L’UJI reuneix les editorials i serveis de publicacions de 67 universitats i centres de recerca espanyols

21/11/2016 | SCP

Les editorials i serveis de publicacions de 67 universitats i centres de recerca espanyols s’han reunit a la Universitat Jaume I per a celebrar la XXXV Assemblea General de la Unió d’Editorials Universitàries Espanyoles (UNE) que enguany ha portat per lema «Accés obert i comercialització en el nou paradigma de difusió de la ciència».

En la presentació de l’Assemblea, el president de l'UNE, Lluís Pastor, i el rector de l’UJI, Vicent Climent, han presentat l'informe «Les editorials universitàries en xifres», que confirma la universitat espanyola com el principal actor en la difusió del coneixement a Espanya. Segons l’informe, les editorials universitàries espanyoles van publicar el passat any 4.681 títols, unes dades que revelen que l'UNE s'ha convertit en el primer grup d'edició acadèmica d'Espanya, per davant d'altres com ara Hachette o Planeta, en publicar el 2015 el 30% del total de llibres acadèmics.

Durant l’Assemblea s’han lliurat els XIX Premis Nacionals d'Edició Universitària a les millors obres publicades per les universitats i centres de recerca espanyols durant 2015, entre les quals hi ha dues de les obres editades per Publicacions de la Universitat Jaume I. Es tracta d'Entrena’t les neurones, que ha sigut guardonada com la millor monografia en Ciències de la Salut, i Nuevas tecnologías, nuevas sensibilidades, millor monografia en Ciències, Enginyeria i Arquitectura. Durant el lliurament de premis, Climent ha destacat el gran nombre d'obres que ha concorregut a aquesta edició, «la qual cosa és símptoma de la magnífica salut de l'edició universitària».

D'altra banda, els editors universitaris han fet lliurament del premi a la promoció de l'edició universitària a Rafael van Grieken Salvador, responsable de l'Agència Nacional d'Avaluació de la Qualitat i l'Acreditació des de 2012 fins a 2015, «per la seua col·laboració, des del seu lloc de director de l’ANECA, perquè el segell de qualitat de les publicacions universitàries en què l'UNE treballa des de fa més de sis anys siga avui una realitat».

Així mateix, les editorials universitàries espanyoles han triat nova junta directiva per als dos pròxims anys. Ana Isabel González, directora de Publicacions de la Universitat d'Oviedo, ha sigut elegida nova presidenta per 40 vots a favor, 4 en blanc i un nul. Li acompanyaran en aquest bienni la vicepresidenta María Isabel Cabrera García (Universitat de Granada), el secretari general Pedro Rújula López (Universitat de Saragossa), la tresorera Herminia Calero Egido (UNED), i els vocals Eduardo Azofra Agustín (Universitat de Salamanca), Juan Luis Blanco Valdés (Universitat de Santiago de Compostel·la), Lluís Pastor (Universitat Oberta de Catalunya), Remedios Pérez García (Universitat Politècnica de Catalunya) i Belén Recio Godoy (Universitat Pontificia Comillas).

L'Assemblea ha sigut clausurada pel rector de l’UJI, que ha recordat la importància de les editorials universitàries en la consolidació del saber: «En definitiva, quan parlem d'editorials universitàries del segle XXI hem de parlar del vehicle principal amb què comptem els campus per a fer arribar a altres universitats i a la societat en conjunt el coneixement que s'hi genera. Sou la nostra principal via de consolidació i difusió del saber». «Crec que el camí que tenim al davant és molt motivador i, estic convençut que ens portarà a nous territoris de progrés per a tots», ha finalitzat Climent.