L'UJI i Facsa renoven la Càtedra d'Innovació en el Cicle Integral de l'Aigua fins a 2027

23/04/2024 | SCP

La rectora de la Universitat Jaume I, Eva Alcón, i el president executiu del Grupo Gimeno, Enrique Gimeno, han signat la renovació fins a 2027 de la Càtedra Facsa d'Innovació en el Cicle Integral de l'Aigua de l'UJI. L'acte de signatura pública també ha comptat amb la participació del vicerector d'Innovació, Transferència i Divulgació Científica, David Cabedo; el director de la Càtedra, Sergio Chiva; el cap de Departament d'I+D i Millora Contínua de Facsa, José Guillermo Berlanga; la consellera del Grupo Gimeno, Elena Llopis, i la coordinadora de la Càtedra, Paloma Barreda.

Alcón ha destacat que «la Càtedra s'ha consolidat com un espai de col·laboració preferent entre la Universitat i Facsa per a fomentar accions formatives, investigadores, de divulgació i sensibilització social en un àmbit estratègic com és la gestió eficient i sostenible de l'aigua. A més, la renovació del conveni permetrà continuar avançant en solucions innovadores en gestió hídrica, conscienciar la població sobre el consum responsable i obrir noves línies d'actuació».

Per la seua part, el president de Facsa, Enrique Gimeno, ha mostrat el seu agraïment a l'equip i ha ressaltat que la Càtedra s'ha consolidat al llarg d'aquests anys, no sols com a iniciativa d'estudi i divulgació científica, sinó com un espai «amb gran capacitat investigadora per a fomentar la innovació i la transformació digital aplicada al sector de l'aigua».

Amb la renovació d'aquest conveni, la Càtedra Facsa d'Innovació en el Cicle Integral de l'Aigua de l'UJI mantindrà les accions anuals de divulgació dirigides a estudiants, professionals i societat en general per a fomentar el coneixement i la conscienciació sobre un recurs natural estratègic com és l'aigua.

Paral·lelament, impulsarà altres línies estratègiques d'actuació. Així, en els pròxims anys, la Càtedra fomentarà accions per a la posada en valor del patrimoni històric hidràulic de la província amb l'objectiu de traslladar a la ciutadania com el patrimoni hidràulic s'ha anat adaptant al context i les necessitats de la societat al llarg de la història.

A més, també abordarà iniciatives per a la millora de la gestió dels recursos hídrics i el foment de la reutilització. En aquesta línia, es planteja realitzar accions que estimulen la col·laboració entre els representants de l'administració pública, les empreses i els organismes d'investigació per a acompanyar-los en la cerca de solucions als reptes futurs relacionats amb la gestió de l'aigua. Aquestes solucions estaran enfocades a sectors com l'agricultura, el turisme i altres sectors grans consumidors d'aigua a la província de Castelló, a més de municipis.

Així mateix, desenvoluparà campanyes de sensibilització per a fomentar la conscienciació sobre l'ús responsable de l'aigua, amb accions com «Tria l'aixeta», amb la qual en 2023 es van repartir 10.000 botelles reutilitzables entre l'estudiant a més d'instal·lar fonts al campus, participació en la Universitat per a Majors i un curs de tastador d'aigües.

Creada en 2015, la Càtedra Facsa d'innovació en el Cicle Integral de l'Aigua ha impulsat des de la seua posada en marxa diversos cursos de formació, seminaris i jornades i ha concedit 17 beques d'iniciació a la investigació, a més de realitzar tres projectes propis i altres tres publicacions. En 2023, la Càtedra va organitzar la segona edició del concurs Water Rockets en el qual van participar prop de 400 estudiants de centres educatius de les províncies de Castelló i València, així com l'acte de lliurament dels VI Premis Càtedra FACSA-UJI, a més de commemorar el Dia Mundial de l'Aigua amb una jornada de divulgació científica amb més de 150 estudiants.

Fotografies