Els professionals advoquen per fomentar la diversitat inclusiva i democràtica des de les universitats

04/11/2016 | SCP
Compartir

Compartir

Facebook
Twitter
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir

La Universitat Jaume I ha acollit els dies 27 i 28 d’octubre la VII Trobada de Serveis de Suport a les Persones amb Discapacitat a la Universitat (SAPDU) amb el lema «Mirades a la diversitat a la universitat». En aquesta trobada s’ha proposat una reflexió global a la universitat sobre el treball amb les persones amb discapacitat, un repte que no és exclusiu de la xarxa SAPDU atès que els diferents serveis amb els quals interaccionen les persones de la comunitat universitària han de tenir en compte la pluralitat d'usuaris i d'usuàries per a planificar i desenvolupar els procediments d'acció i gestió. En aquest sentit, a través de les diferents sessions d'aquestes jornades s’ha analitzat, reflexionat i posat en comú el quefer dels diferents serveis amb la finalitat d'extraure nous protocols i pautes d'actuació per a facilitar l'experiència universitària a aquest col·lectiu en un marc més igualitari.

L'acte inaugural va estar presidit per Vicent Climent, rector de la Universitat Jaume I; José Orihuela, president de CRUE Assumptes Estudiantils; Antonio Raya, director general de Diversitat Funcional; Jaume Fullana, director general de Política Educativa; José Luis López Ibáñez, regidor de Benestar Social de l'Ajuntament de Castelló; Ramón Capdevila, director de la Fundació Universia, i Pilar García Agustín, coordinadora de l'Àrea de Discapacitat i Diversitat de CRUE Assumptes Estudiantils i vicerectora d'Estudiants, Ocupació i Innovació Educativa de l’UJI.

La primera intervenció a càrrec d'Antonio Raya amb el títol «Política inclusiva i universitat» va oferir la visió de la Generalitat Valenciana sobre les polítiques d'inclusió destacant com a col·lectius més vulnerables les persones dependents, els jubilats, les persones que es troben sota el llindar de la pobresa o les persones amb diversitat funcional. «La difícil situació econòmica que ha sofert el país en els últims anys, amb les consegüents retallades en serveis socials i finançament juntament amb un marc legal obsolet i ineficient han generat una situació crítica per als col·lectius menys afavorits exposant-los a l'exclusió social», va afirmar.

Davant a aquesta situació, Raya va explicar que des de la Generalitat es pretén instaurar un nou model de tutela amb més recursos. Així mateix, les metes de la Generalitat Valenciana per a 2017 se centraran a consolidar els recursos, especialment per als centres d'atenció primerenca i sobretot per als de les comarques de l'interior; la consolidació de programes de vida independent, i potenciar la inclusió activa.

El programa va continuar amb la ponència «Pla de formació inclusiva del professorat universitari» a càrrec de Javier Monzón González, professor del Departament de Didàctica i Organització Escolar de la UPV/EHU i actualment director d'Innovació i Desenvolupament del campus de Guipúscoa. Monzón va posar l'accent en el paper que ha de complir la universitat com a universitat inclusiva. Així, va assenyalar que «la universitat hauria de ser sinònim de justícia, participació i aprenentatge, sense oblidar que els alumnes universitaris són adults i s'ha de tenir més en compte la seua veu».

El professor Monzón va destacar l'estudi exhaustiu que s’ha dut a terme a la UPV/EHU, que pretén culminar amb una guia universal que servisca de protocol base per a tot el professorat. Entre les claus d'aquest estudi va subratllar la formació per a centres i la coordinació d'aquests centres en seminaris permanents per a compartir experiències; la formació transversal intentant generar un llistat d’ítems perquè els mateixos docents facen una autoavaluació de les seues actuacions, i potenciar l'acompanyament tant del professorat com de l'alumnat per a fomentar la confiança mútua.

