Experts reivindiquen les comunitats d'aprenentatge com a model educatiu eficaç contra la insostenible exclusió de la infància gitana

24/10/2016 | SCP
Compartir

Compartir

Facebook
X
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir
  •  congres-gitanos Congreso_Gitanos_16DLL38_in

    FOTO: Damián Llorens

  •  congres-gitanos Ramon_Flecha

Les comunitats d'aprenentatge suposen un model d’èxit per als xiquets i xiquetes gitanos que, històricament, pateixen un procés d'exclusió social i ofereix una solució adequada a una situació que és insostenible. Així ho han destacat els especialistes assistents al Congrés Europeu d'Estudis Gitanos «Comunitats d'Aprenentatge: un model educatiu d'èxit amb la infància gitana», organitzat per la Universitat Jaume I i la Fundació Punjab Castelló, en col·laboració amb l'Ajuntament i la Diputació de Castelló.

El congrés, que s’ha celebrat els dies 21 i 22 d'octubre a l’UJI, ha generat una gran expectació i ha comptat amb més de 200 persones inscrites. L'acte inaugural ha tingut la presència de la vicerectora d'Internacionalització, Cooperació i Multilingüisme, Inmaculada Fortanet; la professora de sociologia de l’UJI i representant del projecte OPRE ROMA, Ana Giménez; el president de la Fundació Punjab, Enrique Giménez i, en nom del president de la Generalitat, el director general de Política Educativa de la Generalitat Valenciana, Jaume Fullana. També ha assistit en representació de l'Ajuntament el regidor de Benestar Social i Dependència, José Luis López.

Ana Giménez ha destacat que les comunitats d'aprenentatge són «un model exitós perquè ha sabut trencar les barreres que pateixen els xiquets i xiquetes més desfavorits», ha afegit. Giménez ha recalcat que la situació actual és «insostenible» segons xifres que manegen i per això la posada en marxa d'aquest model és més necessària que mai.

El president de Punjab ha aprofundit en aquesta situació explicant-la a través d'una anècdota: «És com aquell que va a 120 quilòmetres per hora en carretera i encara que li diuen que ha errat l'adreça no vol parar perquè porta una marxa estupenda». Enrique Giménez ha urgit les administracions un major compromís assenyalant que «la democràcia no pot abandonar aquests xiquets i xiquetes». El president de Punjab ha recordat que són escassos els joves gitanos que aconsegueixen traure's el batxillerat. «La postura de l'estruç no serveix», ha denunciat.

Jaume Fullana ha compartit l'anàlisi de la situació reclamant esforços entre tots per a «caminar cap a l'escola que necessitem i volem, una escola innovadora, creativa, humana i inclusiva. Una escola que es regisca pel principi de la felicitat serà una escola respectuosa i compromesa amb la igualtat».

Finalment, la vicerectora ha pres la paraula per a posar en valor el grup OPRE ROMA que va nàixer fa 20 anys per a abordar els estudis gitanos d'una forma teòrica i pràctica. «L’UJI compleix 25 anys i part del que és avui ha sigut gràcies a la contribució d'iniciatives com la d’OPRE ROMA», ha manifestat Fortanet. Així mateix, s’ha interpretat l'himne gitano del romaní a càrrec del cantaor Efraín Castellón, acompanyat de José Antonio.

Al llarg de les dues jornades han participat noms tan rellevants com Sara Baker, Ramón Vilchez, Tania García, Paqui Olías, Aurelia Calzada, María Luisa Jaussi, María Vieites o Ramón Flecha. Precisament aquest últim ha sigut l'encarregat d'impartir la conferència de clausura.

Ramón Flecha ha destacat la importància d'emprar el model de les comunitats d’aprenentatge amb un símil: «Quan vas a l'hospital t'apliquen un tractament que està contrastat científicament. A les escoles no passa això. Les comunitats d'aprenentatge són precisament l'eina que introdueix les actuacions que, igual que en un hospital, estan avaluades i publicades en revistes científiques», ha explicat.

En el seu discurs final Ana Giménez ha agraït al seu alumnat «per estar, per aprendre, per compartir la ciència i la consciència que una altra escola és possible i que és una prioritat obrir l'escola a les nenes i nens gitanos amb dignitat, amb valor i amb reconeixement de la cultura gitana».

Fotografies

Informació proporcionada per: Servei de Comunicació i Publicacions