El PEU-UJI participa en el projecte 'Peripheral Memories For Future' a través d'un cicle formatiu que fomenta el diàleg entre joventut i persones majors al medi rural

14/06/2023 | SASC

El projecte Euroimpulse Network ha organitzat un cicle formatiu amb una temàtica centrada en els projectes patrimonials al medi rural i el paper de la joventut en el seu desenvolupament. Una i que es portarà a terme de la mà del Programa d'Extensió Universitària de la Universitat Jaume I, Ecomuseo La Ponte i la Cooperativa Canopia.

El seminari s'emmarca en el projecte Erasmus 'Peripheral Memories For Future', de la Unió Europea i que té com principal objectiu crear espais de diàleg i reflexió entre les persones majors i la joventut en els quals compartisquen experiències a través de la metodologia 'Biblioteques humanes'. És a dir, es treballarà de forma intergeneracional perquè a que puga existir una transmissió de les memòries que atresoren les persones majors que viuen al medi rural, sempre de manera dinàmica i educativa. Una de les finalitats és reforçar entre la joventut el sentiment de pertinença al territori on viuen.

El projecte compta amb diferents línies d'actuació: tres trobades de coordinació a Aragó, Finlàndia i Lituània. Una metodologia creada ad hoc amb eines que permeten a les organitzacions participants i a les associacions culturals i de patrimoni treballar amb joves; un curs de formació baix el format de biblioteques humanes per a joves a Còrsega (França); organització de biblioteques humanes en tots els països; i visibilitat digital i reinterpretació i il·lustració de les conclusions obtingudes a través d'històries culturals o artístiques sostenibles.

La primera fase del projecte arranca amb tres trobades online i dos presencials, en les quals es reflexionarà sobre les iniciatives patrimonials existents amb les persones i organitzacions interessades i s'analitzarà la participació dels més joves en elles a partir de la metodologia de les 'Biblioteques humanes'.
La primera tindrà lloc el dia 19 de juny. Amb el títol “Projectes patrimonials: Construir el present i el futur des dels aprenentatges del passat” es presentarà el projecte #MemoriesForFutureEU i es donaran a conèixer els actors/organitzacions participants que estiguen vinculats a projectes patrimonials.

El dia 26 de juny tindrà lloc la trobada “Joventut i patrimoni: Experiències i dinàmiques per a l'educació al patrimoni”. En ella tindrà especial rellevància la participació juvenil en les iniciatives vinculades a la recuperació patrimonial i es compartiran dinàmiques i exemples útils per al foment d'aquesta participació. Ja el dia 3 de juliol, la trobada “Oportunitats europees per al foment de la joventut en projectes patrimonials” servirà per a conèixer diferents oportunitats de finançament i compartir possibles idees perquè es convertisquen en futurs projectes basats en la col·laboració.

Les dues sessions presencials tindran lloc el dia 15 de juliol a Villanueva de Sant Adriano (Astúries) de la mà de l'equip de l'ecomuseo i centre d'investigació La Ponte i, d'altra banda, el dia 22 del mateix mes se celebrarà la trobada centrada en Patrimoni a la Universitat Jaume I de Castelló impulsada pel Programa d'Extensió Universitària de l'UJI.
Totes les sessions estan obertes a tota aquella persona/organització que treballe o estiga interessada en la recuperació del patrimoni material/immaterial i/o estiga interessada en la metodologia de les “Biblioteques Humanes”. Les persones i col·lectius que vulguen participar poden fer-ho omplint el formulari que trobaran a aquest link

Formulari d'inscripció: https://forms.gle/sGmJKvYf9vy3qCEK9

Informació proporcionada per: Servei d'Activitats Socioculturals