El Museu Pedagògic del PEU col·labora amb l'Associació Cultural de Llucena en l'exposició 'Ja fa tant de temps. Històries de les escoles de Llucena'

22/12/2023 | SASC

El Museu Pedagògic de Castelló ha participat en la inauguració de l'exposició 'Ja fa tant de temps. Històries de les escoles de Llucena', organitzada per l'Associació Cultural de Llucena i que recull el treball de camp realitzat per Heterotopia Centre d'Estudis i d'Innovació per a la Participació sobre les quatre escoles que van existir fins a la dècada dels anys setanta al nucli urbà de la localitat de l'Alcalatén.

La mostra és el resultat d'un treball col·laboratiu en el qual el protagonisme l'han assolit els veïns i veïnes de Llucena, en el qual s'ha aprofundit en les experiències de l'alumnat i mestres d'aquests 4 centres educatius. Al mateix temps, l'acte i l'espai expositiu ha servit per a retornar als veïns de la localitat eixe patrimoni immaterial, que és la memòria col·lectiva, sobre les històries populars que van envoltar i envolten aquests col·legis que ja no existeixen.

La sala d'actes de l'Ajuntament de Llucena estava de gom a gom per conèixer les tasques de recuperació de la memòria que s'han portat a terme a través de la residència artística coordinada per Heterotopia, en col·laboració amb l'Associació Cultural de Llucena i el Museu Pedagògic. Així, els assistents van conèixer de primera mà tant les històries sobre les escoles contades pels seus protagonistes a través dels documents audiovisuals enregistrats, com les fotografies o els objectes vinculats a les experiències com són llibres, llibretes, motxilles, roba d'escola o treballs realitzats pels alumnes d'aquestes escoles. L'exposició romandrà oberta fins al 5 de gener.

Aquests treballs complementen els que es van dur a terme entre l'any 2018 i 2021 per a rescatar la memòria de les set escoles que estaven ubicades a les zones de masos del terme de Llucena i que forma part del projecte que s'ha impulsat des del Programa d'Extensió Universitària de l'UJI 'Escoles de masos'.

Entre les activitats que es van portar a terme durant la jornada es troba el taller participatiu de memòria oral i la xerrada d'Estefania Monforte sobre “L'escola d'ahir”, un projecte que vol recuperar el patrimoni educatiu del Maestrat de Terol.

A més, s'ha programat una ruta senderista per al dissabte, dia 30 de desembre, que enllaçarà la plaça d'Espanya de Llucena amb l'escola de la Venta Marieta. En aquest sentit s'ha de dir que s'està portant a terme la senyalització i l'edició de fullets amb els recorreguts dels camins que connecten la localitat de l'Alcalatén amb les set escoles de masos que existeixen en el terme.

El projecte «Les escoles de masos», tutelat pel Servei d’Activitats Socioculturals de l’UJI, té com a objectiu recuperar, conservar i transmetre la memòria pedagògica vinculada a la realitat de l’espai rural castellonenc, a través d’entrevistes a persones que han estudiat en centres educatius ubicats a les àrees de masos de les comarques de Castelló, en les quals relaten les seues experiències i vivències, i de l’estudi de material relacionat amb les escoles de masos.

Informació proporcionada per: Servei d'Activitats Socioculturals