El PEU-UJI el projecte audiovisual 'Persones, llocs, històries' per a reflexionar sobre el concepte de patrimoni cultural

04/10/2023 | SASC

'Persones, llocs, històries' és la denominació del nou projecte videogràfic del Programa d'Extensió Universitària de l'UJI (PEU-UJI). Es tracta d'un espai per a la reflexió al voltant del concepte de patrimoni, la seua complexitat, la seua diversitat i el seu valor i que naix a partir de les accions que es van realitzar durant el 2018, declarat Any Europeu del Patrimoni. Entre elles es troben l'edició de la publicació 'Què penses i sents que és el patrimoni cultural?', una col·laboració entre el PEU i el Conveni de Faro del Consell d'Europa i la celebració del taller 'Els nostres patrimonis”, una activitat que parteix de la importància del patrimoni personal com a element per a reflexionar sobre el patrimoni, el seu concepte i ús social en la creació de xarxes i comunitats patrimonials.

A partir d'aquest moment, l'objectiu és, a través de muntatges audiovisuals, elaborar diverses píndoles en diferents formats amb reflexions al voltant del patrimoni mitjançant la paraula, la imatge o la música i, també, el silenci, en el qual les persones que fan possibles els processos, els llocs on es materialitzen les connexions i les històries que vinculen passat, present i futur seran les protagonistes.

L'objectiu és parlar de patrimoni en plural com a reflex de la diversitat i amplitud que existeix en els diversos contextes i les narratives. Amb aquest projecte, el PEU té la finalitat de generar reflexió al voltant del patrimoni i aprofitar la seua dimensió social com a connector que fa possible la reunió de les persones i que possibilita marcs futurs en els quals es desenvolupen estructures úniques per a una governança ciutadana amb el patrimoni cultural. Un concepte que enllaça amb la importància dels vincles, de les emocions, les relacions i les connexions.

El projecte ja està en marxa i fins ara ja s'han divugat tres vídeos i s'ha editat una publicació monogràfica. La primera peça audiovisual és un document sobre el taller “Els nostres patrimonis”, realitzat l'any 2018 a partir de les jornades de Patrimoni del PEU. El segon vídeo és 'Persones llocs, històries', una peça elaborada a partir del concepte de patrimoni i la seua complexitat. Aquest presenta els resultats del taller 'Els nostres patrimonis' del PEU UJI, realitzats per l'alumnat de Didàctica del Patrimoni del centre universitari d’educació Escuni de Madrid en 2022 i que va ser coordinat per Meritxell Illera.

El segon vídeo se centra en 'El Museu de la Memòria d’Altura', una peça que recull la història d'aquesta iniciativa a partir de la veu del seu director José Manuel López Blay amb motiu de l’exposició “El trabajo de las mujeres”. El llibre que s'ha editat es titula 'Què penses i sents que és el patrimoni cultural?'.

El pròxim treball en elaborar-se serà una peça sobre “El convent de Sant Francesc: Viver'.

Informació proporcionada per: Servei d'Activitats Socioculturals