Entrevista. Miriam Salvador: “Les pràctiques realitzades al PEU m'han permés conéixer el potencial del patrimoni com a mitjà per a la cohesió i activació social dels municipis rurals”

28/07/2023 | SASC

Miriam Salvador és alumna del 4 curs d'Humanitats: Estudis Interculturals en la Universitat Jaume I. Va triar aquesta carrera perquè considera que el contingut li permetia tindre una visió àmplia del camp de les humanitats, el qual li agradava molt. És d'un xicotet poble de la comarca del Matarranya, Queretes (Cretes). Durant el darrer trimestre ha estat realitzant pràctiques al Programa d'Extensió Universitària on ha conegut el món de la gestió cultural des de dins.

Coneixies el PEU abans d'estar realitzant les pràctiques aquest darrer trimestre Quina cosa et va cridar l'atenció per a triar-lo?
Vaig conéixer el PEU en segon curs de carrera a través de la professora Anabel Ejarque. Un dia ens va portar a classe a Ángel Portolés, perquè ens explicara quin era el treball i els projectes que porta a terme el PEU. El que més em va cridar l'atenció de la xarrada va ser tot el treball que feien en pobles rurals. Dos anys més tard, a l'hora de sol·licitar la realització de les pràctiques nominatives, vaig pensar en aquell dia i vaig demanar fer-les allí.

Quina ha sigut la teua funció en el departament? Has participat directament en algun dels projectes i activitats que porta en marxa el PEU?
La meua funció ha sigut coordinar juntament amb Arae Patrimonio y Restauración el projecte de mapeig PEU-UJI; assistir amb Ángel a les reunions d'acompanyament i seguiment dels diferents projectes de la xarxa PEU; assistir en les jornades de 'Redes són Amores'; participar en la taula redona d'unes jornades de la Xarxa Vives sobre territori i universitat i coordinar el catàleg d'Acció Rural.

En els mesos que has estat treballant, què destacaries de la funció del PEU arreu del territori? Quin valor li dones a les iniciatives posades en marxa pel PEU a l'hora de desenvolupar la cultura i el patrimoni al medi rural?
Crec que té una funció fonamental en el territori, ja que té un paper clau en la cohesió de les persones que formen part de les comunitats patrimonials perquè afavoreix els vincles entre elles. A més, el paper i la metodologia de treball horitzontal del PEU és essencial pel fet que el projecte està dissenyat completament per les persones del territori i la funció principal del PEU és acompanyar-los i oferir-los ajuda en el que ells necessiten, en cap moment els tutoritzen, sinó que estan al servei complet d'ells. Per això, crec que les iniciatives que posa en marxa en el territori són fonamentals per al desenvolupament cultural i del patrimoni en el medi rural on moltes vegades es disposa de molts recursos humans, persones implicades en la conservació del patrimoni, però que al mateix temps es veuen faltes d'altres recursos com poden ser econòmics o, de vegades, sense saber per on començar per a desenvolupar els projectes.

Què t'ha aportat a la teua experiència?
La realització d'aquestes pràctiques m'ha aportat conéixer el món de la gestió cultural, el qual és un gran desconegut per a la majoria de persones que cursem el grau en humanitats: estudis interculturals. A més, he pogut conéixer de primera mà les tècniques per a poder elaborar un projecte des de zero i les eines que t'ofereix la universitat per a poder dur-los a terme. També puc dir que he aprés molt de totes les persones que formen part de la xarxa PEU sobre el potencial del patrimoni com a mitjà per a la cohesió i activació social dels municipis rurals.

Has elaborat algun projecte com a treball final?
No, no he elaborat cap projecte final, però sí que he estat treballant en un projecte que espero que es puga dur a terme aquest nou curs escolar en el qual es vincula el PEU amb l'Associació d'Erasmus Exchange Students de la qual soc membre actiu.

Informació proporcionada per: Servei d'Activitats Socioculturals