Fernando Bovaira: «Anem a viure una edat d'or per a la generació de continguts»

21/11/2015 | SCP

•  master-comunicacio Master_Comunicacio_15DLL29_in

Fernando Bovaira, Isabel García i Javier Marzal. FOTO: Damián Llorens

El prestigiós productor castellonenc, Fernando Bovaira, ha sigut l'encarregat d'inaugurar la novena edició del Màster en Noves Tendències i Processos d'Innovació en Comunicació de la Universitat Jaume I.

Bovaira ha afirmat que per a ser productor el principal és sentir l'impuls de la passió, romandre curiós a tot i tocar «d'ací i allà». «En aquests anys l'ofici de la producció ha canviat perquè has de fer una mica de tot per a traure un projecte endavant en complicitat amb el director, i això significa moltes coses: ajudar-lo a editar el contingut, participar en els diferents càstings, etc. i tot això mentre poses en marxa tot el finançament, la preparació de la pel·lícula i la comercialització» ha explicat.

Respecte al sector audiovisual espanyol, ha posat de manifest la situació de duopoli, el qual gestiona quasi el 90% de la publicitat en televisió, un fet que segons Bovaira deixa els productors en una situació una mica feble. No obstant això, ha comentat que «estem a la vora d'un canvi tecnològic que va a canviar radicalment l'audiovisual. Anem a viure una edat d'or per a la generació de continguts perquè empreses com Netflix, HBO o Telefónica al final tenen els mateixos continguts comprats, la única cosa que els diferenciarà serà allò que produïsquen de forma exclusiva». En aquesta línia, el productor també opina que es produirà una convergència entre els grans estudis i les companyies tecnològiques, que entraran en el negoci de la generació de continguts.

D'altra banda, ha abordat el tema de la televisió pública i l'ha qualificada de «desastre». Així, ha assenyalat que no s'ha aconseguit un model per a Televisió Espanyola consistent, que aguante en el temps, que sàpia exactament què es pretén fer i amb un pressupost tancat que tinga sentit. «Ací hi ha un dèficit importantíssim, aquest duopoli pensa en termes de productes comercials però això ha d'estar complementat amb el fet que siga públic, que ha d’ocupar-se per exemple de la generació de talent jove, d'afavorir-lo i renovar el llenguatge» ha afirmat.

Pel que fa al mercat europeu, ha assenyalat que està fragmentat i no funciona enfront de la potència d'EUA, i Xina en un futur, que té una possibilitat d'exportació molt major perquè té una gran amortització en el mercat interior. «És molt difícil que hi haja una iniciativa europea i tots els grups de comunicació europeus que han intentat generar aquest mercat han fracassat» ha apuntat Bovaira.

Finalment, el productor ha proposat algunes polítiques que s'haurien d'aplicar per part de les institucions i el Govern per a millorar el sector. «S'hauria de generar un sistema que seguira uns criteris d'objectivitat perquè el talent jove accedisca a la direcció, i això s'hauria de fer en conjunt des de l'ICAA i des de Televisió Espanyola» ha assenyalat. En la part més industrial, ha proposat un sistema basat en la remuneració en funció de la inversió, desgravaments fiscals així com ajudes per a atraure els rodatges. A més, ha destacat la importància de la interacció entre generacions per a crear indústria.