edició i direcció.
- Cadenes de televisió: redactor/a, reporter/a, corresponsal, presentador/a, comentarista, cap de secció, guionista, edició i direcció.
- Publicacions no diàries, revistes i setmanaris: redactor/a, reporter/a, articulista, cap de secció i director/a.
- Fotoperiodista: fotògraf/a tant per a mitjans impresos (diaris, revistes…) com per a mitjans digitals (cibermitjans).
- Internet: ideador/a, planificador/a, redactor/a i gestor/a de webs de sistemes en xarxa o en línia de contingut periodístic.
- Disseny de productes periodístics: maquetació, disseny i confecció del format dels productes informatius tant per als mitjans impresos com per a cibermitjans.
- Gabinets de premsa i de comunicació externa i interna d’empreses, administracions i altres organitzacions socials.
- Agències de comunicació.
- Ensenyament: personal docent de secundària, d’ensenyament superior i investigació universitària en les àrees de comunicació i de les tecnologies informatives.
- Investigació aplicada i prospectiva en el camp comunicatiu o en empreses de sondejos i d’audiències.
- Audiovisual i cinematografia: guionista.
- Relacions públiques.
- Empreses publicitàries: planificació de mitjans.
- Centres de documentació.
- Assessories d’opinió.
- Comunicació en el sector de la moda i les tendències.
- Empreses editores de llibre: redactor/a, editor/a, creador/a de productes culturals o informatius “tradicionals” o digitals.
Tasques professionals
- Mitjans de comunicació:
- Redacció
- Selecció
- Producció informativa
- Reporterisme
- Edició
- Corresponsalia
- Realització
- Locució
- Presentació
- Conducció de programes
- Entrevistes
- Documentals
- Gestió
- Direcció
- Desenvolupament de continguts
- Disseny de productes periodístics
- Fotografia informativa
Institucions/empreses:
- Planificació i execució de campanyes d’informació
- Recull, tractament i difusió de la informació
- Realització de notes de premsa
- Organització i convocatòria de rodes de premsa o actes protocol·laris
- Organització de sistemes de comunicació interna
- Assessoria d’imatge; redacció de continguts en pàgines web
- Adaptacions i escriptura original de guions
- Gestió d’empreses de comunicació, consultories, editorials
- Impartició de docència i realització d’investigació
RESUM
• Periodista en premsa escrita, agències d’informació, ràdio o televisió.
• Direcció de mitjans de comunicació periodístics.
• Cap de gabinet de premsa o direcció de comunicació d’empreses o institucions públiques.
• Edició de continguts informatius en Internet.
• Gestió de portals web d’informació.
• Consultoria i investigació en periodisme, etc.
Més informació
Oficina d’Inserció Professional i Estades en Pràctiques (OIPEP)
Accedeix a tots els sistemes de qualitat d'aquest grau i a la informació completa del títol.
Enllaç a totes les normatives d'aquest grau: avaluació, permanència, reconeixements, etc.