Ronda de tutories de PAIS@rural pels pobles de la província.

05/05/2015 | SASC

El subprograma d'acompanyament de projectes PAIS@rural visita periòdicament els seus projectes com a part de la metodologia de treball, que es compon, a més de la tutorització en línia i el seguiment de les accions de cada projecte. Servisca aquesta publicació com a repàs de l'estat dels projectes, després de l'última ronda de tutories realitzada pels tutors durant el mes de març.

L'última visita de Vicente Zapata a la localitat de Suera en el mes de març, ha suposat una reflexió nova per al projecte. La metodologia del Programa d'Extensió Universitària de la Universitat Jaume I en el territori genera una dinàmica constructiva sempre propiciada per la crítica interna, la renovació constant, el qüestionament de les accions, la qual cosa enriqueix les pràctiques en el territori i transforma la visió d'un projecte, generant canvis en els seus protagonistes. La nostra aposta d'incorporar el tutor d'altres projectes a un altre diferent, permet el contrast, la millora, el canvi d'observador i la modificació de les perspectives.

El projecte Reviscolares posarà en marxa una nova proposta per a recuperar els jocs tradicionals. La iniciativa de participació comunitària pretén així recopilar els jocs més populars de la localitat, als quals solien jugar xiquets i grans. La iniciativa rebrà el nom de "Jugues?" Jocs com ara el "potet, potet", "la gallineta cega", el llançament de "perpal", xapes, cartons, «xurro

va», "l'agulleta", ja s'han recordat en una nova reunió d'aquest projecte participatiu. Reviscolares integra veïns, entitats i municipi amb l'assessorament del PEU-UJI i la coordinació

del professor Vicente Zapata.

El projecte Forcallans, a Forcall, tutoritzat per Miguel Ángel Martín pretén tornar allò que s'ha rebut com a finalitat d'aquesta acció per a atraure l'interès de la població i obtindre més col·laboració en la recuperació de la memòria local a través dels seus propis veïns i veïnes. Aquest projecte durà a terme una presentació pública a finals de juny, per mitjà de la creació d'un audiovisual que mostre el treball arreplegat i faça visible l'esforç realitzat.

Culla Viu, projecte tutoritzat per Vicente Zapata: el plantejament per a enguany 2015 ha començat amb la posada en marxa d'accions que van cap als objectius que el grup manté i l'afany de superació del qual és meritori. Així, hem vist en aquesta primera sessió de l'any que al gener van començar el rescat de la tradició culinària en la localitat, que va atraure un grup de persones majors, totes dones, disposades a aportar amb la seua memòria els detalls de la tradició local en aquest àmbit. El grup ha trobat algunes dificultats d'escolta per ser un grup nombrós i molt participatiu que, d'altra banda, pareix que desestima l'entrevista individual, ja que es veu intimidat per la presència de mitjans de gravació. Per aquest motiu seguiran amb un treball de camp basat en reunions d'aquesta naturalesa.

Durant el mes de març, a la localitat de Benassal, i obert a tot el món, a través de les xarxes socials, s'ha dut a terme la convocatòria i selecció d'un logotip que siga representatiu d'aquest

projecte, per a la qual cosa hauria d'incloure els termes que contenen els àmbits d'acció del dit projecte: la tradició, el paisatge i el patrimoni. Al mes d'abril va tindre lloc la decisió del jurat que, al seu torn, va comptar amb una votació popular dels dissenys proposats a través de les xarxes socials. El jurat estava compost per representants de tot el moviment social de la localitat que participen en el projecte fins al moment. El projecte de Benassal està tutoritzat per Miguel Ángel Martín.

El 'Projecte de poble’ de Cinctorres, tutoritzat por Vicente Zapata, ha decidit centrar la seua activitat al municipi fins a l'estiu en l'organització de la Fira de Desenvolupament Rural Sostenible, que s'ha celebrat temps enrere, però que es va interrompre durant uns anys. Després d'una primera reunió, es va plantejar la viabilitat de recuperar-la amb un caràcter més participatiu en el disseny, i durant les pròximes setmanes es tornaran a convocar noves trobades per a definir-ne els detalls i avançar en l'organització.
Informació proporcionada per: Servei d'Activitats Socioculturals