La Fira Destaca aferma el seu paper com a facilitadora de la innovació en les pimes en una tercera edició amb més de 5.000 visitants

21/11/2018 | SCP

Destaca 2018, fira de referència en transferència tecnològica i científica de la Comunitat Valenciana, organitzada per la Càtedra d'Innovació Ceràmica Ciutat de Vila-real de la Universitat Jaume I i l'Ajuntament de Vila-real, amb el suport de la Generalitat, ha celebrat del 14 al 16 de novembre la tercera edició al Centre de Congressos, Fires i Trobades de Vila-real. La Fira ha comptat enguany amb la visita de més de 5.000 persones i la participació de 48 estands d'empreses, institucions i centres de recerca, a més de la presència, per primera vegada, d'empreses emergents, amb estands cedits per l'organització.

Al llarg de tres dies, més de 30 experts i professionals han abordat els reptes socioeconòmics de l'actualitat en quatre grans àrees de coneixement: agricultura i alimentació, materials avançats, indústria i energia, i salut i esport. L’Open Innovation i el Fòrum de Finançament de CEEI Castelló, dins del Focus Pime de l’Ivace, i la presentació de casos d'èxit han completat la programació de la fira, per la qual han passat també més de 1.500 xiquets, xiquetes i joves en l'espai Destaca Divulgació, en el qual han pogut participar en sis tallers i demostracions experimentals.

Cal destacar que l’esdeveniment s’ha consolidat enguany en dos aspectes clau: l'increment de les xicotetes i mitjanes empreses que han assistit a la trobada i el canvi de paradigma dels participants, que han passat de l’interès per la innovació a la cerca d’oportunitats de negoci.

Segons el director de la Càtedra d'Innovació Ceràmica, Juan Carda, que ha presentat el balanç de la fira, «un dels nostres reptes ha sigut sempre fer arribar el coneixement i la innovació a la xicoteta i mitjana empresa, ja que habitualment associem aquests conceptes a les empreses més grans». Així, ha assenyalat que, si bé les grans empreses segueixen sent majoria entre els participants en Destaca 2018, enguany la presència de pimes s'ha incrementat un 30%.

Així mateix, ha posat en relleu l’evolució de l’interès que desperta la fira entre els professionals, atès que en anteriors edicions la majoria d'assistents acudia a la fira motivats per conèixer la innovació, mentre que, en aquesta convocatòria, la principal motivació ha sigut la de cercar oportunitats de negoci. «Veiem, doncs, un canvi de paradigma. De la curiositat per la ciència i la innovació, passem a l'interès per l'explotació comercial, per saber com podem obtenir beneficis de tot aquest coneixement, objectiu fonamental que perseguim en Destaca des de l'any 2014», ha apuntat Carda.

Les repercussions en xarxes socials –amb més de 80.000 impactes i 3.000 interaccions– són altres de les dades del balanç final de Destaca 2018, en la qual també s'ha detectat un increment de les sinergies entre grans empreses, negocis emergents i institucions i centres de recerca per a nous projectes que permeten avançar en solucions a reptes empresarials.

Per a la quarta edició, Destaca es planteja dos reptes: implicar més el públic universitari durant les jornades de fira i promoure la presència de la dona en la ciència. «Veiem amb preocupació, i així s'ha constatat també en Destaca 2018, que la xifra de dones en carreres científiques i en la recerca està baixant; per això, és important que donem visibilitat a la ciència en femení, és a dir, al paper que les dones han jugat i juguen en l'evolució del coneixement científic. Aquest és el repte que ens plantegem per a la pròxima edició i els esdeveniments satèl·lit que sorgeixen de Destaca», ha conclòs el director de la Càtedra.