Seguidament, es va donar pas a la taula redona «La inclusió a la universitat» a càrrec de José Luis Gonzalo Sánchez-Molero, degà de la Facultat de Ciències de la Documentació de la Universitat Complutense de Madrid, i Vicent García Edo, defensor de la comunitat universitària a la Universitat Jaume I. Les conclusions d'aquesta taula, moderada per Olga Carbó, secretària tècnica de l'Àrea d'Atenció a la Diversitat i Discapacitat de SAPDU, es van centrar en la falta de sensibilitat, en molts casos, per part del professorat i altres membres de la comunitat universitària i la manca de formació específica i professional per part dels docents que atenen estudiants amb necessitats educatives especials.

La jornada a última hora del matí es va dividir en cinc tallers de treball on els professionals dels diferents serveis de tot el país van analitzar les diverses problemàtiques i van establir unes conclusions.

En el taller d'acreditació d'idiomes les conclusions obtingudes van apuntar a l'orientació conjunta en batxillerat; a no eximir aquests col·lectius de la totalitat; a establir protocols adequats de certificació i adaptació, i a tenir en compte la competència idiomàtica com una eina diferenciadora per al futur professional, la inclusió laboral i la mobilitat.

Quant al taller d'incorporació a pràctiques, les conclusions generades es van centrar a identificar el perfil d'alumne que té la necessitat real de rebre suport per part dels serveis SAPDU; redactar un protocol de col·laboració entre els serveis SAPDU i els serveis de pràctiques i ocupació, i una major sensibilització per part de les empreses.

Així mateix, en el taller de mobilitat d'estudiants amb necessitats educatives especials (NEE) es va arribar a les següents conclusions: la necessitat de revisar els convenis existents; aprofundir en el mapa d'universitats accessibles i estàndards d'adaptacions, i sensibilitzar l’estudiantat amb campanyes com ara «T'atreveixes a somiar?».

En el taller de conflictes interpersonals, es va establir la necessitat de donar a conèixer els drets i obligacions, i es va posar en relleu el possible mal ús dels recursos disponibles perquè poden no beneficiar el col·lectiu i generar un paternalisme malentès.

De la mateixa manera, en el taller d'atenció al PDI i PAS amb discapacitat es va apuntar que els serveis SAPDU sí que poden ser d'utilitat en una acció coordinada i transversal; que ha d'establir-se una normativa adequada a les diferents situacions i adaptacions sol·licitades, i que els serveis/unitats poden contribuir en la docència al PAS i PDI sobre l'atenció a la discapacitat.

La sessió de vesprada es va centrar en el Plenari de la Xarxa SAPDU i va culminar amb una obra de teatre a càrrec de Maset de Frater al Paranimf.

La jornada del 28 d'octubre es va iniciar amb la lectura de les conclusions generals de la trobada i es va tancar amb la taula redona «Diversitat polièdrica a la universitat», en la qual es va abordar el tema central de les jornades des dels diferents prismes de la infoaccesibilitat; els Serveis d'Informació i Orientació (SIOU); la biblioteca i fonts documentals; l'ocupació i pràctiques, i la mobilitat. La taula, moderada per la vicerectora Pilar García Agustín, va estar integrada per Yolanda Pascual, coordinadora dels SIOU; Nicolás Díaz de Lezcano, vicerector d'Estudiants i Extensió Universitària de la Universitat de Las Palmas; Margarita Gonell, coordinadora de l’Oficina Relacions Internacionals de la Universitat Jaume I; Vicent Falomir, director de la Biblioteca de l’UJI i membre del comitè executiu de REBIUN, i Tomás Jiménez García, de la Universitat de Múrcia.

En la taula es va coincidir en la idea que la cooperació i el compromís entre els diferents serveis és clau per a donar una atenció de qualitat, especialment als estudiants amb necessitats especials. En aquest sentit, García Agustín va sol·licitar el compromís de tots per a executar les pautes i guies acordades en la trobada amb la creació d'una comissió transversal, així com la cooperació de tots per a canviar la cultura i poder avançar.

Informació proporcionada per: Servei de Comunicació i Publicacions