Set joves estudiants, premiades pels seus treballs de recerca

17/12/2015 | SCP

•  estudia-investiga PremiEstudiaiInvestiga

Estudiants guardonades per les pràctiques del programa «Estudia e investiga». | FOTO: Manuel Casañ

Són estudiants excel·lents i, encara que pertanyen a diferents àmbits del coneixement, comparteixen una passió: la investigació. Andrea Cuevas, Joana Doñate, Elena Pérez, Aina Macias, Sara Miralles, Lledó Bou i Yolanda Mójena han sigut les set joves investigadores guardonades amb el premi Fundació Banc Sabadell a les millors pràctiques del programa «Estudia i investiga». Les set estudiants de la Universitat Jaume I han rebut un diploma i una ajuda en metàl·lic de 375 euros, finançada per la Fundació Banc Sabadell, pel treball en forma de póster que han presentat sobre les seues línies d'investigació desenvolupades gràcies al programa «Estudia i investiga», una iniciativa de l'UJI que els ha permés formar part d'un grup d'investigació des del primer curs del grau.

«Formar part del programa ha sigut tot un privilegi. Sempre he sigut molt curiosa y m'ha agradat anar més enllà en els temes que m'interessen i aquesta iniciativa m'ha brindat una oportunitat única en l'àmbit universitari i també per al meu desenvolupament personal. Investigar és una de les tasques que més m'agraden» explica Elena Pérez, estudiant del Grau en Humanitats i recentment graduada en Història i Patrimoni. «Em va semblar una gran oportunitat per a complementar la meua formació i conèixer noves vies professionals que mai m'havia plantejat. Va ser molt emocionant poder escollir el grup de recerca amb el qual volia col·laborar i imaginar la meua progressió al llarg dels anys. També em van dir que en els últims cursos podria optar a una beca de recerca, una cosa que abans de començar la universitat m'haguera semblat completament inassolible» afegeix Yolanda Mójena, estudiant del Grau en Disseny i Desenvolupament de Videojocs.

I és que totes elles coincideixen en que la participació en aquest programa ha sigut una gran oportunitat que els ha aportat molts aspectes positius com ara aprendre a treballar en equip, investigar en temes del seu interés, tindre una millor preparació a l'hora d'afrontar les classes de la titulació i, especialment, un contagi per l'amor a la investigació. «Gràcies al programa he pogut treballar amb equips i tècniques que s'expliquen en les aules només de forma teòrica. D'aquesta forma, et familiaritzes amb tot molt abans que la resta de la classe i és més fàcil entendre la teoria. A més, adquireixes experiència en el treball de laboratori i en recerca abans del que és habitual» explica Sara Miralles, estudiant del Grau en Química. Per la seua part, Joana Doñate, del Grau en Comunicació Audiovisual destaca «el contacte proper que s'estableix amb el professorat i l'aprofundiment en els temes que més m'agraden. Si no formara part del grup desconeixeria molts àmbits i possibilitats. A més, el grup d'investigació ha sigut un gran suport per als meus estudis i m'ha permés millorar cada any». En aquesta línia, Aina Macias, actualment estudiant del Màster en Enginyeria Industrial i recentment graduada en Enginyeria en Tecnologies Industrials, afig que el programa li ha aportat «tota una línia d'aprenentatge paral·lela a la titulació i també la possibilitat de treballar i aprendre directament amb les persones que formen part del grup, els quals m'han transmès moltes ganes de treballar i d'estudiar i m'han brindat moltes oportunitats».

No obstant això, compaginar estudis i investigació també ha suposat alguns reptes per a aquestes estudiants com ara la gestió del temps o la falta d'experiència al incorporar-se al grup, unes qüestions que han superat gràcies a l'esforç i dedicació i, segons remarquen, també a l'ajuda dels seus tutors. Andrea Cuevas, estudiant de Psicologia, explica que «al principi quan t'incorpores al grup de recerca no saps exactament què vas a fer. A més, tens pocs coneixements de l'àrea perquè acabes de començar la carrera i necessites anar a poc a poc aprenent tot el necessari per a poder tenir certa autonomia en el teu treball. No obstant, compaginar-ho amb les classes no m'ha resultat difícil perquè la meua tutora sempre m'ha facilitat les coses i m'ha remarcat la importància dels estudis» mentre que per a Sara Miralles «el major problema ha sigut el temps, ja que el poc temps lliure que tenia els primers anys de la carrera els invertia en el grup de recerca, però sempre n'hi ha una forma de compaginar-ho tot. Des del meu punt de vista, l'esforç ha valgut molt la pena».

Sens dubte, aquesta experiència no sols ha ajudat a aquestes estudiants a apropar-se al món de la investigació i a comprendre des d'una perspectiva diferent els conceptes de la titulació, sinó que també ha influït en les seues inquietuds professionals com afirma Lledó Bou, estudiant del Grau en Química, que assenyala que «no solament t'ajuda a veure l'utilitat de les coses que estudies a classe, sinó que et motiva a estudiar per a poder millorar com a investigadora. En mi ha sorgit un esperit investigador i estic segura que m'agradaria ser investigadora en un futur». Una idea que comparteixen moltes de les guardonades i que Elena Pérez resumeix en una frase: «La investigació és futur i espere que el meu futur estiga en la investigació».

Fotografies