23/11/2018 | SCP

L’UJI ha commemorat el Dia Internacional per a l’Eradicació de la Violència contra les Dones amb diferents activitats organitzades per l’Institut Universitari d’Estudis Feministes i de Gènere Purificación Escribano, el Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans, Subversives, assemblea feminista universitària, la Unitat d’Igualtat, la Fundació Isonomia, l’Institut Interuniversitari de Desenvolupament Social i Pau i l’Associació de Dones Nacionalistes «Terra» (ADONA’T).

La Universitat Jaume I ha reivindicat el paper de les universitats en aquesta lluita amb la lectura d’un manifest per part de la rectora de l’UJI, Eva Alcón; la vicerectora de Promoció Lingüística i Igualtat, Pilar Safont; Lluís Martínez, en representació del personal docent i investigador; M.ª José Torralba, per part del personal d’administració i serveis, i Celia Julián, com a representant de l’estudiantat.

En el manifest s’assenyala com a objectiu prioritari i comú de les universitats col·laborar amb els poders públics i la societat per a posar fi a les violències exercides sobre les dones. En aquesta línia, se subratlla el treball de les universitats i les seues unitats d’igualtat en les línies estratègiques del Pacte d’Estat contra Violència de Gènere, aprovat en 2017, a través de mesures i pràctiques d’actuació dirigides a les comunitats universitàries i al seu entorn. Per aquest motiu, es reivindica que la dotació econòmica disposada en el Pacte d’Estat, i gestionada per les comunitats autònomes, continga la previsió corresponent per a incloure les universitats com a agents intervinents en la lluita contra la violència de gènere.

A més, en el manifest es fa referència a la importància de la transversalització de la perspectiva de gènere en totes les àrees de coneixement. Així, es posa en relleu la necessitat que les universitats impartisquen formació en els plans d’estudis de graus i màsters que capaciten per a l’exercici professional amb perfil qualificat en els processos derivats de les situacions de violència de gènere.

Activitats commemoratives

L’Institut Universitari d’Estudis Feministes i de Gènere ha organitzat, dins dels «Deu dies contra la violència de gènere», una exposició de cartells i vídeos en el vestíbul de la Facultat de Ciències Humanes i Socials. Així mateix, ha presentat el microrelatari Sin/Sense, sisena edició del desafiament per l’eradicació de la violència contra les dones, editat per Publicacions de la Universitat Jaume I i ha convocat una nova edició d’aquest concurs.

L’IUEFG també ha participat en la jornada «Biaix de sexe i de gènere en les relacions laborals», que s’ha celebrat a València, amb la moderació de dues taules per part de la presidenta del Consell Tripartit per a les Relacions Laborals i la Negociació Col·lectiva de la Comunitat Valenciana i professora de la Universitat Jaume I, Amparo Garrigues Giménez.

Per la seua part, el Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans (SEPC) ha celebrat una conferència sobre sèries de televisió, mites romàntics i violència de gènere a càrrec de M. José Masanet, professora i investigadora del Departament de Comunicació de la Universitat Pompeu Fabra.

Subversives, assemblea feminista universitària, ha realitzat una projecció de curtmetratges sobre la violència masclista i un taller d’autoestima i sororitat per a fer front a les diferents opressions que pateixen les dones a mans del patriarcat.

En l’àmbit expositiu, ADONA’T també ha organitzat dues mostres: «Dones al límit. Resiliència i fortalesa» al Menador espai cultural i «En minoria. Cròniques d’una desigualtat», al vestíbul de la Facultat de Ciències Humanes i Socials.

D’altra banda, l’Institut Interuniversitari de Desenvolupament Social i Pau (IUDESP) ha organitzat la «I Jornada de Desenvolupament Social i Pau: Gènere i Identitats en Construcció. Vicent Martínez Guzmán In Memoriam» en la qual s’ha abordat com la perspectiva de gènere s’ha convertit en una força decisiva en el delineament dels estudis contemporanis de desenvolupament social i pau, tant com a categoria transversal, que cal contemplar en les diferents línies d’investigació, i com a objecte específic d’estudi, en temes com la diversitat sexual i afectiva, la violència de gènere o la feminització de la pobresa, entre altres.

Cal destacar que la XXVI Mostra de Teatre Reclam que es representa en diferents localitats de la província castellonenca també ha inclòs durant el mes de novembre diverses obres relacionades amb aquesta temàtica com Mari, palante! De Teatreliana i Reyes Ruiz; Xiquetes que no tenim ni puta idea de Comedy Plan; Escandall XX d’Escandall teatral i Bésame 2.0, d’A Tempo Dansa.